Kwaliteit is belangrijk voor het Stelsel van Basisregistraties. De gegevens uit basisregistraties worden namelijk veel en verplicht gebruikt in allerlei belangrijke (overheids)processen. Omdat de kwaliteit van gegevens zo belangrijk is, is ook transparantie over die kwaliteit vereist. Zodat voor de afnemers de beoogde en de gerealiseerde kwaliteit inzichtelijk is en zij op basisregistraties kunnen vertrouwen.
Kwaliteitsinformatie
In het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties 2020’ vindt u zowel informatie over de kwaliteit op stelselniveau, als een overzicht van de gerealiseerde kwaliteit per basisregistratie. Op deze pagina krijgt u een samenvatting op van de informatie op stelselniveau. Bekijk ook het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties 2019’
Kwaliteitsnormen
Er zijn geen kwaliteitsnormen op stelselniveau. Wel zijn er normen voor bepaalde soorten gegevens, veelal op volledigheid, juistheid en actualiteit.
Bij volledigheid – zijn alle relevante gegevens vastgelegd? – en juistheid – komen de gegevens overeen met wat is afgesproken? – gaat het bijvoorbeeld om normen als:
- 95 procent van de objecten is aan-/afwezig ten opzichte van een luchtfoto.
- Tot en met 100 procent van de postcodes in de BAG komen overeen met het postcodebestand.
Voor de actualiteit – zijn de gegevens binnen de afgesproken termijnen vastgelegd? – zijn normen benoemd als:
- 98 procent van de aangeboden gegevens van bedrijven zijn verwerkt binnen 36 uur.
- Eind februari is 95% van de WOZ-waarden van het betreffende kalenderjaar beschikbaar.
Administratieve werkelijkheid
Van diverse gegevens wordt gerapporteerd op een bepaalde stand van de gegevensverzameling of van de verwerking van mutaties in een bepaalde periode.
- De gerealiseerde volledigheid is landelijk 95,9 procent of hoger.
- Opname van gegevens over persoon/bedrijf en het recht in de Kadastrale registratie ligt op 99,7%.
- Verwerking van aangeleverde gegevens in het Handelsregister bleek voor 99,8% juist te hebben plaatsgevonden.
- Inkomensgegevens bleken voor meer dan 99,8% volledig en juist.
- Statuscombinaties van objecten in de BAG blijken voor 99,998% juist te zijn.
Feitelijke werkelijkheid
Naast de kwaliteit van de administratieve werkelijkheid, is er een groeiende behoefte aan inzicht in hoeverre gegevens overeenkomen met de feitelijke werkelijkheid.
- Voor een aantal topografische gegevens is de basis een luchtfoto waarmee de link met de feitelijke werkelijkheid wordt gelegd. De 95,9% kwaliteit van het topografische basisbestand (TOP10NL) vormt daarmee dus een indicatie voor de feitelijke werkelijkheid.
- In 2018 bleek uit een CBS-steekproef dat tussen de 93,8% en 96,3% van de personen daadwerkelijk woonden op het adres waar ze waren ingeschreven.
- Uit random steekproeven van de KVK blijkt dat meer dan 99 % van de authentieke gegevens klopt met de feitelijke werkelijkheid. Voor met name de communicatiegegevens ligt dit percentage lager.
Alle kwaliteitsinformatie vindt u in het rapport ‘Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties 2020’.
Terugmeldingen
Een belangrijk kwaliteitsmechanisme binnen het stelsel van basisregistratie zijn de terugmeldingen van afnemers. Afnemers zijn wettelijk verplicht terug te melden wanneer zij ‘gerede twijfel’ hebben bij de juistheid van een gegeven. Cijfers uit de monitor Digitale Overheid 2021 geven aan dat er 100.000 terugmeldingen plaatsvonden in 2020.
Terugmelden
Baseline kwaliteit
Een overzicht van bestaande afspraken, spelregels en instrumenten dat wordt gebruikt om de kwaliteit in het stelsel van basisregistraties te borgen is beschreven in de Baseline Kwaliteitszorg Basisregistraties.