Wat levert een Rijks I-trainee jouw organisatie op?
Het Rijks I-Traineeship weet jaarlijks jong talent aan de overheid te binden. 'De combinatie van nieuwe kennis, energie en een andere kijk verrast opdrachtgevers.'
Samen werken aan digitale slagkracht
De digitalisering van de overheid vraagt om intensieve samenwerking tussen bestuurslagen. Volgens Jacco Vonk, CIO provincie Gelderland, is dat pure noodzaak.
Waterschappen bouwen samen aan digitale weerbaarheid
“De uitdagingen zijn te groot en de afhankelijkheden te sterk om dit als organisatie alleen op te lossen.” Interview met Bas Sluijsmans, CIO De Stichtse Rijnlanden.
Samen inkopen als opstap naar meer digitale autonomie
Pieter Legerstee van de VNG werkt aan de NDS‑interventie 'Bundeling Inkoopkracht'. Zijn droom is: één set juridische inkoopvoorwaarden voor de gehele overheid.
Hoe gemeente Nijmegen ondernemers met geldzorgen helpt
De gemeente Nijmegen helpt samen met lokale fiscaal dienstverleners ondernemers met geldzorgen. De aanpak is een mooi voorbeeld van samenwerking in de regio.
CIO-dag 2026: de kracht van elkaar leren kennen
Digitalisering vraagt meer dan slimme technologie, namelijk samenwerking over bestuurslagen heen. Een interview met Martijn Groenewegen, CIO gemeente Eindhoven.
“Het onderwerp data komt terug in alles wat we doen”
René Steenvoorden, voorzitter aanjaagteam Data, over de pijlers van de NDS-prioriteit data: knelpunten gegevensdeling, datavolwassenheid en het Federatief Datastelsel.
AI en open source, hoe zit dat?
"Door echt open source samen te werken kun je je krachten bundelen, meer bereiken en verder komen", aldus Marlena van Ooijen, AI- en open source-expert bij Logius.
“Het kan iedereen overkomen dat het een keer misgaat”
Aldus Martijn de Hamer, waarnemend CISO Rijk, in een gesprek over het aanbieden van een Basisopleiding om de digitale weerbaarheid te vergroten binnen organisaties.
Succes Algoritmeregister mede dankzij Amsterdam
Met het Algoritmeregister geven overheden inzicht in welke algoritmes zij gebruiken. En dat zijn er inmiddels heel wat; het register heeft een mooie mijlpaal bereikt.
Nederland moet zelf baas worden over digitale toekomst
Is een Nederlands datacentrum dat draait op buitenlandse hardware soeverein? Deze vraag en meer kwam aan bod op het iBestuur-congres Soevereiniteit en Overheid.
“Het gaat niet meer om waarom, maar om hoe”
"De middelen zijn niet onbeperkt. Daarom zijn keuzes nodig." Een interview met Maarten Jonker, voorzitter aanjaagteam Versterken digitale weerbaarheid en autonomie.












