Welke impact heeft het weer? KNMI-weersverwachting nieuwe stijl
Jan Willem Noteboom, R&D-adviseur Raymond Sluiter, onderzoeker Het Early Warning Centre van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) zorgt voor een wezenlijke verschuiving in het denken over weersverwachtingen. Van ‘what the weather will be’ naar…
Innoveren binnen het CJIB: denk groot, begin klein
Marjolein Boonstra, adviseur strategie en lab-coördinator Henkjan Derks, directeur bedrijfsvoering en ICT Waardevolle innovaties uitdenken. Dat is het doel van het innovatielab van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Een van de eerste onderwerpen waarmee het…
Stoplichtmodel Belastingdienst: sneller een betalingsregeling
Jos Ebben, product owner namens het Landelijk Incassocentrum Wouter Ludwig, data scientist bij Datafundamenten & Analytics Het besluit van de Belastingdienst om in termijnen te mogen betalen was in het verleden een tijdrovende bezigheid. Voordat…
Denken vanuit data: een nieuwe mindset voor EZK en LNV
Annemijn van Gorp, medewerker CIO Office en coördinator bij het Departementaal Data Centrum De I-Strategie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is ontwikkeld…
Voorspelbaar onderhoud bij Rijkswaterstaat
Angelien van Boxtel, programmamanager Gilbert Westdorp, initiatiefnemer Martijn Koole, data scientist Hoe maakt Rijkswaterstaat het onderhoud aan bruggen, tunnels en sluizen efficiënter? Onderhoud plegen kan niet te vroeg, dat is zonde van het geld. Maar…
Steeds meer gemeenten sluiten aan bij Common Ground
Steeds meer gemeenten sluiten zich aan bij Common Ground. Een nieuwe werkwijze om samen met marktpartijen de gemeentelijke informatievoorziening te verbeteren. Meer samen optrekken en niet steeds weer het wiel opnieuw uitvinden.
Hoe denken Nederlanders over Artificiële Intelligentie?
Kantar Public heeft in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) onderzoek gedaan naar de kennis en houding van burgers en ondernemers over Artificiële Intelligentie (AI).
Kijken als een klant? Maak een klantreis!
In het VNG-boekje Kijken als een klant #2 vertellen gemeenten over hoe zij werken aan klantgedreven dienstverlening. Alle mensen die aan het woord komen hebben één ding gemeen: ze zijn ervan overtuigd dat betere dienstverlening begint met leren kijken als een klant.
Wie ontwerpt de algoritmen?
In het trendcahier worden de vragen rond technologie en algoritmen vanuit verschillende invalshoeken belicht.
Ab van Ravestein, voorzitter Manifestgroep: ‘Afspraken boven standaarden boven voorzieningen’
De drie agenda’s (Nederland Digitaal, NL DIGIbeter en Nederland Digitaal Veilig) raken in meer of mindere mate het werkveld van de uitvoeringsorganisaties. "Wij delen de doelstellingen, waarbij wij meer praten vanuit dienstverlening dan vanuit digitalisering", zegt Ab van Ravestein, voorzitter van de Manifestgroep.
Permanent bèta
Innovatie hoort voor Raymond Knops in de categorie ‘houding’. “Dus als we het hebben over digitalisering, dan is dat een houding van ‘permanent bèta’. Twee jaar geleden wist ik ook niet wat permanent bèta was. Maar het is gewoon een houding van stapsgewijs dingen beter doen."
De persoonsdatakluis en regie op eigen gegevens
Henk Bos, Marjan Schnetz en René Veldwijk pleiten voor een persoonsdatakluis, ook wel genoemd digikluis. Met zo’n digitale kluis krijgt de burger regie op de eigen persoonsgegevens, want de burger heeft de sleutel van de eigen digikluis.