Hoe zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen in het digitale tijdperk? En dat publieke dienstverlening voor iedereen toegankelijk is en blijft? Ook voor mensen met complexe vragen die zich niet eenvoudig laten oplossen. Of voor mensen die moeite hebben met het gebruik van digitale kanalen.
Binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zet de afdeling Dienstverlening zich in om ervoor te zorgen dat de dienstverlening van de overheid persoonlijk, dichtbij en betrouwbaar is. Dat lukt alleen door te werken vanuit de één-overheidsbeleving: door samen te werken met publieke dienstverleners en private partners met een publieke taak. Zij helpen mensen immers iedere dag. De afdeling Dienstverlening voert regie, coördineert en faciliteert, deelt kennis en zorgt dat gezamenlijke doelen worden bereikt. Samen met publieke dienstverleners worden de prioriteiten voor overheidsbrede dienstverlening opgesteld en acties gepland. Op dit moment lopen daarvoor de volgende 6 trajecten:
In dit dossier
Loketfunctie van de overheid
Waar mensen ook aankloppen, de afdeling Dienstverlening richt zich op de één-overheidsbeleving. Ongeacht de organisatie 'aan de achterkant'.
Programma Levensgebeurtenissen
De dienstverlening en communicatie van de overheid moet aansluiten bij de leefwereld van mensen rondom diverse levensgebeurtenissen.
Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
Voor goede dienstverlening is het van belang dat alle aanbieders dat doen op basis van een gedeeld beeld en gezamenlijke afspraken.
Proactieve dienstverlening
Proactieve dienstverlening richt zich op slimme dienstverlening door burgers en ondernemers vroegtijdig te wijzen op kansen en risico’s. En door de informatie en dienstverlening proactief aan te bieden.
Dienstverlening Caribisch Nederland
Door de overheidsdienstverlening in Caribisch Nederland stap voor stap te verbeteren, kunnen inwoners vertrouwen op een overheid die toegankelijk, betrouwbaar en persoonlijk is.
Nieuwe technologieën dienstverlening
Hoe kan de overheid slim gebruik maken van nieuwe technologieën in dienstverlening? Pilots laten zien hoe we verantwoord (generatieve) AI-toepassingen kunnen gebruiken.