Burgers en bedrijven in Caribisch Nederland moeten op een gelijkwaardig niveau kunnen meedoen in de digitale samenleving. Dat is vaak nog niet het geval. Zij moeten kunnen vertrouwen op een overheid die toegankelijk en persoonlijk is.
Daarom werkt de overheid de komende jaren aan het verbeteren van de digitale en fysieke dienstverlening. Daarvoor moet de basis op orde zijn. Zoals de stabiliteit, snelheid en betaalbaarheid van internet, het borgen van privacy, investeren in de digitale samenleving en vergroten van digitale vaardigheden. De introductie van BSN en DigiD medio 2025 is een grote stap die het samenwerken tussen overheden en meer digitale dienstverlening mogelijk maakt.
Toegankelijk, betrouwbaar en eigentijds
Om de overheidsdienstverlening voor burgers en bedrijven in Caribisch Nederland te verbeteren werkt de overheid samen. Dat gebeurt over diensten, overheidsorganisaties en eilanden heen. Stap voor stap komt er invulling voor de dienstverleningswaarden ‘toegankelijk, betrouwbaar en eigentijds’. De burger en ondernemer staan hierbij centraal. Waar mogelijk helpt digitale dienstverlening om deze waarden in te vullen en ervoor te zorgen dat dienstverlening steeds proactiever wordt ingericht. De overheid zorgt ervoor dat iedereen mee kan in de ontwikkelingen. En dat er naast online dienstverlening altijd een fysieke plek is waar burgers en ondernemers terecht kunnen.
Acties komende jaren
Om de overheidsdienstverlening te verbeteren wordt de komende jaren gewerkt aan:
- Verbeteren en intensiveren overheidsbrede samenwerking tussen de rijksdiensten, openbare lichamen en andere publieke dienstverleners. Aan de hand van een gezamenlijk dienstverleningsconcept worden visie, ambitie en dienstverleningsafspraken vertaald naar afspraken en acties om de dienstverlening te verbeteren. Zoals verbeteringen op click-call-face-dienstverlening en het werken volgens de 1-loketgedachte.
- Klantreismethodiek: klantreizen brengen knelpunten in beeld waar verbeteracties uit volgen. Soms zijn die klantreizen dienst- en overheidsoverstijgend. Of spelen ze zich juist binnen een organisatie af.
- Projectmatig werken aan realistische verbeterpunten: het uitvoeren en monitoren van verbeteracties. Hierbij gaat het zowel om de korte termijn als structurele oplossingen op de (middel)lange termijn.
- Borging van kennis en verbeteringen: de overheid werkt aan de continuïteit en borging van verbeteringen, processen en kennis. De eilanden kenmerken zich door veel instroom, doorstroom en uitstroom op functies. Om verbeteringen op de lange termijn vast te houden, is borging van kennis en processen van belang.