• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Digitale inclusie› Achtergrond›Aanjaagteam helpt gemeenten met digitale toegankelijkheid

Aanjaagteam helpt gemeenten met digitale toegankelijkheid

Digitaal toegankelijk 22 april 2021

Een rijbewijs verlengen of een subsidie aanvragen? Voor veel overheidsdiensten kun je digitaal terecht. Voor een grote groep Nederlanders zijn deze online diensten onduidelijk of moeilijk. Denk aan ouderen of mensen met een beperking. Daarom is in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid bepaald dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen. Hier komt veel bij kijken.

Gemeentelijke websites

Marlies Klooster is projectleider van het aanjaagteam van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Nederland telt 352 gemeenten, iedere gemeente beheert meerdere websites. Het aanjaagteam helpt gemeenten de juiste stappen te zetten om hun sites en bijbehorende apps aan de toegankelijkheidseisen te laten voldoen.

Doelen aanjaagteam

Klooster: “Slechts een paar procent van de gemeentelijke websites en apps heeft op dit moment de gewenste A-status. We merken dat de wil aanwezig is om veranderingen door te voeren, maar het kost tijd om grote stappen te zetten. Daarom opereert het aanjaagteam op 3 vlakken:

  1. We informeren medewerkers die helpen digitale toegankelijkheid te realiseren. Denk aan webredacteuren, informatieadviseurs en contentmanagers. En omdat ze vaak dezelfde vragen hebben, stimuleren we om onderling informatie uit te wisselen op een (besloten) forum.
  2. We betrekken mensen van buiten de gemeenten erbij, zoals leveranciers. Voor het ontwikkelen van een website of een app schakelen gemeenten marktpartijen in. Om te zorgen dat ook hun producten aan de toegankelijkheidseisen voldoen, organiseert het aanjaagteam bijvoorbeeld webinars en rondetafelgesprekken.
  3. En we spreken bestuurders en raadsleden. De ambassadeurs Maurice Hoogeveen en Yousuf Yousufi gaan met elke gemeente in gesprek. Zo kan ook gelijk worden nagegaan: hoe staat mijn gemeente ervoor? En wat gaan we doen om alles in orde te brengen?”
“We merken dat de wil aanwezig is om veranderingen door te voeren, maar het kost tijd om grote stappen te zetten”. Marlies Klooster – Projectleider VNG aanjaagteam

De knelpunten

Het aanjaagteam heeft samen met Logius in kaart gebracht hoeveel websites en apps de verplichte toegankelijkheidsverklaring hebben. Hierin staat in hoeverre de website al aan de eisen voldoet, welke aanpassingen nog doorgevoerd worden en op welke termijn. Klooster: “Het bleek dat nog niet iedereen deze verklaring had of dat er nog een laatste handtekening ontbrak. Verder blijkt dat veel gemeenten tegen dezelfde problemen oplopen: de bestuurlijke aandacht voor het onderwerp en het grote aantal pdf’s. Wij proberen  digitale toegankelijkheid bij iedereen hoog op de agenda te krijgen. Een leuke manier om dat te doen is bijvoorbeeld de verkiezing ‘Meest toegankelijke gemeente van Nederland 2021.’ Een monument rolstoelvriendelijk maken is vaak onmogelijk. Je website aanpassen is wel een haalbaar doel en gelijk een positieve manier voor een gemeente om zich te onderscheiden.”

Oplossingen

De projectleider merkt dat gemeenten elkaar kunnen inspireren om verbeteringen door te voeren: “Sommige gemeenten hebben een panel samengesteld met mensen met een beperking. Zo’n panel test dan de website en maakt zo andere problemen zichtbaar. Er zijn ook gemeenten die alleen nieuwe contracten afsluiten met leveranciers of bureaus die wel digitaal toegankelijke websites of e-diensten kunnen leveren. Ik hoop dat er straks een kantelpunt komt en dat digitale toegankelijkheid voor iedereen een automatisme is geworden. Ons aanjaagteam zal in ieder geval tot eind van dit jaar de VNG-leden blijven informeren en adviseren.”

Zelf je websites en apps digitaal toegankelijk maken?

Hoe kun je zelf aan de slag met digitale toegankelijkheid? Marlies Klooster geeft een aantal tips:

  1. Zet het op de agenda. En dat mag best op een speelse manier. Met het Optimaal digitaal spel van Gebruiker Centraal verbeter je spelenderwijs de (online) dienstverlening van je organisatie.
  2. Betrek iedereen. Laat bijvoorbeeld de ICT afdeling met bewoners in gesprek gaan en wissel samen kennis uit. En je hoeft echt niet alles zelf uit te vinden. Zo heeft Ieder(in), een belangenorganisatie voor mensen met een beperking, een handige toolkit gemaakt om websites toegankelijk te maken.
  3. Blijf in gesprek met elkaar. Je bent niet de enige die tegen problemen oploopt, dus bespreek het. Het onderwerp digitale toegankelijkheid gaat namelijk nooit meer weg.

Gerelateerde links

  • 'Digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording'
  • ‘Je bent nooit klaar met digitale toegankelijkheid’
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Widgetruimte algemeen

Digitale inclusie

  • Wat is digitale inclusie?
  • Voor wie is dit belangrijk?
  • Voortgang en ontwikkelingen
 

Zie ook:

  • 'Digitale toegankelijkheid begint bij bewustwording'
  • ‘Je bent nooit klaar met digitale toegankelijkheid’

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

12 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Community's

  • DigiToegankelijk
  • Digitale Toegankelijkheid (VNG-forum)
  • Maatschappelijke Coalitie Over Informatie Gesproken
  • Code for NL
  • NL Design System
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap