Het kabinet wil de kansen van digitalisering benutten en de regie van burgers en ondernemers versterken. Dankzij digitalisering wordt de dienstverlening aan burgers en ondernemers gebruiksvriendelijker, persoonlijker en proactief. Diensten worden in één herkenbare stijl aangeboden er is meer oog voor de beleving van dienstverlening door de burger en ondernemer.
Om de dienstverlening op de persoon af te kunnen afstemmen, werkt de overheid aan een centraal punt waar burgers en ondernemers zelf regie kunnen voeren op interacties met de overheid.
Samenwerken en gegevens uitwisselen
Om het centrale punt mogelijk te maken moeten overheidsorganisaties meer gegevens met elkaar gaan uitwisselen. Overheidsorganisaties gaan hiervoor meer samenwerken en zorgen dat hun systemen en architecturen daartoe geschikt worden gemaakt (zoals via het initiatief van Common Ground nu bij gemeenten gebeurt).
Voor burgers wordt het dan minder belangrijk met welke overheidsorganisatie zij contact hebben. Het belangrijkste is dat zij goed geholpen worden.
Wanneer overheidsorganisaties meer gegevens gaan uitwisselen, moet er rekening gehouden worden met informatieveiligheid, privacy en andere rechten. Voor het uitwisselen van persoonsgegevens is een wettelijke basis nodig. In aanvulling op de bestaande wetten werkt de overheid aan een nieuwe wettelijke basis voor de uitwisseling van gegevens tussen samenwerkende overheden. Burgers moeten organisaties immers kunnen vertrouwen.