Een toegankelijke, bruikbare en begrijpelijke overheid. Met inclusieve dienstverlening die iedereen kan én wil gebruiken. Omdat deze ontworpen is met mensen in plaats van overheidssystemen als uitgangspunt.
Gebruiker Centraal is een actieve community van en voor professionals die werken aan de dienstverlening of communicatie van de overheid.
Samen werken aan een betere digitale dienstverlening. Die toegankelijk, bruikbaar en gebruiksvriendelijk is voor iedereen. Dat doet de community door kennis en praktijkvoorbeelden te delen. Dat doen ze op de website, daar vind je artikelen, podcasts, video’s en hulpmiddelen. En tijdens evenementen, zoals een jaarlijkse conferentie en webinars. Ook kun je afhankelijk van je interesse en expertises meedoen met verdiepende kenniscommunity’s.
Community’s
Een inclusieve en toegankelijke overheid raakt ook aan veel thema’s. Waar begin je? Gebruiker Centraal heeft kleinere community’s opgericht rondom specifieke thema’s. In deze community’s kun je je verder verdiepen en specialiseren in voor jou al bekende thema’s en je blik verbreden.
- Hoe communiceer je duidelijk met heldere taal? (Netwerk Direct Duidelijk)
- Hoe optimaliseer je de klantbeleving van gebruikers? (Community CX)
- Hoe integreer je meerdere interactiekanalen voor gebruikers van je organisatie? (Community Omnichannel)
- Hoe maak je online formulieren inclusief en toegankelijk? (Community Online Formulieren)
- Wat kunnen we leren van andere landen? (UserCentriCities)
- • Hoe maak je overheidsdienstverlening proactief? (Community Proactieve Dienstverlening)
Hulpmiddelen
Op de website van Gebruiker Centraal vind je hulpmiddelen die jou kunnen helpen om de dienstverlening en communicatie van je organisatie te verbeteren.
Maak bijvoorbeeld gebruik van een set van richtlijnen voor betere tekst en beeldtaal in de Toolkit Taal. En de uitgebreide lijst hulpmiddelen om je verder op weg te helpen met tekst en beeldtaal.
De lessen uit 50 webinars over duidelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening zijn samengevat in het boek Direct geleerd, duidelijk gedaan.
Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen. Zo vergroot je de kans op geslaagde communicatie en voorkom je veel vragen of klachten. Testlab on Tour helpt je om de stap naar testen te zetten.
Of verbeter spelenderwijs je (online) dienstverlening met de meer dan 100 tips van het Optimaal Digitaal Spel. Alle tips zijn gebaseerd op de kennis en ervaring van professionals bij de overheid en uit het bedrijfsleven.