• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›Rollen

Rollen

Om het Stelsel van Basisregistraties in zijn samenhang te laten werken, zijn de volgende stelselrollen actief:

  • Opdrachtgever
  • Toezichthouder
  • Bronhouder
  • Verstrekker
  • Afnemer

Daarnaast zijn ook knooppunten van belang.

Opdrachtgever

De opdrachtgever is het voor de basisregistratie verantwoordelijke ministerie, dat opdrachtgever is voor de ‘verstrekker’ (de beheerder van de landelijke voorziening). Bijvoorbeeld: het ministerie van BZK is opdrachtgever voor de Basisregistratie Personen.

Toezichthouder

De toezichthouder is de partij die er verantwoordelijk voor is dat wordt toegezien of de basisregistratie in overeenstemming met eisen, afspraken en wetgeving opereert. Een basisregistratie heeft één of meer verantwoordelijken voor toezicht. Over het algemeen is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de wettelijke bepalingen die gelden voor die basisregistratie.

Bronhouder

Een bronhouder is verantwoordelijk voor het inwinnen en bijhouden van de authentieke en niet-authentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens (onder meer naar aanleiding van ontvangen terugmeldingen). Een basisregistratie heeft één of meer bronhouders.

Verstrekker

De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens aan afnemers. De verstrekker is ook verantwoordelijk voor het faciliteren van het gebruik (zoals het leveren van kennis en ondersteuning aan afnemers voor het aansluiten op de landelijke voorziening). Een basisregistratie heeft één verstrekker.

Afnemer

Een afnemer (ook wel ‘gebruiker’) is een overheidsorganisatie of private partij die gegevens afneemt van een basisregistratie voor gebruik in de eigen processen. Voor bestuursorganen met een publiekrechtelijke taak (zoals gemeenten, provincies, waterschappen en zelfstandige bestuursorganen) is het afnemen en gebruiken van relevante authentieke gegevens verplicht. Verschillende overleggen zorgen voor gebruikersinbreng bij de basisregistraties. Een handig overzicht van die overleggen is opgenomen in de Stelselarchitectuur van het heden.

Een organisatie kan zowel verstrekker, bronhouder als afnemer zijn. Een voorbeeld hiervan is de RDW die het kentekenregister bijhoudt (bronhouder), verstrekt aan andere afnemers en tegelijkertijd afnemer is van BRP-gegevens.

In onderstaand schema staan per basisregistratie de opdrachtgever, de toezichthouder, de verstrekker en de bronhouder(s) vermeld. Bekijk ook de overleggen voor de besturing van het stelsel van basisregistraties.

Betrokkenen per basisregistratie
Basisregistratie Opdrachtgever Toezichthouder Verstrekker Bronhouder(s)
BRP BZK AP, BZK, Gemeenten Rijksdienst voor Identiteitsgegevens Gemeenten, ministerie van BZK
HR EZ EZ Kamer van Koophandel Kamer van Koophandel
BAG VRO VRO Kadaster Gemeenten
BRT VRO Niet benoemd Kadaster Kadaster
BRK VRO Niet benoemd Kadaster Kadaster
BGT VRO Bronhouders Kadaster Gemeenten, Provincies, Waterschappen, ProRail, Ministerie van Defensie, Ministerie van EZ, Ministerie van BZK
BRO VRO VRO TNO Bestuursorganen zoals gemeenten, provincies, waterschappen, Rijkswaterstaat en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
BRV I&W I&W RDW RDW
BRI Financiën Niet benoemd Belastingdienst Belastingdienst
WOZ Financiën Waarderingskamer Kadaster Gemeenten

Knooppunt

Naast bovenstaande rollen bestaan er ook knooppunten. Een knooppunt is een voorziening of organisatie die het afnemers makkelijk maken aan te sluiten op beschikbare gegevensbronnen (waaronder het Stelsel van Basisregistraties). Meer informatie over knooppunten.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

Laatst gewijzigd op 21 november 2024.

 

6 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap