• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Overheidsbrede dienstverlening›Proactieve dienstverlening

Proactieve dienstverlening

Proactieve dienstverlening houdt in dat de overheid burgers en ondernemers actief benadert als hun situatie verandert. Zodat zij weten wat ze moeten doen en waar ze recht op hebben. Waar mogelijk wordt bestaande informatie vooraf ingevuld, zodat iemand alleen hoeft te controleren en aan te vullen.

Op die manier kost het mensen minder moeite, hoeven zij niet telkens opnieuw dezelfde gegevens aan te leveren en wordt het hen zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Dat bespaart tijd, voorkomt fouten en zorgt ervoor dat iedereen goed gebruik kan maken van overheidsdiensten.

De overheid aan zet

Burgers en ondernemers moeten op dit moment veel dienstverlening zelf opzoeken en/of aanvragen. Het doel van dit programma is de proactiviteit van de Rijksoverheid en uitvoeringsinstanties te vergroten. De overheid is aan zet. Ze doet moeite om de burger en ondernemer te laten zien welke rechten die heeft en welke dienstverlening beschikbaar is.

In de community Proactieve dienstverlening van Gebruiker Centraal is meer te vinden over wat er gebeurt op het gebied van proactieve dienstverlening.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Overheidsbrede dienstverlening

  • Loketfunctie van de overheid
  • Aanpak Levensgebeurtenissen
  • Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
  • Proactieve dienstverlening
  • Dienstverlening Caribisch Nederland
  • Nieuwe technologieën dienstverlening

Laatst gewijzigd op 11 augustus 2025.

 

8 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap