Op deze pagina vind je een aantal vragen over het stelsel van basisregistraties, met antwoorden.
Burgers en ondernemers
- Hoe krijg ik inzicht in welke gegevens van mij of mijn onderneming in de basisregistraties staan?
- Wie hebben er toegang tot gegevens over mij of mijn onderneming in de basisregistraties?
- Kan ik ergens opvragen wie mijn persoonsgegevens heeft gebruikt?
- Een overheidsorganisatie vraagt gegevens over mij die al in een basisregistratie staan. Ik lees dat zij niet mogen vragen naar gegevens die de overheid al heeft. Kan ik dit weigeren?
- Er staat een fout in mijn (bedrijfs)gegevens in een basisregistratie. Hoe kan ik dat corrigeren?
Professionals
-
- Ik ben nieuw op het terrein van de basisregistraties. Hoe werk ik mij in?
- Hoe meld ik als gebruiker vermoedens van fouten in een basisregistratie?
- Wat is het Federatief Datastelsel en hoe past het Stelsel van Basisregistraties daarin?
- Hoe hangen de verschillende basisregistraties samen?
- Waar vind ik een overzicht van de beschikbare data en API’s voor de basisregistraties?
- Wat is de wettelijke basis van het Stelsel van Basisregistraties?
- Is er ook een architectuur van het Stelsel van Basisregistraties?
- Hoe zit het met de kwaliteit van de gegevens?
- Mijn organisatie wil gebruik maken van gegevens uit de basisregistraties. Waar kan ik meer te weten komen over de regels voor gebruik?
- Ik heb een idee voor verbetering van het Stelsel van Basisregistraties. Waar kan ik deze indienen?
Burgers en ondernemingen
1. Hoe krijg ik inzicht in welke gegevens van mij of mijn onderneming in de basisregistraties staan?
Dit overzicht is te vinden op MijnOverheid.nl. U krijgt toegang met uw DigiD. Daarnaast is er ook de MijnGegevens App. U kunt deze in de app stores downloaden. Voor ondernemingen wordt hieraan gewerkt.
2. Wie hebben er toegang tot gegevens over mij of mijn onderneming in de basisregistraties?
Alle overheidsorganisaties (bijvoorbeeld gemeenten, UWV, DUO, Belastingdienst et cetera) die uw gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taken, hebben toegang tot uw gegevens.
3. Kan ik ergens opvragen wie mijn persoonsgegevens heeft gebruikt?
Ja, u kunt dit opvragen bij de gemeente waar u woont.
4. Een overheidsorganisatie vraagt gegevens over mij die al in een basisregistratie staan. Ik lees dat zij niet mogen vragen naar gegevens die de overheid al heeft. Kan ik dit weigeren?
Ja, dat kunt u weigeren. Er zijn echter wel uitzonderingen, bijvoorbeeld om uw identiteit te kunnen controleren of om een controle uit te voeren op de gegevens die van u geregistreerd zijn.
5. Er staat een fout in mijn (bedrijfs)gegevens in een basisregistratie. Hoe kan ik dat corrigeren?
De correctie van foutieve gegevens kan in de meeste gevallen via MijnOverheid.nl of via de organisatie die deze gegevens van u heeft geregistreerd. Dit kan bijvoorbeeld met het Kadaster als er iets niet klopt bij uw kadastrale gegevens, of met de Belastingdienst als u denkt dat uw geregistreerde inkomen niet klopt. Komt u er niet uit met de betreffende organisatie, dan kunt u naar het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
Vragen en antwoorden professionals
1. Ik ben nieuw op het terrein van de basisregistraties. Hoe werk ik mij in?
Je kunt veel (achtergrond)informatie vinden in het dossier op deze website.
2. Hoe meld ik als gebruiker vermoedens van fouten in een basisregistratie?
Elke basisregistratie heeft één of meerdere mogelijkheden om fouten te melden, dit heet een terugmelding. Deze terugmeldmogelijkheden zijn te vinden op de website van de betreffende registratie. De organisatie die dit gegeven beheert, neemt uw melding hierna in behandeling.
3. Wat is het Federatief Datastelsel en hoe past het Stelsel van Basisregistraties daarin?
Het Stelsel van Basisregistraties wordt onder de vlag van de Interbestuurlijke Datastrategie doorontwikkeld naar een bredere ‘datafederatie’ waarbij data uit een brede set aan registraties beschikbaar komt voor maatschappelijke vraagstukken. Het gaat hierbij om data die voor meerdere domeinen relevant kunnen zijn.
4. Hoe hangen de verschillende basisregistraties samen?
In de Stelselplaat gegevens en basisregistraties is te zien hoe de verschillende basisregistraties samenhangen.
5. Waar vind ik een overzicht van de beschikbare data en API’s voor de basisregistraties?
Je vindt een overzicht van API’ op Developer.overheid.nl. Datasets staan weer op data.overheid.nl. Ook kan de stelselcatalogus helpen om inzicht en overzicht te krijgen van alle gegevensdefinities die in de basisregistraties en enkele andere registraties worden gebruikt.
6. Wat is de wettelijke basis van het Stelsel van Basisregistraties?
Iedere individuele basisregistraties heeft een wettelijke basis. Het Stelsel van Basisregistraties als geheel heeft die wettelijke basis nog niet. Het Stelsel van Basisregistraties is één van de onderwerpen die in aanmerking komt voor wettelijke verankering in de tweede tranche van de Wet digitale overheid (Wdo). In de Wdo worden de afspraken, rollen en verantwoordelijkheden in het Stelsel van Basisregistraties vastgelegd, zodat niet alleen de individuele basisregistraties een wettelijke basis hebben, maar ook het stelsel als geheel. Ook het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties krijgt hiermee een wettelijke basis.
7. Is er ook een architectuur van het Stelsel van Basisregistraties?
Er is een beschrijving uit 2020 beschikbaar. Deze wordt aangepast op de situatie van het Federatief Datastelsel.
8. Hoe zit het met de kwaliteit van de gegevens?
Kwaliteit is belangrijk voor het Stelsel van Basisregistraties. De gegevens uit basisregistraties worden namelijk veel en verplicht gebruikt in allerlei belangrijke (overheids)processen. Omdat de kwaliteit van gegevens zo belangrijk is, is ook transparantie over die kwaliteit vereist. Er wordt jaarlijks onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de basisregistraties en tussen de basisregistraties.
9. Mijn organisatie wil gebruik maken van gegevens uit de basisregistraties. Waar kan ik meer te weten komen over de regels voor gebruik?
De gegevens uit basisregistraties zijn vrij te gebruiken, tenzij er persoonsgegevens bij betrokken zijn.
10. Ik heb een idee voor verbetering van het Stelsel van Basisregistraties. Waar kan ik deze indienen?
Verbetervoorstellen kun je doorgeven via het contactformulier onder de volgende vraag.
Staat je vraag er niet bij?
Stel deze dan via het reactieformulier hieronder.