Proactieve dienstverlening richt zich op slimme dienstverlening door burgers en ondernemers te wijzen op kansen en risico’s, en door vroegsignalering.
Het kenmerkt zich door de focus te leggen op versimpelen en aanreiken (de proactieve houding van een overheid die aan zet is, in plaats van de burger of ondernemer). En door preventie mogelijk te maken door betere en nieuwe signalering van problemen te ontwikkelen. Hiermee werkt de overheid aan het doel om te komen tot overheidsdienstverlening als ‘proactief en georganiseerd vanuit het perspectief van burgers en ondernemers, onder andere aan de hand van levensgebeurtenissen’. Proactieve dienstverlening heeft het doel processen te verbeteren door:
Versimpelen van de dienstverlening
Het vinden en krijgen van de juiste hulp is vaak complex voor burgers en ondernemers. Het doel van dit programma is deze complexiteit te verminderen. Bijvoorbeeld door het aantal handelingen terug te brengen en de benodigde kennis te reduceren.
Aanreiken van dienstverlening
Burgers en ondernemers moeten op dit moment veel dienstverlening zelf opzoeken en/of aanvragen. In dit programma is het doel de proactiviteit van de rijksoverheid en uitvoeringsinstanties te vergroten. De overheid is aan zet. Ze doet moeite om de burger te laten zien welke rechten hij, zij of die heeft, en welke dienstverlening beschikbaar is.
Signaleren van problemen
Door in een vroeg stadium bij burgers aan te kloppen zijn veel problemen te voorkomen. Of kunnen problemen snel worden aangepakt.
Realiseren van cultuurverandering
De overheid moet open, transparant en proactief gaan werken, zodat burgers meer vertrouwen krijgen in de overheid en tevreden zijn met de dienstverlening.