• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Overheidsbrede dienstverlening›Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening

Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening

Burgers en ondernemers verwachten dienstverlening die aansluit op hun leefwereld. Aan overheidsorganisaties de taak om de leefwereld van mensen te vertalen naar hun eigen dienstverlening. En te kijken hoe die dienstverlening beter kan.

Omdat mensen de overheid niet als losse organisaties maar als één overheid beleven, helpt het als dit gebeurt op basis van een gedeeld beeld. En waar mogelijk ook met een gezamenlijke aanpak. Zo werken we samen toe naar dienstverlening van de overheid die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar is en blijft.

Een belangrijke voorwaarde om dienstverlening vanuit het perspectief van mensen te ontwerpen of verbeteren, is hun leefwereld ook écht te kennen. Gelukkig geven mensen veel signalen en feedback. De overheid doet daar alleen nog lang niet altijd iets mee. Daarom wordt vanuit verschillende lijnen en klantbeleving gewerkt aan het verbeteren van het verkrijgen van signalen. Bijvoorbeeld samen met uitvoerders: een aanpak om tevredenheid en menselijke maat te meten en het aanbieden van klantreistrainingen.

Zorgplicht

Om dienstverlening voor iedereen toegankelijk te houden ondersteunt de overheid organisaties bij de implementatie van de Zorgplicht. Deze verplicht organisaties om mensen goed te ondersteunen bij hun contact met de overheid. En ervoor te zorgen dat mensen altijd bij de overheid terecht kunnen. Zowel digitaal als niet digitaal. Tot slot ondersteunt de afdeling Dienstverlening samen met Gebruiker Centraal organisaties met inspiratie, kennis, netwerken en concrete instrumenten om dienstverlening mensgericht, begrijpelijk en inclusief te maken.

Dit alles gebeurt onder andere door kennis en ervaring te delen (bijvoorbeeld met bijeenkomsten), maar ook door te werken aan concrete oplossingen of producten. Veelal door goede initiatieven onder de aandacht te brengen en te helpen deze verder te brengen. Maar ook door nieuwe initiatieven op te starten en deze samen met uitvoeringsorganisaties, gemeenten, provincies en waterschappen te ontwikkelen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Overheidsbrede dienstverlening

  • Loketfunctie van de overheid
  • Aanpak Levensgebeurtenissen
  • Toegankelijke, begrijpelijke en verbindende dienstverlening
  • Proactieve dienstverlening
  • Dienstverlening Caribisch Nederland
  • Nieuwe technologieën dienstverlening

Laatst gewijzigd op 30 september 2024.

 

8 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap