Proactieve dienstverlening houdt in dat de overheid burgers en ondernemers actief benadert als hun situatie verandert. Zodat zij weten wat ze moeten doen en waar ze recht op hebben. Waar mogelijk wordt bestaande informatie vooraf ingevuld, zodat iemand alleen hoeft te controleren en aan te vullen.
Op die manier kost het mensen minder moeite, hoeven zij niet telkens opnieuw dezelfde gegevens aan te leveren en wordt het hen zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Dat bespaart tijd, voorkomt fouten en zorgt ervoor dat iedereen goed gebruik kan maken van overheidsdiensten.
De overheid aan zet
Burgers en ondernemers moeten op dit moment veel dienstverlening zelf opzoeken en/of aanvragen. Het doel van dit programma is de proactiviteit van de Rijksoverheid en uitvoeringsinstanties te vergroten. De overheid is aan zet. Ze doet moeite om de burger en ondernemer te laten zien welke rechten die heeft en welke dienstverlening beschikbaar is.
In de community Proactieve dienstverlening van Gebruiker Centraal is meer te vinden over wat er gebeurt op het gebied van proactieve dienstverlening.