• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties

Stelsel van basisregistraties

Bij vrijwel alle vraagstukken voor de overheid is het cruciaal om over de juiste gegevens te beschikken. Het stelsel van basisregistratie biedt een onmisbare overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke gegevens.

Gegevens uit de basisregistraties worden (gecombineerd) gebruikt in de processen van de overheid en bij de aanpak van maatschappelijke opgaven als de energietransitie, het invoeren van de Omgevingswet, het tegengaan van ondermijning en de woningbouw.

Voor een goed werkend stelsel van basisregistraties staat de hele overheid aan de lat. De minister van BZK heeft de regie en is verantwoordelijk.

Wat is het stelsel van basisregistraties?

Het stelsel van basisregistraties is het geheel van afspraken en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid. Die gegevens zijn vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik. (bron: Visie op het stelsel van basisregistraties, 2010).

Betrokkenen, afspraken en rollen

Bij het stelsel zijn veel verschillende partijen betrokken: zoals de beleidsverantwoordelijken, de verstrekkers en de bronhouders (zie verder: rollen). Deze partijen houden zich aan een aantal stelselafspraken en richtinggevende principes.

De afspraken, rollen en verantwoordelijkheden in het stelsel van basisregistraties gaat BZK vastleggen in de Wet digitale overheid, zodat niet alleen de individuele basisregistraties een wettelijke basis hebben, maar ook het stelsel als geheel. En zodat de verantwoordelijkheden van de minister van BZK als regisseur van het stelsel duidelijk beschreven worden.

Verbetering van het stelsel

Onderzoek laat zien dat het gebruik van de basisregistraties niet altijd even gemakkelijk is. Vooral voor wie gegevens uit meerdere basisregistraties gecombineerd wil gebruiken. De komende jaren is de belangrijkste opgave het ophalen van gegevens bij de bron eenvoudiger te maken en deze vervolgens gecombineerd te gebruiken. Ook in andere sectoren en voor andere doelen dan waarvoor de gegevens oorspronkelijk verzameld zijn.

De bij het stelsel betrokken partijen werken samen in een programma voor de verbetering van het stelsel van basisregistraties. De gezamenlijke uitvoeringsagenda bevat activiteiten voor drie hoofddoelen:

  • Betere dienstverlening aan burgers en bedrijven;
  • Meer gebruik van gegevens uit de basisregistraties;
  • Hogere kwaliteit van (in samenhang gebruikte) gegevens.

Met dit plan en de uitvoeringsagenda geven zij invulling aan de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer over het verbeteren van de inzage en correctie van gegevens, over hergebruik en kwaliteitsmanagement.

Wettelijke basis voor stelsel

Het stelsel van basisregistraties is één van de onderwerpen die in aanmerking komen voor wettelijke verankering in de tweede tranche van de Wet digitale overheid (Wdo). In de Wdo worden de afspraken, rollen en verantwoordelijkheden in het stelsel van basisregistraties vastgelegd, zodat niet alleen de individuele basisregistraties een wettelijke basis hebben, maar ook het stelsel als geheel. Ook het meldpunt ‘fouten in overheidsregistraties’ krijgt hiermee een wettelijke basis.

Besturing van het stelsel

Stelselregie is het op elkaar afstemmen van:

  • de strategische besluitvorming per basisregistratie,
  • de tactische (door)ontwikkeling per basisregistratie, en
  • de operationele activiteiten per basisregistratie.

Stelselregie komt niet in plaats van de besturing van de afzonderlijke basisregistraties. Iedere basisregistratie valt immers onder de verantwoordelijkheid van de minister die gezien de inhoud van de registratie, daarvoor in aanmerking komt.

Overleggen

In de volgende overleggen wordt gesproken en besloten over het stelsel.

  • OBDO: de ontwikkeling van het stelsel van basisregistraties valt onder de verantwoordelijkheid van het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO).
  • Strategisch overleg basisregistraties: hier worden de strategische afwegingen over de ontwikkeling van het stelsel gemaakt. Daar komt de sturing op het stelselbelang en samen met de afweging die elke individuele organisatie daarin moet maken.
  • Tactisch overleg basisregistraties: overleg van de stelselpartijen over de uitvoering van het programma en de ontwikkeling van het stelsel van basisregistraties.
  • Gebruikersoverleg Stelsel van Basisregistraties Hierin stemt BZK met een vertegenwoordiging van (groot)gebruikers van de basisregistraties ontwikkelingen af rond het stelsel.

Meer over stelselregie in Stelsel van het heden op NORA Online.

Thema's

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Rollen
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Knooppunten
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Sectorregistraties
  • Verbindingen
  • Informatiebeveiliging en privacy

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

Zie ook:

  • 12 eisen

6 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English