Stelsel van basisregistraties
Stelsel van Basisregistraties doorontwikkeld naar Federatief Datastelsel
Op deze pagina staat informatie over het huidige Stelsel van Basisregistraties.
Bij vrijwel alle vraagstukken voor de overheid is het cruciaal om over de juiste gegevens te beschikken. Het stelsel van basisregistratie biedt een onmisbare overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke gegevens.
Gegevens uit de basisregistraties worden (gecombineerd) gebruikt in de processen van de overheid en bij de aanpak van maatschappelijke opgaven als de energietransitie, het invoeren van de Omgevingswet, het tegengaan van ondermijning en de woningbouw.
Voor een goed werkend stelsel van basisregistraties staat de hele overheid aan de lat. De minister van BZK heeft de regie en is verantwoordelijk.
Wat is het stelsel van basisregistraties?
Het stelsel van basisregistraties is het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid. Die gegevens zijn vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik. (bron: Visie op het stelsel van basisregistraties, 2010).
Betrokkenen, afspraken en rollen
Bij het stelsel zijn veel verschillende partijen betrokken: zoals de beleidsverantwoordelijken, de verstrekkers en de bronhouders (zie verder: rollen). Deze partijen houden zich aan een aantal stelselafspraken en richtinggevende principes.
De afspraken, rollen en verantwoordelijkheden in het stelsel van basisregistraties gaat BZK vastleggen in de Wet digitale overheid, zodat niet alleen de individuele basisregistraties een wettelijke basis hebben, maar ook het stelsel als geheel. En zodat de verantwoordelijkheden van de minister van BZK als regisseur van het stelsel duidelijk beschreven worden.
Verbetering van het stelsel
Onderzoek laat zien dat het gebruik van de basisregistraties niet altijd even gemakkelijk is. Vooral voor wie gegevens uit meerdere basisregistraties gecombineerd wil gebruiken. De komende jaren is de belangrijkste opgave het ophalen van gegevens bij de bron eenvoudiger te maken en deze vervolgens gecombineerd te gebruiken. Ook in andere sectoren en voor andere doelen dan waarvoor de gegevens oorspronkelijk verzameld zijn.
De bij het stelsel betrokken partijen werken samen in een programma voor de verbetering van het stelsel van basisregistraties. De gezamenlijke uitvoeringsagenda bevat activiteiten voor drie hoofddoelen:
- Betere dienstverlening aan burgers en bedrijven;
- Meer gebruik van gegevens uit de basisregistraties;
- Hogere kwaliteit van (in samenhang gebruikte) gegevens.
Met dit plan en de uitvoeringsagenda geven zij invulling aan de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer over het verbeteren van de inzage en correctie van gegevens, over hergebruik en kwaliteitsmanagement.
Wettelijke basis voor stelsel
Het stelsel van basisregistraties is één van de onderwerpen die in aanmerking komen voor wettelijke verankering in de tweede tranche van de Wet digitale overheid (Wdo). In de Wdo worden de afspraken, rollen en verantwoordelijkheden in het stelsel van basisregistraties vastgelegd, zodat niet alleen de individuele basisregistraties een wettelijke basis hebben, maar ook het stelsel als geheel. Ook het meldpunt ‘fouten in overheidsregistraties’ krijgt hiermee een wettelijke basis.
Besturing van het stelsel
Stelselregie is het op elkaar afstemmen van:
- de strategische besluitvorming per basisregistratie,
- de tactische (door)ontwikkeling per basisregistratie, en
- de operationele activiteiten per basisregistratie.
Stelselregie komt niet in plaats van de besturing van de afzonderlijke basisregistraties. Iedere basisregistratie valt immers onder de verantwoordelijkheid van de minister die gezien de inhoud van de registratie, daarvoor in aanmerking komt.
Overleggen
In de volgende overleggen wordt gesproken en besloten over het stelsel.
- OBDO: de ontwikkeling van het stelsel van basisregistraties valt onder de verantwoordelijkheid van het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO).
- Strategisch overleg basisregistraties: hier worden de strategische afwegingen over de ontwikkeling van het stelsel gemaakt. Daar komt de sturing op het stelselbelang en samen met de afweging die elke individuele organisatie daarin moet maken.
- Tactisch overleg basisregistraties: overleg van de stelselpartijen over de uitvoering van het programma en de ontwikkeling van het stelsel van basisregistraties.
- Gebruikersoverleg Stelsel van Basisregistraties Hierin stemt BZK met een vertegenwoordiging van (groot)gebruikers van de basisregistraties ontwikkelingen af rond het stelsel.
Meer over stelselregie in Stelsel van het heden op NORA Online.