• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Overheidsbrede dienstverlening›Omnichannel aanpak

Omnichannel aanpak

Overheidsorganisaties zetten voor hun dienstverlening verschillende kanalen in, zoals e-mail, telefoon en fysieke loketten. Deze diversiteit aan kanalen heeft voordelen, maar zorgt ook voor uitdagingen.

Zo kunnen burgers en ondernemers het gevoel krijgen dat ze steeds worden doorverwezen. En hebben ze vaak geen zicht op de afhandeling van hun vraag. Het landschap is versnipperd geraakt. Zowel aan de voorkant (interactiekanalen) als aan de achterkant (zaaksystemen, gegevens, applicaties). Daarnaast is het beheren van al deze kanalen complex en kostbaar.

Kanalen bij elkaar brengen

Omnichannel is een kanaalstrategie die zich richt op inclusieve en naadloze klantinteractie. Burgers en ondernemers kunnen producten en diensten afnemen via het contactkanaal dat het beste bij hen past. Door kanalen bij elkaar te brengen, slimmer in te richten en goed op elkaar af te stemmen wordt de dienstverlening aan burgers en ondernemers verbeterd. Met Omnichannel richt de organisatie zich niet meer op het afzonderlijk beheren van elk kanaal, maar op het samenspel van verschillende kanalen.

Omnichannel krijgt op dit moment vorm via een MijnZaken-functionaliteit. Daarmee kunnen organisaties de status van product- en dienstaanvragen op een ‘Omnichannel-manier’ ontsluiten. Het doel van MijnZaken is het verbeteren van klantinteracties, en het voorkomen van overbodige contacten door proactieve en transparante dienstverlening. In 2022 is de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) samen met een innovatiegroep van koplopergemeenten verschillende pilots gestart. Hieruit is een eerste versie van de MijnZaken Track & Trace service voor overheidsorganisaties ontwikkeld.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Overheidsbrede dienstverlening

  • Loketfunctie van de overheid
  • Aanpak Levensgebeurtenissen
  • Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
  • Proactieve dienstverlening
  • Dienstverlening Caribisch Nederland
  • Nieuwe technologieën dienstverlening

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024.

 

8 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap