Omzeilende links

  • Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale­overheid.nl

Logo Rijksoverheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Home›Onderwerpen›Innovatie›Innovatiebudget›Criteria

Innovatiebudget

This topic contains 7 items.

  • Overzicht
  • Inhoud
  • Toekenning Innovatiebudget 2020: de 24 geselecteerde projecten
  • Toekenning Innovatiebudget 2019
  • Selectieproces
  • U bent op deze pagina: Criteria
  • Video's
  • Achtergrondartikelen
  • Nieuws

Criteria projecten

De jury beoordeelt ingediende voorstellen voor projecten aan de hand van onderstaande criteria. Deze worden begin 2020 in een reglement verder toegelicht. Challenges worden in samenspraak met Startup in Residence beoordeeld. De aanmelding voor Innovatiebudget 2020 is gesloten.
Illustratieve afbeelding: 4 personen rond een tafel, één krijgt een idee.

Harde criteria

Elk voorstel moet aan een aantal harde eisen voldoen.

Samenwerking

Het voorstel is ingediend door minimaal twee overheidsinstanties, waarvan één is benoemd tot regiepartij. Het innovatiebudget is bedoeld om samenwerking te stimuleren en ervoor te zorgen dat we minder dubbel werk doen binnen de overheid.

Cofinanciering

Indieners hebben bestuurlijk commitment voor 20% cofinanciering. Hoe de verschillende partijen deze 20 % onderling verdelen, is aan hen.

Dienstverlening

Het voorstel draagt bij aan de verbetering van digitale overheidsdienstverlening aan burgers en ondernemers.

Looptijd

De looptijd van het ingediende project is maximaal 12 maanden vanaf gunning.

Openbaarheid van indiening

Alle ingediende voorstellen bevatten een publiek deelbare samenvatting.

Aanvullende voorwaarden

Indieners gaan ermee akkoord om tijdens de uitvoering van het geselecteerde project aan de volgende voorwaarde te voldoen.

Rapportage

  • De geselecteerde projecten worden via deze website bekend gemaakt.
  • Er wordt een eindrapport gemaakt.
  • Lessons learned worden openbaar gedeeld.

Beoordelingscriteria

Voorstellen die aan de harde eisen voldoen, worden met elkaar vergeleken op basis van de volgende criteria.

Fase van het voorstel

Wat er precies verwacht wordt, hangt af van de fase waarin het voorstel zich in bevindt. Bijvoorbeeld: als het voorstel zich erop richt een gedegen analyse te maken, volstaat een eerste inschatting van gebruikersbehoeften. Wanneer het voorstel dichterbij implementatie ligt, wordt een uitgebreidere onderbouwing verwacht. Wegens het innovatieve en exploratieve karakter zal bij sommige voorstellen worden gevraagd een go/no-go moment in te plannen.

Spreiding en verhouding

Daarnaast wordt er in de uiteindelijke selectie rekening gehouden met de verhouding tussen de gekozen voorstellen. Hierbij wordt gekeken naar:

  • Spreiding over (typen) organisaties en regio’s.
  • Verhouding tussen projecten en challenges.
  • Spreiding over fasen waar projecten zich in bevinden, bijvoorbeeld opschaling van bewezen PoCs, het maken of testen van PoCs en het uitvoeren van een eerste experiment of onderzoek
  • De verhouding tussen kosten en resultaat.

Onderscheidend

Het voorstel is innovatief en nuttig.

  • Het voorstel gaat over het toepassen van oplossingen (bijvoorbeeld processen, methoden of technieken) op een manier die significant anders of beter is dan bestaande oplossingen voor de beschreven uitdaging.
  • Het voorstel heeft duidelijke maatschappelijke relevantie.

Betrokkenheid van gebruikers

Er wordt gewerkt vanuit de gebruiker. Zie ook: Ontwerpprincipes Gebruiker Centraal.

    • Behoeften van gebruikers en gebruikerservaring hebben een duidelijke plek in de opzet.
    • Gebruikers worden tijdig betrokken bij het project, onder andere om bovenstaande actief te peilen en toetsen.

Levensgebeurtenissen

Overheidsbreed wordt via Mens Centraal gewerkt aan de verbetering van de dienstverlening rond een aantal specifieke levensgebeurtenissen (bijv: overlijden, verhuizen, starten als ondernemer, studeren). Het wordt aangemoedigd om projecten in te dienen die aansluiten bij verbetering van deze dienstverlening. Indien het project verband houdt met een levensgebeurtenis worden onderstaande voorwaarden gesteld;

  • De indieners hebben aantoonbaar kennis van de levensgebeurtenis(sen) waarin burgers/ondernemers met het beschreven probleem te maken krijgen.
  • Minimaal 2 partijen van de keten rond de levensgebeurtenis waar het innovatieve project onderdeel van uitmaakt, zijn aangesloten in het project.
  • Er is een doel geformuleerd vanuit het belang van integrale dienstverlening aan burger/ondernemer.

Kennis en kunde

De indieners zijn klaar om (rond zomer 2020) te starten.

  • De indieners hebben een goed begrip van het beschreven probleem en de mensen (gebruikers) die het raakt. Ze kunnen de waarde en relevantie van het voorstel voor het probleem en de gebruikers aannemelijk maken. Wanneer beschikbaar bevat het voorstel (kwantitatieve of kwalitatieve) informatie over de behoefte.
  • De indieners zijn zich bewust van de levensgebeurtenis(sen) waarin gebruikers met het beschreven probleem te maken krijgen, de partijen die daar een rol in spelen en hun onderlinge verhoudingen.
  • De indieners weten wat de (bestaande) alternatieven zijn en waarom die niet volstaan. Ze weten wat de aanpak in het verleden is geweest en waarom die niet (meer) volstaat.
  • De indieners zijn bereid en in staat om het voorstel uit te voeren. Hier hebben ze een goed onderbouwd en gedragen plan voor. Denk bijvoorbeeld aan: mensen, middelen, draagvlak bij alle relevante stakeholders (binnen en buiten de indienende organisaties) en toegang tot data.

Zie ook de Toolbox Ethisch Verantwoorde Innovatie.

Herbruikbaarheid en transparantie

De resultaten kunnen op andere plekken gebruikt worden.

  • De beoogde resultaten hebben potentiële meerwaarde voor organisaties door heel Nederland.
  • De indieners maken het anderen mogelijk om hun resultaten te hergebruiken. Bijvoorbeeld door code, data en lessons learned openbaar beschikbaar te stellen en actief aan te bieden. Bij voorkeur ligt het eigenaarschap van de resultaten bij de overheid, of heeft de overheid recht op gebruik van en toegang tot data en broncode en het vrij delen daarvan binnen de overheid of, beter, publiek.
  • Opgeleverde producten zijn open source of er is een goed argument om dat niet te doen.

Toekomstplan

Het project heeft een toekomst na het innovatiebudget, als het een succes is.

  • De indieners hebben nagedacht over de toekomst van (mogelijke) uitkomsten. Denk bijvoorbeeld aan schaalbaarheid, implementatie, beheer en structurele financiering en bemensing.

Disclaimer: de wettelijke grondslag waarop onder andere het innovatiebudget zal uitkeren aan gemeenten en provincies wordt op dit moment opgesteld. Daarvoor wordt een Algemene Maatregel van Bestuur opgesteld. De verwachting is dat deze AMvB rond juni 2020 in werking zal treden. Tot dit moment zijn alle besluiten over het innovatiebudget voorlopig en kunnen er geen rechten aan worden ontleend.

Vraag, idee, reactie of suggestie over het innovatiebudget?

    Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Geeft u deze dan door via het contactformulier.

    Andere vragen?

    DigiD helpdesk

    digid.nl/hulp

    eHerkenning helpdesk

    eherkenning.nl/vraag-antwoord

    MijnOverheid / Berichtenbox

    mijn.overheid.nl/vragen

    Gerelateerde content

    Relevante links

    • Innovatiebudget
    • Criteria
    • Selectieproces
    Digitaleoverheid.nl
    Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

    Service

    • Contact
    • RSS
    • Nieuwsbrief Digitale Overheid
    • Social Media
    • Sitemap

    Over deze site

    • Over Digitale Overheid
    • Copyright
    • Privacy
    • Toegankelijkheidsverklaring

    English

    • This site in English