• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Innovatie›Innovatiebudget Digitale Overheid›Overzicht Innovatieprojecten

Overzicht Innovatieprojecten

Met het innovatiebudget dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ter beschikking stelt, werken overheid, bedrijfsleven en wetenschap samen aan vernieuwing, zodat burgers en ondernemers beter worden bediend door de overheid.

Wat voor soort innovaties zijn er om burgers en bedrijven beter te bedienen? En welke organisaties werken daarin samen? Deze overzichtskaart met innovatieprojecten brengt dat in beeld. Laat u hierdoor inspireren, bekijk wat er gebeurt en neem gerust contact op met één van de projecten voor meer informatie.

 

  • Bouwstofwijzer

    Organisatie: Rijksoverheid

    De komende jaren zal er veel overlast zijn door graaf- en bouwactiviteiten. Werkzaamheden die nodig zijn om woningen te bouwen, het elektriciteits- en datacommunicatienetwerk en infrastructuur aan te passen en het Klimaatakkoord uit te voeren.…

  • Calculemus-FLINT

    Organisatie: Rijksoverheid

    Ontwikkelen van software-ondersteuning voor expliciete interpretatie van juridische bronnen waar publieke diensten op gebaseerd worden. Doel is een directe koppeling te maken tussen grondslag en dienstverlening.

  • Chatbot & content

    Organisatie: Gemeente

    Met een chatbot  kan overheidsinformatie zo ingericht worden dat informatie voor meerdere kanalen (gemeentewebsite, chat, voice) gebruikt kan worden in de communicatie met burgers en ondernemers.

  • Common Ground POC Gehandicaptenparkeerkaart

    Organisatie: Gemeente

    Gegevens van de RDW toevoegen aan de gegevenslaag van de Common Ground architectuur. Daarmee worden de gegevens beschikbaar voor alle Nederlandse gemeenten en andere organisaties die daar recht op hebben.

  • Consulgemeenten

    Organisatie: Gemeente

    Samenwerking om de gebruiksvriendelijkheid van het digitaal participatieplatform Consul te verbeteren.

  • Crowd Safety Manager

    Organisatie: Gemeente

    Onvoorspelbare drommen mensen die zich verplaatsen door de stad kunnen tot ongewenste en zelfs levensgevaarlijke situaties leiden. Crowd Safety Manager biedt met directe participatie van betrokkenen een digitaal instrumentarium voor de omgang met drukte en de daarmee samenhangende risico’s.

  • De Slimme Krabbelaar

    Organisatie: Gemeente

    Een innovatieproject over toegankelijke en efficiënte digitale toegang tot de dienstverlening van het sociale domein.

  • De Stad als Dagelijks Evenement

    Organisatie: Gemeente

    Innovatieproject waarin een 'druktemeter' wordt ontwikkeld om meer grip en inzicht te krijgen op drukte in de stad.

  • Deliberatieve Digitale Democratie in Nederland

    Organisatie: Gemeente

    De gemeenten Amsterdam en Groningen, Stichting Netwerk Democratie en Democratie in Actie gaan als partners experimenteren met het deliberatieve open-source platform Polis.

  • Demodam: een Common Ground showcase en lanceerbasis

    Organisatie: Overig

    Gemeenten werken met Common Ground samen met leveranciers aan open source componenten. De website voor de fictieve gemeente Demodam geeft daar informatie over. Voorbeelden laten zien hoe je componenten tot bruikbare diensten kunt samenvoegen.

  • Digital twin wet- en regelgeving bouwkavels Brainport Smart District

    Organisatie: Gemeente

    Ontwikkeling van een webomgeving met een digitale versie van een toekomstige wijk in Helmond en de geldende wet- en regelgeving, waarmee toekomstige bewoners en bedrijven geholpen worden bij het realiseren hun huis of bedrijfspand.

  • Digital twins

    Organisatie: Rijksoverheid

    Een digitale versie (digital twin) van een wijk in Zwolle maken. Daarmee samen met inwoners en anderen scenario’s verkennen om wateroverlast en hittestress te verminderen. Doel is te onderzoeken of een digital twin de juiste…

  • Digitale Geboorteaangifte

    Organisatie: Gemeente

    Het project Digitale geboorteaangifte ontwikkelt een service waarmee kersverse ouders in een voor hen hectische tijd samen plaats- en tijdsonafhankelijk geboorteaangifte kunnen doen.

  • Digitale identiteitskaarten en rijvaardigheidsbewijzen

    Organisatie: Gemeente

    In dit project worden experimenten uitgevoerd rond het gebruik van digitale identiteit in de praktijk, zoals voor leeftijdscontrole bij jongeren. Doel is om inzicht te krijgen in het effect hiervan op de betrokken organisaties (zoals de politie) en de gebruikerservaring van burgers en professionals.

  • Digitale toegankelijkheidscheck voor PDF-documenten

    Organisatie: Rijksoverheid

    Ontwikkeling van software om PDF-bestanden te controleren op digitale toegankelijkheid voordat ze online gepubliceerd worden.

  • Doorontwikkeling NL Design System

    Organisatie: Overheid en leveranciers

    Het ontwikkelen van een design system door en voor de overheid.

  • Duinen en kwelders

    Organisatie: Provincie

    Ontwikkeling van kunstmatige intelligentie die op basis van satellietbeelden informatie geeft over vegetaties en habitattypen in duinen en kwelders (begroeide stukken land die direct aan zee grenzen). Die informatie moet nu nog handmatig/te voet verzameld worden.

  • Duurzaam Hergebruik van Ruimtelijke Data

    Organisatie: Gemeente

    Burgers en ondernemers kunnen bouwaanvragen en ruimtelijke plannen digitaal indienen. Steeds vaker kan dat in met bouwinformatiemodellen. Eenduidige landelijke criteria moeten zorgen dat deze modellen op lange termijn voor de hele gemeenschap bruikbaar blijven.

  • Dynamic Digital Twin voor Riolering

    Organisatie: Gemeente

    Riolering; een cruciale infrastructuur die meestal soepel werkt. Knelpunten hebben veel impact op de leefomgeving. Het ontwerp en beheer van riolering is complex; meldingen van burgers zijn een belangrijke bron aan informatie. Die meldingen kunnen nog niet gekoppeld worden aan actualiteiten (hoosbuien, droogte, storingen), onderhoud, prestaties, en ontwerpscenario’s. Dit maakt het proces inefficiënt en kostbaar. Een Dynamic Digital Twin brengt al die processen bij elkaar.

  • Eenvoudig melden bij toezicht

    Organisatie: Rijksoverheid

    De ACM en de KSA onderzoeken met dit project hoe ze het voor burgers makkelijker kunnen maken om meldingen te doen. En hoe ze beter in kunnen spelen op de verwachting van die burger en…

  • Energy sharing & blockchain

    Organisatie: Provincie

    Open haalbaarheidsstudie naar een op blockchain gebaseerde oplossing voor handel in energie. Zowel tussen kleine spelers onderling en als collectief met de APX/EPEX, het nationaal handelsplatform voor in- en verkoop van energie.

  • Gebruiksvriendelijk vrijwillig machtigen van familieleden, mantelzorgers en buddy’s

    Organisatie: Gemeente

    Mensen die afhankelijk zijn van anderen voor het regelen van hun zaken met de overheid, zijn gebaat bij eenvoudige oplossingen om een familielid, mantelzorger of buddy vrijwillig te machtigen om namens hen te handelen.

  • GegevensWoordenboek Stedelijk Licht

    Organisatie: Gemeente

    In dit innovatieproject wordt er gewerkt aaa een hervorming van de gemeentelijke informatievoorziening door op een eenduidige manier om te gaan met gegevens. Voor het beheer van openbare verlichting wordt een nieuwe ‘universele standaard’ gemaakt.

  • Generieke koppeling data- en kennisinstrumenten aan 3D-omgevingen

    Organisatie: Rijksoverheid

  • Huwelijksplanner volgens Common Ground

    Organisatie: Gemeente

    Ontwikkeling van een dienst waarmee partners zelf digitaal hun huwelijksceremonie plannen (datum, locatie en trouwambtenaar). Dat levert grote tijds- en kostenbesparing voor zowel gemeente als burger.

  • ID-Contact

    Organisatie: Gemeente

    Met ID-Contact wordt voortgebouwd op de Proof of Concept (PoC) ID-Bellen van de gemeenten Arnhem, Nijmegen en de Drechtsteden. In de PoC is een prototype ontwikkeld om geauthentificeerd te bellen

  • Impact met AI

    Organisatie: Gemeente

    Ervaring opdoen en kennis delen over succesvolle inzet van AI door verschillende gemeenten. Op 3 projecten: ‘Eerlijke algoritmes’, ‘Doorstroming sociale huur’ en ‘Schone stad met beeldherkenning’.

  • Implementatie van assetinformatiemanagent voor de openbare ruimte en infrastructuur voor provincies

    Organisatie: Overig

    Het mogelijk maken van informatie-uitwisseling bijvoorbeeld tussen provincies en projectontwikkelaars, op basis van digitale versies (digital twins) van de openbare ruimte en infrastructuur ten behoeve van diensten aan bedrijfsleven en burgers.

  • Integraal klantbeeld voor inwoners, ondernemers en ambtenaren

    Organisatie: Gemeente

    Inwoners verwachten meer en meer dat dienstverlening persoonlijker, toegankelijk en op maat is. Dat vraagt aan de achterkant om een moderne informatievoorziening. Dit project bundelt de initiatieven binnen Nederland die werken aan MijnOmgevingen, naar een herbruikbare MijnOmgeving.

  • KetenTestDorp

    Organisatie: Rijksoverheid

    KetenTestDorp moet Nederlandse uitvoeringsorganisaties ondersteunt in het uitvoeren van ketentesten over organisaties heen. Bijvoorbeeld een ketentest van een nieuwe verhuisapp waarbij MijnOverheid, DigiD, Berichtenbox, gemeente, BRP, BAG, Belastingdienst Toeslagen en de woningbouwcorporatie betrokken zijn.

  • KISS

    Organisatie: Gemeente

    De ambitie van KISS is toegankelijke en persoonlijke dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Gemeenten Deventer, Enschede, Utrecht en Zwolle willen binnen 1 jaar een open source oplossing voor klantinteractie ontwikkelen. Een klant moet naadloos kunnen switchen tussen zelfservice en een servicegesprek via verschillende kanalen.

  • Lokaal Digitaal Stemmen

    Organisatie: Gemeente

    Om overheidsparticipatie te ondersteunen hebben de gemeenten Groningen en Amsterdam een online platform ontwikkeld waar burgers initiatieven kunnen delen en kunnen stemmen. Samen met de Radboud Universiteit Nijmegen bouwen de partners een infrastructuur zodat inwoners zich veilig en transparant digitaal kunnen identificeren op het burgerparticipatieplatform.

  • Melding klaar, starten maar!

    Organisatie: Waterschap

    Meer dan 100.000 meldingen zijn van initiatiefnemers met een eenvoudig initiatief over bijzondere wetgeving (waaronder APV) en de omgevingswet. De applicatie ‘Melding klaar; starten maar’ wijst de initiatiefnemer de weg in de wet- en regelgeving van de overheid.

  • Mobile Mapping uitgerold

    Organisatie: Gemeente

    Rotterdam wil door inzet van Mobile Mapping als inwintechniek haar kennis over de buitenruimte structureel verbeteren zodat nog efficiënter beheer hiervan mogelijk wordt. Daarbij wordt vanaf een rijdend voertuig een digitale 3D opname van de omgeving vastgelegd, dat innovatief verwerkt wordt met een algoritme.

  • Nederland begroot

    Organisatie: Gemeente

    Opschalen van een succesvolle oplossing voor e-participatie, om het voor bewoners aantrekkelijker en laagdrempeliger te maken om mee te praten met gemeenten.

  • Open data coöperatie Landschapselementen

    Organisatie: Provincie

    Het unieke Nederlandse landschap staat onder druk. Dit heeft negatieve gevolgen voor cultuurwaarde, biodiversiteit en opslag van CO2. Deze pilot start een open coöperatie waar tientallen bronhouders samenwerken aan een zelflerend monitoringsysteem

  • OPEN POEN

    Organisatie: Gemeente

    OPEN POEN is een digitale financiële dienst voor het aanvragen, besteden en verantwoorden van (subsidie-)geld met als doel burgers in staat stellen om veel gemakkelijker over (subsidie-) budget te kunnen beschikken en eenvoudiger verantwoording te kunnen afleggen over de besteding ervan.

  • Openbare Ruimte Beeldherkenning Service (ORBS)

    Organisatie: Gemeente

    Kapotte stoeptegels, verkeerd geplaatst afval of scheve straatlantaarns. De burger doet jaarlijks miljoenen meldingen over de openbare ruimte. Hoe kunnen gemeenten proactief en efficiënt de openbare ruimte beheren door gebruik te maken van beelden uit de openbare ruimte?

  • Opschalen huwelijksplanner

    Organisatie: Gemeente

    Het project Huwelijksplanner wordt in gebruik genomen door de gemeente Utrecht. Andere gemeenten willen ook implementeren, waardoor het project moet opschalen voor ondersteuning van deze gemeenten en de vraagstukken die naar voren komen bij beheer en doorontwikkeling.

  • Opschalen Waardepapieren

    Organisatie: Overig

    11 Gemeenten hebben een digitale oplossing voor uittreksels uitgewerkt tot een veilig product dat gemeenten zelf kunnen implementeren.

  • Overheidsbrede Open Source componentlibrary met UI-laag

    Organisatie: Gemeente

    In dit innovatieproject wordt een componentlibrary voor meerder campagne-initiatieven die zijn gebouwd in WordPress, ontwikkeld.

  • Perceelwijzer

    Organisatie: Waterschap

    Ontwikkeling van een app met informatie en interactie op perceelsniveau, voor persoonlijkere communicatie en interactie tussen agrariërs en waterschappen.

  • Pilot Samenwerkingsmodel herbruikbare basisonderdelen voor overheidsbrede dienstverlening (NLDS)

    Organisatie: Overheid en leveranciers

    Met de pilot ‘Samenwerkingsmodel herbruikbare basisonderdelen voor overheidsbrede dienstverlening’ beproeft de community, NL Design System, de inrichting van samenwerking over overheidsorganisaties heen binnen 1 centraal systeem.

  • Platform Digitale Buurtpreventie

    Organisatie: Gemeente

    Midden-Nederland wil de buurtpreventie een digitale component geven. Zo versterkt de regio met inwoners de weerbaarheid tegen digitale criminaliteit.

  • Prioriteit voor vrachtverkeer: Connected transport

    Organisatie: Provincie

    Ontwikkeling van een systeem waarin vrachtwagens aan elkaar worden gematcht om in konvooi te rijden. Ze krijgen daarbij voorrang bij intelligente verkeerslichten. Winst wordt geboekt op brandstofgebruik, CO2-uitstoot en bereikbaarheid.

  • Proof of Provenance voor communicatie vanuit overheden, erfgoed- en media-instellingen

    Organisatie: Rijksoverheid

    Desinformatie bestrijden door de authenticiteit van berichtgeving te borgen met digitale certificaten. Dat is de doelstelling van dit project.

  • Publieke controle op algoritmen

    Organisatie: Gemeente

    Met het voorstel ‘Publieke controle op algoritmes’, ontwikkelen de G4, de 12 Provincies, de Politie en Rijkswaterstaat gezamenlijk beleidsinstrumenten voor algoritmes. Dat gebeurt samen met de doelgroep; dit kunnen burgers, bedrijven of ambtenaren zijn.

  • Regie na overlijden: Heb jij het goed geregeld als het straks Schluss is?

    Organisatie: Rijksoverheid

    De partijen werken aan een proof-of-concept van de digitale kluis. Daarmee krijgt de burger een centrale positie binnen het data-ecosysteem rond de use case ‘Overlijden en afwikkeling van nalatenschappen’. Een burger kan op een veilige manier een vertegenwoordiger aanwijzen die na het overlijden administratieve zaken kan regelen.

  • RITA: Inclusieve toegankelijkheid tot Rijksoverheid dienstverlening

    Organisatie: Rijksoverheid

    E-factureren naar de Rijksoverheid is verplicht en biedt veel voordelen. Een manier om e-facturen naar de Rijksoverheid te sturen, is via een leveranciersportaal. Er is geen extra ondersteuning voor ondernemers die moeite hebben met het lezen van de aangeboden informatie en/of het registratieproces. Daar brengt dit innovatieproject verandering in.

  • Sensorenregister NL

    Organisatie: Rijksoverheid

    Nationaal gestandaardiseerd sensorenregister Een eenduidig en maatschappelijk goed bruikbaar landelijk gestandaardiseerd sensorenregister. Waarin sensoren (met metadata) geregistreerd kunnen worden en waar burgers en bedrijven inzicht krijgen waar de sensoren zich bevinden, wat ze doen, welke…

  • Solid voor kleine erfgoedinstellingen

    Organisatie: Rijksoverheid

    Het uitvoeringsprogramma van het Netwerk Digitaal Erfgoed richt zich op het beter vindbaar, bruikbaar en houdbaar maken van de beschikbare erfgoedinformatie. Door de toepassing van de Solid technologie sluiten de kleine erfgoedinstellingen aan op de voorhoede van de webontwikkelingen waardoor ook hun informatie optimaal zichtbaar, bruikbaar en houdbaar wordt.

  • Track and Trace – “The story of stuff”

    Organisatie: Gemeente

    In dit project worden materialen zichtbaar gemaakt via 2D- en 3D scanners. Vervolgens worden ze toegevoegd in het Gemeentelijke Beheer Informatie (GBI) systeem met de informatie die daar al in staat. Daarna kunnen met deze database materialenpaspoorten gemaakt worden. Deze informatie wordt gedeeld via een marktplaatstool, zodat iedereen die materialen nodig heeft hier gebruik van kan maken.

  • Van Arm naar Beter

    Organisatie: Gemeente

    Een app die voor het Kindpakket (winter- en zomerkleren, zwemlessen, toegang tot lokaal openbaar vervoer) succesvol is gebleken, opschalen naar andere vormen van armoedebestrijding.

  • Verbeteren samenwerking tussen overheden voor familiaire bewindvoerders

    Organisatie: Rijksoverheid

    Ontwikkeling van een online kennisnetwerk voor mensen die bewind voeren voor familieleden. Daarin worden tools en informatie vanuit het perspectief van de burger geplaatst.

  • Via Datagedreven Burger Wetenschap, naar duurzame mobiliteit en betere luchtkwaliteit

    Organisatie: Gemeente

    Verduurzaming van mobiliteit en verbetering van luchtkwaliteit zijn belangrijke thema’s in Eindhoven, regio en provincie. Doel is om het reisgedrag blijvend te verminderen, actiever en schoner te maken. Door nauwe samenwerking tussen reizigers, overheid en…

  • Virtuele Assistent

    Organisatie: Rijksoverheid

    Er is veel informatie beschikbaar voor het bestrijden van crises en grote incidenten. Incidenten worden steeds complexer. Toch blijft de aanpak vooral gebaseerd op menselijke kennis en ervaring. Door tijdsdruk blijft een groot aantal bronnen onbenut, en kan essentiële informatie gemist worden.

  • Virtuele assistent GEM

    Organisatie: Gemeente

    De Virtuele Assistent Gem is voor 17 miljoen inwoners aanspreekbaar, inzetbaar in alle klantcontact kanalen en 24/7 beschikbaar. De innovatie in 2021 is de ontwikkeling op het digitale ecosysteem, omnichannel, inclusieve dienstverlening en begrijpelijke en toegankelijke dialogen voor alle inwoners

  • Voorspellen veilig zwemwater

    Organisatie: Rijksoverheid

    Het NIOO, Deltares en KNMI maken door slim combineren van bestaande weer-, water- en blauwalgmodellen een praktisch toepasbaar verwachtingsmodel: een `blauwalgdashboard’

  • Vooruit inparkeren – digitaal scanbare parkeervergunning met respect voor privacy van mensen met een handicap

    Organisatie: Gemeente

    In dit innovatieproject wordt de app GPA, waarmee mesen met kunnen een fysieke beperking kentekenparkeren doorontwikkeld zodat de privacy gewaarborgd wordt. Er wordt een prototype ontwikkeld gebaseerd op een digitaal identiteitsmiddel en dat aansluit op het bestaande parkeersysteem waardoor opschaling mogelijk is. Dit wordt getoetst met de gebruikersgroep, betrokken ambtenaren en handhavers.

  • Waterwegwijs

    Organisatie: Waterschap

    De waterschappen willen burgers informatie op maat aanbieden. Dit project wil die informatie voor burgers gaan bundelen. Op basis van iemands locatie kun je via een app en/of website gepersonaliseerde informatie aanbieden.

  • Webpublications de toekomst van digitale archieven

    Organisatie: Rijksoverheid

    Dit onderzoek richt zich op wat de gebruiker met archiefmateriaal zou willen doen, hoe nieuwe document formaten daar veel beter in kunnen voorzien, en wat er dan nodig is om bestaande archieven in zo’n vorm aan te bieden.

  • Zicht op de stikstofketen: van bron tot effect.

    Organisatie: Provincie

    Dit project wil met nieuwe technieken een verfijning aanbrengen in het meten van stikstof. Gebruikte modellen worden gevalideerd om te krijgen op de lange termijn effecten. Waarbij deze bepalingen voor een ieder helder, begrijpelijk en uitlegbaar zijn.

  • Zicht op ondermijning: “Ondermijningsradar”

    Organisatie: Rijksoverheid

    Slim (her)gebruik van data: meer inzicht verkrijgen in de aard, omvang en patronen van ondermijnende criminaliteit door analyse van grote hoeveelheden data van verschillende overheidsorganisaties. Dit project heeft als bijvangst dat het leidt tot best practices voor datadeling binnen de overheid.

  • Zwemwater-alert

    Organisatie: Provincie

    Experiment met het communiceren van informatie over zwemveiligheid om ziekte en verdrinkingen te voorkomen. De effectiviteit wordt getest van informatie op welkomstschermen bij gratis WiFi voor bezoekers aan zwemlocaties.

Type organisaties

  • Gemeente
  • Overheid en leveranciers
  • Overig
  • Provincie
  • Rijksoverheid
  • Waterschap

Jaren

  • 2019
  • 2020
  • 2021

Innovatiebudget Digitale Overheid

  • Overzicht Innovatieprojecten
  • Video’s
  • Toekenning innovatiebudget 2021
  • Toekenning Innovatiebudget 2020: de 24 geselecteerde projecten
  • Toekenning Innovatiebudget 2019
  • Criteria

1 document

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English