• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Kabinetsbeleid Digitalisering›Werkagenda›2. Iedereen kan de digitale wereld vertrouwen›2.3 Privacy, verantwoord datagebruik en transparantie over gegevensverwerking en -uitwisseling

2.3 Privacy, verantwoord datagebruik en transparantie over gegevensverwerking en -uitwisseling

De informatie op deze pagina is verouderd. Op dit moment vernieuwen we de content op de website op basis van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS). Meer over deze vernieuwde digitaliseringsstrategie vind je op de pagina over de NDS.

Privacy en gegevensbescherming speelt een sleutelrol in het vertrouwen van de burger in een digitale overheid en maatschappij. Met rechtmatige, behoorlijke en transparante gegevensverwerking wordt vertrouwen geborgd. EU regelgeving legt een solide basis voor de bescherming van privacy maar de uitvoering van deze en aankomende nieuwe regelgeving is complex. Het vertrouwen van de burger in de overheid neemt af. Het is essentieel dat de overheid transparant is welke gegevens het gebruikt, voor welk doeleinde en daarbij dataminimalisatie toepast.

Doelen

  1. Overheden passen privacy-by-design toe. Burgers kunnen erop rekenen dat overheden conform de AVG en Wpg handelen. Gegevensuitwisselingen bij de overheid zijn waar mogelijk en relevant in kaart gebracht (open gegevensdeling). Overheden passen geen gezichtsherkenning toe zonder wettelijke afbakening en controle.
  2. Overheden beschikken over voldoende kennis en capaciteit op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Overheidsorganisaties worden ondersteund op het gebied van verantwoord datagebruik en privacy.
  3. De overheid is transparant over verantwoord datagebruik (open verwerkingsregisters). Waar nodig versterken van toezicht en vergroten van samenhang tussen digitale toezichthouders.

Reeds behaalde resultaten

  • De Adviesfunctie verantwoord datagebruik als onderdeel van de interbestuurlijke datastrategie is opgericht en heeft zes casussen voorzien van advies over wat technisch kan, juridisch mag en ethisch wenselijk is bij datagebruik.
  • Oplevering nieuwe gebruiksvriendelijke versie Rijksmodel DPIA (Data Protection Impact Assessment).
  • Aanscherping regelgeving over micro-targeting via de DSA.
  • Versterking toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens op cookies en online-tracking.
  • Een ontwikkelde handreiking geeft gemeenten meer duidelijkheid over wat wel en niet is toegestaan bij het uitvoeren van online onderzoek ten behoeve van de openbare en orde en veiligheid.
  • Lancering van het Nationaal Innovatiecentrum Privacy Enhancing Technologies (Nicpet) tijdens de Stelseldag van de IBDS. Privacy-enhancing technologies (PET’s) zijn technologieën die het mogelijk maken om veilig en ethisch data uit te wisselen. De oprichting van Nicpet heeft tot doel om kennis en ervaring op dit gebied uit te wisselen in de publieke sector.

Wat gaan we doen?

Aan welke resultaten gaan we het komende jaar werken om privacy te beschermen, verantwoord datagebruik te stimuleren en transparantie over gegevensverwerking en -uitwisseling te vergroten? Bekijk de activiteiten.

Indicatoren

  • Minimaliseren van het aantal incidenten/sancties door de Autoriteit Persoonsgegevens.
  • Mate van volwassenheid privacywerkveld. De privacy Baseline van het CIP wordt hiervoor vaak als basis gebruikt.
  • Inrichting privacy governance (onder andere inrichting CPO-stelsel – zie 4.3 “Versterken ICT-organisatie en -systemen van het Rijk”).
  • Up-to-date houden AVG-verwerkingsregister.
  • Mate van toegankelijkheid burgers AVG-verwerkingsregister.
  • Voor ieder hoogrisicoproject moet een DPIA zijn uitgevoerd, inclusief advies FG. Een KIA (Kinder Impact Assessment) wordt toegepast indien het impact op kinderen heeft.

Belangrijke onderwerpen bij deze prioriteit

  • Europese wet- en regelgeving
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • Privacy
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

2. Iedereen kan de digitale wereld vertrouwen

  • 2.1 Publieke waarden beschermen
  • 2.2 Impact online desinformatie verminderen
  • 2.3 Privacy, verantwoord datagebruik en transparantie over gegevensverwerking en -uitwisseling
  • 2.4 Anticiperen op nieuwe technologie
  • 2.5 Versterken cybersecurity
  • 2.6 Implementatie van (EU) regelgeving, naleving en toezicht

Laatst gewijzigd op 21 augustus 2025.

 

Geactualiseerde Werkagenda (pdf)

Waardengedreven Digitaliseren 2024

Belangrijke onderwerpen bij deze prioriteit

  • Europese wet- en regelgeving
  • Informatiebeveiliging en privacy
  • Privacy

2 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community

  • NICPET (Nationaal Innovatie Centrum Privacy Enhancing Technologies)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap