• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Overheidsbrede dienstverlening› Dossier: berichten

Nieuws

Kaartenset bereidt dienstverleners voor op toekomst

Staat van de uitvoering

Gepubliceerd op 14 oktober 2025

In brainstormsessies ontstond de behoefte aan een concreet hulpmiddel voor publieke dienstverleners. De kaartenset is het resultaat: visueel, praktisch en toepasbaar.

Kaartenset bereidt dienstverleners voor op toekomst

Nieuwe leidraad voor mobiele apps van de overheid

Digitale toegankelijkheid

Gepubliceerd op 19 augustus 2025

Een mobiele app van de overheid moet betrouwbaar, veilig en gebruiksvriendelijk zijn. Waar moet zo'n app aan voldoen? Je leest het in een handreiking op NORA online.

handen die een smartphone vasthouden waarop verschillende social media icoontjes staan

Praktisch handboek voor klantbelevingsmanagement

Digitale dienstverlening

Gepubliceerd op 14 juli 2025

Met dit handboek kunnen medewerkers in de publieke sector zelf een CX-Volwassenheidsscan opzetten en uitvoeren om meer inzicht te krijgen in de klantgerichtheid.

Praktisch handboek voor klantbelevingsmanagement

Nieuw: voorbereidingstool voor Caribische studenten

Digitale dienstverlening

Gepubliceerd op 27 juni 2025

Wat moet je als Caribisch student regelen als je gaat studeren in Nederland? Ter voorbereiding is deze online tool ontwikkeld die een persoonlijk overzicht geeft.

Nieuw: voorbereidingstool voor Caribische studenten

Caribisch Nederland krijgt postcodes

Caribisch Nederland

Gepubliceerd op 29 april 2025

Door de postcodes wordt gezorgd voor een betrouwbare adressenregistratie in Caribisch Nederland. Dit verbetert de postbezorging en de digitale dienstverlening.

Caribisch Nederland krijgt postcodes

Gezamenlijk ontwerp online dienstverlening gepresenteerd

Dienstverlening

Gepubliceerd op 4 november 2024

Hoe kan de online overheidsdienstverlening eenvoudiger, toegankelijker en beter worden afgestemd? Lees het in het rapport van het Ontwerptraject Gezamenlijk beeld.

Gezamenlijk ontwerp online dienstverlening gepresenteerd

Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening naar fase 2

Dienstverlening

Gepubliceerd op 31 juli 2024

Gebruiker Centraal deed onderzoek naar drijfveren van klanttevredenheid en vertrouwen bij overheidsorganisaties. Fase 2 legt een standaard manier van werken vast.

Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening naar fase 2

Nederland voorloper in online overheidsdienstverlening

Dienstverlening

Gepubliceerd op 8 juli 2024

Nederlandse online overheidsdiensten staan hoog aangeschreven vanwege hun gebruiksvriendelijkheid en transparantie. Dit blijkt uit de eGovernment Benchmark 2024.

Nederland voorloper in online overheidsdienstverlening

Onderzoek MijnOmgevingen overheidsorganisaties

Dienstverlening

Gepubliceerd op 6 juni 2024

Het ministerie van BZK doet onderzoek naar MijnOmgevingen bij de overheid. Wat zijn de behoeften van organisaties en waar liggen de uitdagingen? Vul de enquête in.

Onderzoek MijnOmgevingen overheidsorganisaties

Ontwerptraject voor betere online dienstverlening

Dienstverlening

Gepubliceerd op 23 mei 2024

Het Ontwerptraject Gezamenlijk Beeld moet zorgen voor 1 overheidsbeleving als het gaat om online publieke- en persoonlijke dienstverlening. En jij kunt meedenken!

groep van 3 mensen overleggen rondom een laptop

Bestuurders bespreken aanpak Levensgebeurtenissen

Overheidsbrede dienstverlening

Gepubliceerd op 8 mei 2024

Programma Levensgebeurtenissen werkt aan dienstverlening die goed aansluit op de behoeften van mensen. Het Interbestuurlijk Overleg ging over mogelijke oplossingen.

staatssecretaris Alexandra van Huffelen en de DGDO Eva Heijblom bij het IBO Levensgebeurtenissen

VOG aanvragen? Ontvang de verklaring binnenkort digitaal

Dienstverlening

Gepubliceerd op 20 maart 2024

Vanaf 20 maart 2024 start de uitrol van een project waarmee je een VOG niet alleen digitaal kan aanvragen, maar ook zo kan ontvangen. Dat is duurzamer en sneller.

VOG aanvragen? Ontvang de verklaring binnenkort digitaal
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Oudere berichten>

Widgetruimte algemeen

Overheidsbrede dienstverlening

  • Loketfunctie van de overheid
  • Aanpak Levensgebeurtenissen
  • Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
  • Proactieve dienstverlening
  • Dienstverlening Caribisch Nederland
  • Nieuwe technologieën dienstverlening
 

8 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap