• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Overheidsbrede dienstverlening

Overheidsbrede dienstverlening

Hoe zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen in het digitale tijdperk? En dat publieke dienstverlening voor iedereen toegankelijk is en blijft? Ook voor mensen met complexe vragen die zich niet eenvoudig laten oplossen. Of voor mensen die moeite hebben met het gebruik van digitale kanalen.

Binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zet de afdeling Dienstverlening zich in om ervoor te zorgen dat de dienstverlening van de overheid persoonlijk, dichtbij en betrouwbaar is. Dat lukt alleen door te werken vanuit de 1-overheidsbeleving: door samen te werken met publieke dienstverleners en private partners met een publieke taak. Zij helpen mensen immers iedere dag. De afdeling Dienstverlening voert regie, coördineert en faciliteert, deelt kennis en zorgt dat gezamenlijke doelen worden bereikt. Samen met publieke dienstverleners worden de prioriteiten voor overheidsbrede dienstverlening opgesteld en acties gepland. Op dit moment lopen daarvoor de volgende 6 trajecten:

In dit dossier

Loketfunctie van de overheid

Waar mensen ook aankloppen, de afdeling Dienstverlening richt zich op de 1-overheidsbeleving. Ongeacht de organisatie 'aan de achterkant'.

Loketfunctie van de overheid

Aanpak Levensgebeurtenissen

Bij gebeurtenissen als studeren of overlijden moeten mensen veel regelen met de overheid. Doel van het programma: dienstverlening aan laten sluiten bij de leefwereld van mensen.

Aanpak Levensgebeurtenissen

Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening

Voor goede dienstverlening is het van belang dat alle aanbieders dat doen op basis van een gedeeld beeld en gezamenlijke afspraken.

Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening

Proactieve dienstverlening

Proactieve dienstverlening richt zich op slimme dienstverlening door burgers en ondernemers vroegtijdig te wijzen op kansen en risico’s. En door de informatie en dienstverlening proactief aan te bieden.

Verschillende mensen en leeftijden in het park. Iemand heeft een laptop.

Dienstverlening Caribisch Nederland

Door de overheidsdienstverlening in Caribisch Nederland stap voor stap te verbeteren, kunnen inwoners vertrouwen op een overheid die toegankelijk, betrouwbaar en persoonlijk is.

Dienstverlening Caribisch Nederland

Nieuwe technologieën dienstverlening

Hoe kan de overheid slim gebruik maken van nieuwe technologieën in dienstverlening? Pilots laten zien hoe we verantwoord (generatieve) AI-toepassingen kunnen gebruiken.

Nieuwe technologieën dienstverlening
Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Overheidsbrede dienstverlening

  • Loketfunctie van de overheid
  • Aanpak Levensgebeurtenissen
  • Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
  • Proactieve dienstverlening
  • Dienstverlening Caribisch Nederland
  • Nieuwe technologieën dienstverlening

Laatst gewijzigd op 7 maart 2025.

 

Zie ook:

  • Onderzoeken Dienstverlening
  • Informatiepunt Digitale Overheid
  • Regelhulpen in 2 minuten
  • Informatie over Regelhulpen voor rijkscollega's

7 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Community's

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap