Kwaliteit is belangrijk voor het Stelsel van Basisregistraties. De gegevens uit basisregistraties worden namelijk veel en verplicht gebruikt in allerlei belangrijke (overheids)processen. Omdat de kwaliteit van gegevens zo belangrijk is, is ook transparantie over die kwaliteit vereist. Zodat voor de afnemers de beoogde en de gerealiseerde kwaliteit inzichtelijk is en zij op basisregistraties kunnen vertrouwen.
Kwaliteit koppelingen
Uit een recente kwaliteitsmeting blijkt dat de consistentie van koppelingsgegevens in het stelsel van basisregistraties vaak hoog is. Dat bleek ook in eerdere metingen.
De kwaliteit van koppelingen tussen basisregistraties wordt jaarlijks gemeten. Koppelingen (of verbindingen) leggen verbanden tussen gegevens die in meerdere basisregistraties voorkomen. Gebruikers kunnen door die koppelingen gegevens uit meerdere basisregistraties voor eigen toepassingen combineren. De meting is uitgevoerd door het CBS in samenwerking met een aantal basisregistraties, ICTU en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
De jaarlijkse kwaliteitsmeting geeft een beeld van de consistentie van de koppelingen die door verschillende basisregistraties zijn gelegd. Dat betekent dat de meting inzicht geeft in hoe vaak gegevens zijn gekoppeld. En als gegevens dan zijn gekoppeld, in hoeverre komen de gegevens met elkaar overeen? Daarnaast laat de meting ook trends zien, waarmee je kunt zien of de consistentie ten opzichte van voorgaande jaren verbeterd is. Bekijk het dashboard op de website van het CBS.
De kwaliteit van de koppelingen is inzichtelijk gemaakt aan de hand van een visuele weergave. Bij deze visuele weergave hoort een toegankelijke beschrijving.
Kwaliteit per basisregistratie
In het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties 2023’ vindt u zowel informatie over de kwaliteit op stelselniveau, als een overzicht van de gerealiseerde kwaliteit per basisregistratie. Op deze pagina krijgt u een samenvatting van de informatie op stelselniveau.
Kwaliteitsnormen
Er zijn geen kwaliteitsnormen op stelselniveau. Wel zijn er per basisregistratie normen voor bepaalde soorten gegevens, veelal op compleetheid, juistheid en actualiteit.
Bij compleetheid (zijn alle relevante gegevens vastgelegd?) en juistheid (komen de gegevens overeen met wat is afgesproken?) gaat het bijvoorbeeld om normen als:
- 95 procent van de objecten is aan- of afwezig ten opzichte van een luchtfoto.
- 100 procent van de postcodes in de BAG komen overeen met het postcodebestand.
Voor de actualiteit (zijn de gegevens binnen de afgesproken termijnen vastgelegd?) zijn normen benoemd als:
- 98 procent van de aangeboden gegevens van bedrijven zijn verwerkt binnen 36 uur.
- Eind februari is 95% van de WOZ-waarden van het betreffende kalenderjaar beschikbaar.
Administratieve werkelijkheid
Van diverse gegevens wordt gerapporteerd op een bepaalde stand van de gegevensverzameling of van de verwerking van mutaties in een bepaalde periode.
- De gerealiseerde volledigheid is landelijk 96% of hoger.
- Opname van gegevens over persoon/bedrijf en het recht in de Kadastrale registratie ligt op 99,7%.
- Verwerking van aangeleverde gegevens in het Handelsregister bleek voor 99,8% juist te hebben plaatsgevonden.
- Inkomensgegevens bleken voor meer dan 99,98% volledig en juist.
- Statuscombinaties van objecten in de BAG blijken voor 99,99% juist te zijn.
Feitelijke werkelijkheid
Naast de kwaliteit van de administratieve werkelijkheid, is er een groeiende behoefte aan inzicht in hoeverre gegevens overeenkomen met de feitelijke werkelijkheid.
- Voor een aantal topografische gegevens is de basis een luchtfoto waarmee de link met de feitelijke werkelijkheid wordt gelegd. De 96% kwaliteit van het topografische basisbestand (TOP10NL) vormt daarmee dus een indicatie voor de feitelijke werkelijkheid.
- 97,4% van de personen in de BRP die op een bepaald adres staan ingeschreven blijken daadwerkelijk op dat adres wonen.
- Uit random steekproeven van de KVK blijkt dat meer dan 99% van de authentieke gegevens klopt met de feitelijke werkelijkheid. Voor met name de communicatiegegevens ligt dit percentage lager.
Alle kwaliteitsinformatie vindt u in het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties 2023’.
Terugmeldingen
Een belangrijk kwaliteitsmechanisme binnen het stelsel van basisregistratie zijn de terugmeldingen van afnemers. Afnemers zijn wettelijk verplicht terug te melden wanneer zij ‘gerede twijfel’ hebben bij de juistheid van een gegeven. Cijfers uit de monitor Digitale Overheid 2024 geven aan dat er bijna 117.000 terugmeldingen plaatsvonden in 2023.
Baseline kwaliteit
Een overzicht van bestaande afspraken, spelregels en instrumenten dat wordt gebruikt om de kwaliteit in het stelsel van basisregistraties te borgen is beschreven in de Baseline Kwaliteitszorg Basisregistraties.