Afgesproken is dat de Rijksoverheid, provincies, gemeenten, waterschappen en publieke dienstverleners als 1 overheid gaan werken aan 6 met elkaar samenhangende prioriteiten om daarop te versnellen. De volgorde van de 6 prioriteiten staat los van het belang of gewicht dat eraan wordt toegekend.
Bekijk ook:
Prioriteit 1 – Cloud
We werken aan een verkenning van het realiseren van een overheidsbrede soevereine clouddienst in samenwerking met bestaande overheidsdienstverleners en de markt. We streven naar een centrale overheidsmarktplaats voor cloudtechnologieën, die vraag aan het juiste aanbod koppelt. Dit doen we op basis van standaarden en Europese ervaringen. Waarbij de inzet is om gegevens en diensten die van essentieel belang zijn niet langer in de publieke cloud onder te brengen.
Prioriteit 2 – Data
Dit doen we door overheidsbreed datagedreven te werken via het federatief datastelsel met bindende afspraken en standaarden. Domeinspecifieke afsprakenstelsels sluiten daarop aan. We werken aan een overheidsbreed stelsel om gegevensknelpunten waar organisaties tegenaan lopen boven water te halen, die collectief op te lossen en toekomstige knelpunten te voorkomen.
Prioriteit 3 – Artificiële Intelligentie
We zetten deze technologie in om maatschappelijke problemen op te lossen en dienstverlening aan burgers te verbeteren. Dat doen we door hierin regie te nemen via één leidende aanpak, succesvolle toepassingen bruikbaar te maken voor de hele overheid en door belemmeringen voor innovatie weg te nemen. We streven naar een hoogwaardige AI‑infrastructuur waar ook de overheid gebruik van maakt, bestaande uit onder meer hoge kwaliteit data, open taalmodellen uit Nederland en/of de EU, het opleiden en behouden van beschikbaar talent en voldoende rekenkracht.
Prioriteit 4 – De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in (digitale) dienstverlening
Er lopen al veel activiteiten op dit thema, ook buiten het digitaliseringsdomein om. Met deze NDS dragen we bij aan het centraal stellen van burgers en ondernemers door een aantal versnellingen aan te brengen. Zo moeten burgers en ondernemers het contact en de interactie vanuit één overheid ervaren. Daarbij is het uitgangspunt: ‘altijd de juiste deur’. Burgers en ondernemers krijgen (informatie over) publieke diensten en producten proactief aangereikt en aangeboden. De dienstverleningsbeleving van burgers en ondernemers staat centraal.
Prioriteit 5 – Versterken digitale weerbaarheid en autonomie van de overheid
Er is één overheidsbrede aanpak voor digitale weerbaarheid en digitale autonomie inclusief een aantal collectieve oplossingen. We vergroten onze eigen zelfstandigheid als het gaat om digitale technologie en zorgen dat we minder afhankelijk zijn van een te beperkt aantal leveranciers. We versterken de stabiliteit van de overheid door onze digitale weerbaarheid continu te verbeteren. Bij crises zorgen we voor snel en effectief herstel, zodat verstoringen geen langdurige schade veroorzaken. Oefeningen zijn hierbij belangrijk en dit doen we als één overheid. Er is een overheidsbrede aanpak op quantumveilige cryptografie en, in samenwerking met de markt, zijn alle overheidsorganisaties voorbereid om de risico’s te beheersen.
Prioriteit 6 – Digitaal vakmanschap en een moderne werkomgeving
Organisaties gaan datagedreven werken. Daar moeten de vaardigheden en de werkomgeving van ambtenaren op aansluiten. We stellen een personeelsstrategie voor digitalisering vast waarmee we bepalen welke kennis we in huis moeten hebben en welke we uit de markt halen. Hiermee kunnen we gerichter werven, omscholen en onderwijs ontwikkelen op basis van technologische innovaties. We nemen regie op de ontwikkeling van digitaliseringskennis van ambtenaren en zorgen voor opschaling en samenhang van de centrale pools voor digitaliseringsprofessionals. ICT-kennis wordt actief gedeeld en efficiënter ingezet. We streven naar een moderne digitale werkomgeving waarmee de ambtenaar is toegerust met de juiste middelen om haar werk effectief uit te voeren.