• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Overheidsbrede dienstverlening› Dossier: berichten

Achtergrond

Dienstverlening Caribisch Nederland steeds meer op de kaart

Caribisch Nederland

Gepubliceerd op 30 mei 2025

Het ministerie van BZK werkt aan het toegankelijker maken van overheidsdiensten op Bonaire, Saba en Sint Eustatius. De 1-overheidsbeleving staat hierbij centraal.

Bonaire Rijksdienst Caribisch Nederland

Dienstverlening vanuit wat Rotterdammers nodig hebben

Dienstverlening

Gepubliceerd op 3 maart 2025

'Verbeteren vanuit klantsignalen' won eind 2024 de landelijke competitie GemeenteDelers. Winnaars Evelien Klomps en Kevin Willemsen vertellen over dit dynamische model.

Dienstverlening vanuit wat Rotterdammers nodig hebben

Nieuwe directeur Logius: frisse kijk op digitale overheid

Logius

Gepubliceerd op 13 mei 2024

Bert Voorbraak wil Logius naar een nieuw tijdperk loodsen, waarin digitalisering niet alleen efficiëntie brengt, maar ook het vertrouwen in de overheid versterkt.

Bert Voorbraak directeur Logius

Van Huffelen: “Zorgen dat regels van fysieke wereld ook online gelden”

Digitaliseringsbeleid

Gepubliceerd op 10 maart 2022

Voor staatssecretaris Van Huffelen is haar belangrijkste doel: "zorgen dat de digitale wereld net zo'n veilige, kansrijke en vooral inclusieve wereld wordt als de offline wereld".

Van Huffelen: “Zorgen dat regels van fysieke wereld ook online gelden”

Meer gemak voor ondernemers met RGS van CBS en BZK

dienstverlening

Gepubliceerd op 18 mei 2021

Om het aanleveren van gegevens eenvoudiger en minder tijdrovend te maken werkten het ministerie van BZK en het CBS samen aan een oplossing op basis van het Referentie GrootboekSchema (RGS).

Gé Linssen en Hank Hermans

Samenwerken aan een digitale bronidentiteit

Identiteit

Gepubliceerd op 11 januari 2021

BZK en RvIG ontwikkelen een digitale bronidentiteit om veilig en betrouwbaar te kunnen internetten. Wouter Welling en Michiel van der Veen over wat, hoe en waarom.

Micheil van der Veen en Wouter Welling

RVO coördineert eIDAS-keten

eIDAS

Gepubliceerd op 11 december 2020

RVO coördineert de eIDAS-keten in Nederland. Hierin werken overheid en private partijen samen. "Elke dienst die digitaal wordt aangevraagd in een ander EU-land start met een eIDAS-inlog."

Dennis Reumer

eHerkenning bewijst dat publiek-private samenwerking werkt

eHerkening

Gepubliceerd op 14 oktober 2020

Ze had de enorme groei van eHerkenning kunnen noemen. Of dat het sinds kort een erkend Europees inlogmiddel is. Maar desgevraagd trekt Elly Plooij het graag nog wat breder.

Elly Plooij

DUO innoveert met nieuwe technologie en data

Overheidsbrede dienstverlening

Gepubliceerd op 6 augustus 2019

DUO zet de komende jaren in op innovatie met nieuwe technologieën zoals blockchain en het gebruik van data om de dienstverlening en het Nederlandse onderwijs te verbeteren, zo vertelde Hans Schutte, directeur-generaal van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan Big Improvement Day.

Foto van Hans Schutte (DUO)

Voorkom verrassingen, doe de Brexit Impact Scan voor overheden

Overheidsbrede dienstverlening

Gepubliceerd op 21 maart 2019

Dat een Brexit effect heeft op overheden is zo goed als zeker – deal of geen deal. Maar wat betekent het concreet voor overheden? Wat zijn bijvoorbeeld de effecten van de Brexit bij dataopslag in het Verenigd Koninkrijk? Of wat het betekent het voor de regionale en lokale economie?

Freek van Krevel en David Schutrups naast poster brexit impact scan

Steeds meer gemeenten sluiten aan bij Common Ground

Achtergrond

Gepubliceerd op 18 februari 2019

Steeds meer gemeenten sluiten zich aan bij Common Ground. Een nieuwe werkwijze om samen met marktpartijen de gemeentelijke informatievoorziening te verbeteren. Meer samen optrekken en niet steeds weer het wiel opnieuw uitvinden. 

Decoratieve afbeelding: samenwerken aan verbeteren informatievoorziening

Kijken als een klant? Maak een klantreis!

Overheidsbrede dienstverlening

Gepubliceerd op 8 februari 2019

In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant.

Decoratieve afbeelding: Kijken door bril van de klant
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Oudere berichten>

Widgetruimte algemeen

Overheidsbrede dienstverlening

  • Loketfunctie van de overheid
  • Aanpak Levensgebeurtenissen
  • Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
  • Proactieve dienstverlening
  • Dienstverlening Caribisch Nederland
  • Nieuwe technologieën dienstverlening
 

8 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap