• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Digitale inclusie› Achtergrond›‘Toegankelijkheid hoort bij de kern van onze dienstverlening’

‘Toegankelijkheid hoort bij de kern van onze dienstverlening’

Digitaal toegankelijk 22 juli 2021

Foto: Simon Abrahams

Miljoenen Nederlanders hebben last hebben van ontoegankelijke websites. Dit realiseerde Marieke zich toen ze aan de slag ging met toegankelijkheid binnen de AIVD.  Uiterlijk op 23 september 2020 moest er een Toegankelijkheidsverklaring zijn ingediend voor de websites die de organisatie beheert. De publiekssite www.aivd.nl is daarvan de belangrijkste. “Het overviel ons een beetje, we zijn een klein team. Maar samen met de senior redacteur ben ik gewoon aan de slag gegaan.”

Eyeopener

In eerste instantie dacht Marieke bij digitale toegankelijkheid vooral aan de doelgroep van mensen met een visuele beperking. Dat beeld veranderde toen ze zich in het onderwerp verdiepte. “Het gaat ook om mensen met een auditieve, verstandelijke of motorische handicap. Maar ook iemand zonder een beperking die met het openbaar vervoer reist, zijn oordopjes vergeten is en daardoor een video zonder geluid wil bekijken. In totaal meer dan vier miljoen mensen. Dat was een eyeopener. Ik realiseerde me steeds meer dat toegankelijkheid bij de kern van de dienstverlening van de overheid, en daarmee ook de AIVD, hoort.”

“Ik realiseerde me steeds meer dat toegankelijkheid bij de kern van de dienstverlening van de overheid, en daarmee ook de AIVD, hoort.”

Externe toets

Uit een toets door een extern bureau bleek de website te voldoen aan 43 van de 50 toegankelijkheidscriteria: genoeg voor niveau B van de Toegankelijkheidsverklaring. “Dat gaf rust,” zegt Marieke. “De toets maakte inzichtelijk wat ons nog te doen stond. We konden taken gaan verdelen. De een concentreerde zich op het opstellen van de verklaring, de ander op het inventariseren van de hoeveelheid pdf’s, afbeeldingen en video’s die al online stonden.”

‘Toegankelijkheidsdag’

Die taken moesten we afgelopen zomer wel tussen de normale werkzaamheden door uitvoeren. De deadline van 23 september kwam snel dichterbij. Daarom organiseerde het team begin september een soort ‘toegankelijkheidsdag’: een hele vrijdag om samen de laatste verbeterpunten uit te voeren. Marieke: “Onze agenda’s waren die dag helemaal geblokt. Tijdens het werk hielden we onderling steeds korte lijntjes via de app. Dat werkte stimulerend. Aan het eind van de middag hadden we alles doorgevoerd en stond de verklaring online.”

“Als je website het goed doet op toegankelijkheid, scoort hij vaak ook beter op vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid”

Steeds leuker

Eind dit jaar wil de AIVD een tweede toegankelijkheidsscan laten uitvoeren. Het streven van de AIVD is om op de hoogste score uit te komen. Marieke: “Dat heeft voordelen voor alle bezoekers. Want als je website het goed doet op toegankelijkheid, scoort hij vaak ook beter op vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Of toegankelijkheid ooit echt mijn favoriete project wordt, weet ik niet. Je moet erin groeien, dan wordt het steeds makkelijker. En leuker.”

Om privacyredenen wordt in dit artikel alleen de voornaam van de geïnterviewde genoemd.

Gerelateerde links

  • 'Ik ben niet anti pdf. Ik ben pro goede content'
  • ‘Het is belangrijk dat iedereen online kan meedoen’
  • Aanjaagteam helpt gemeenten met digitale toegankelijkheid
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Widgetruimte algemeen

Digitale inclusie

  • Wat is digitale inclusie?
  • Voor wie is dit belangrijk?
  • Voortgang en ontwikkelingen
 

Zie ook:

  • 'Ik ben niet anti pdf. Ik ben pro goede content'
  • ‘Het is belangrijk dat iedereen online kan meedoen’
  • Aanjaagteam helpt gemeenten met digitale toegankelijkheid

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

12 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Community's

  • DigiToegankelijk
  • Digitale Toegankelijkheid (VNG-forum)
  • Maatschappelijke Coalitie Over Informatie Gesproken
  • Code for NL
  • NL Design System
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap