• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Innovatie›Innovatiebudget Digitale Overheid›Toekenning innovatiebudget 2025

Toekenning innovatiebudget 2025

In 2025 werden 71 projectvoorstellen ingediend voor het Innovatiebudget Digitale Overheid. De voorselectiecommissie beoordeelde alle projecten op basis van 5 criteria:

    • gebruikers en doelgroep betrekken
    • Innovatief en onderscheidend
    • expertise
    • herbruikbaarheid en transparantie
    • toekomstplan.

Daarnaast zijn projecten beoordeeld op de mate waarin zij bijdragen aan beleidsdoelstellingen.

De voorselectie commissie oordeelde dat 20 voorstellen in aanmerking kwamen voor een bijdrage uit het Innovatiebudget. 10 projecten mochten tijdens het pitchevent de deskundige jury overtuigen van hun innovatie. Op basis van de pitches heeft de jury 14 projecten voorgelegd aan de Staatssecretaris van Digitalisering en Koninkrijksrelaties van BZK. Deze 14 projecten ontvangen het Innovatiebudget om hun innovatie tot uitvoer te brengen.

Meedoen

Herkent u een vraagstuk in de winnende projecten en wilt u met uw organisatie daaraan meewerken? Het team rond het Innovatiebudget brengt u graag in contact met de initiatiefnemers. Neem daarvoor contact op met innovatiebudget@ictu.nl.

Wil je weten welke projecten er allemaal gerealiseerd worden vanuit het innovatiebudget? Neem dan eens een kijkje op het Youtube kanaal waar verschillende projecten een toelichting geven.

Overzicht projecten

1. Minder burgers in de knel door machineleesbare wetgeving
2. TransparantieApp
3. Tot uw dienst: duidelijkheid in 15 minuten
4. Modern rekenhart als bouwsteen voor de hele overheid
5. De Virtuele AI-assistent
6. Start Lokale Impact Multiplier (SLIM)
7. Brede Welvaart Scan
8. Anonimiseren bij de bron
9. Innovatieve algoritmes voor betrouwbare, stedelijke 3D-modellen
10. DATAPRO112
11. TINA – Betrouwbare Transcriptie voor Publieke Organisaties
12. Integraal klantbeeld
13. Data spaces voor ruimtelijke data
14. BronConnect

1. Minder burgers in de knel door machineleesbare wetgeving

Initiatiefnemers: Ministerie van BZK en VNG

Beschrijving

De stapeling van wet- en regelgeving maakt wetten onuitvoerbaar en belemmert het behalen van beleidsdoelen. Dit project ontwikkelt een analysetool om wetsvoorstellen snel te toetsen op uitvoerbaarheid in samenhang met andere wetten. Wetgeving wordt vertaald naar een machineleesbaar formaat, waardoor de uitvoeringsconsequenties sneller in kaart worden gebracht. Dit voorkomt problemen voor inwoners en de uitvoeringspraktijk .

2. TransparantieApp

Initiatiefnemers: Ministerie van BZK en Geonovum

Beschrijving

De TransparantieApp geeft inzicht in welke gegevens de overheid gebruikt bij besluitvorming. De app werkt op basis van open standaarden en waarborgt privacy. Het doel is om burgers en bedrijven transparante, gepersonaliseerde en toegankelijke informatie te bieden over dataverwerking en besluitvorming. Met deze app krijg je eenvoudig inzicht in welke gegevens de overheid gebruikt en hoe beslissingen tot stand komen. Of je nu een burger of bedrijf bent, je krijgt transparante, gepersonaliseerde en toegankelijke informatie over dataverwerking en besluitvorming.

3. Tot uw dienst: duidelijkheid in 15 minuten

Initiatiefnemers: Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Gemeente Nijmegen

Beschrijving

Met “Tot uw dienst” kunnen burgers in 15 minuten alle sociale en inkomensvoorzieningen bij gemeenten en waterschappen aanvragen. Dit bespaart tijd en kosten voor zowel burgers als de overheid. Het project richt zich op het verminderen van administratieve lasten en het verbeteren van de dienstverlening. De burger krijgt nauwkeurig advies en kan met één druk op de knop alle regelingen aanvragen waar hij of zij recht op heeft.

4. Modern rekenhart als bouwsteen voor de hele overheid

Initiatiefnemers: Dienst Toeslagen en Bureau Architectuur Nederlandse Overheid / BZK

Beschrijving

Dit project ontwikkelt een algemeen rekenhart voor de overheid. Een rekenhart is een systeem dat helpt bij het uitvoeren van complexe regelingen voor burgers en bedrijven. Het berekent bijvoorbeeld de hoogte van toeslagen. Het doel is om regels te standaardiseren, zodat overheidsorganisaties efficiënter en goedkoper kunnen werken.

Daarnaast wil het projectteam dat andere overheidsorganisaties dit rekenhart ook gaan gebruiken. Daarom organiseren ze hackathons, schrijven duidelijke handleidingen en geven eenvoudige demonstraties om het gebruik te stimuleren. Door het rekenhart open source aan te bieden, zetten ze een eerste stap naar een succesvolle IT-ontwikkeling voor de hele overheid. Dit bespaart tijd en geld en verhoogt de kwaliteit en standaardisatie van de uitvoering.

5. De Virtuele AI-assistent

Initiatiefnemers: Gemeente Montferland, Gemeente Bronckhorst, afdeling Datalab GO (samenwerkingsverband van 8 gemeenten)

Beschrijving

De eerste versie van de chatbot van Montferland bewijst nu al de waarde van virtuele assistenten. Minder werkdruk bij medewerkers en betere dienstverlening voor burgers en bedrijven. Daarnaast geeft de chatbot vaak  snellere en betere antwoorden, ook buiten kantoortijden. Dit innovatieproject transformeert deze lokale chatbot naar een volwaardige virtuele AI-assistent die door alle overheden gebruikt kan worden. Met meer dan 100 geïnteresseerde overheidsorganisaties is de vraag enorm. Met de bestaande steun van VNG en in samenwerking met initiatieven als Gem, AI.Co.NL en universiteiten kan de Virtuele AI-assistent, met hulp van BZK, uitgroeien tot een landelijke standaard die overheidsdienstverlening fundamenteel verbetert en de werkdruk verlaagt.

6. Start Lokale Impact Multiplier (SLIM)

Initiatiefnemers: Gemeente Amsterdam en Gemeente Heerlen

Beschrijving

De gemeente Amsterdam en Heerlen werken aan een slimme manier om gemeentelijke inkoop en subsidies meer impact te geven in de lokale economie. Momenteel profiteert het lokaal kleinbedrijf te weinig van deze geldstromen, en vissen zij vaak achter het net van gevestigde bedrijven of complexe processen. Door ondernemers een lokale rekening aan te bieden, kan het verdiende geld vaker rondgaan en de economische impact en werkgelegenheid structureel verbeteren. Daarom bouwen ze aan een infrastructuur die gemeenten eenvoudig kunnen inzetten, en handvatten geeft om lokale geldcirculatie te versterken. Dit project focust op het inclusief ontwerpen van deze infrastructuur samen met de doelgroep, zodat het toegepast kan worden in Nieuw-West en repliceerbaar is voor andere gemeenten.

7. Brede Welvaart Scan

Initiatiefnemers: Gemeente Amsterdam en Gemeente Rotterdam

Beschrijving

De gemeenten Amsterdam en Rotterdam ontwikkelen een digitale tool om beleidskeuzes beter te onderbouwen met het concept brede welvaart. Brede welvaart gaat over meer dan economische groei; het gaat om een samenleving waarin waarden centraal staan als geluk, gezondheid, sociale verbinding, veiligheid, klimaat en biodiversiteit. De tool helpt beleidsmakers door AI-gestuurde suggesties te geven op basis van eerdere onderzoeken en beleidsstukken. Zo kan brede welvaart beter worden meegenomen in besluitvorming en wordt transparantie over beleidskeuzes vergroot voor burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. De tool wordt openbaar beschikbaar gesteld, zodat het herbruikbaar wordt voor gemeentes en andere geïnteresseerde organisaties.

8. Anonimiseren bij de bron

Initiatiefnemers: Gemeente Hoeksche Waard en de Bedrijfsvoeringspartner

Beschrijving

Het project “Anonimiseren bij de bron” bouwt voort op het succes van “Anonimiseren met LLM”. Het doel is om een schaalbaar en gebruiksvriendelijk product te ontwikkelen dat overheden kunnen gebruiken. De tool wordt beschikbaar gesteld in de Nextcloud App Store en sluit aan bij de Nederlandse Digitaliseringsstrategie. Nieuwe functionaliteiten zoals WCAG-check en taalniveau toetsing worden toegevoegd .

9. Innovatieve algoritmes voor betrouwbare, stedelijke 3D-modellen

Initiatiefnemers: Geonovum, Min. VRO, Gemeente Utrecht, Amsterdam, RIVM, Waterschapshuis, Kadaster, RVO

Beschrijving

De 3DBAG 3D (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) is een landelijke open dataset van 3D gebouwmodellen die automatisch wordt gegenereerd uit open geodata van de overheid. Dit project ontwikkelt geavanceerde algoritmen om complexe gebouwen nauwkeuriger te modelleren. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de 3DBAG voor digitale stedenbouw en andere toepassingen. De resultaten worden als open data beschikbaar gesteld .

10. DATAPRO112

Initiatiefnemers: NIPV, de VRMWB, VNOG, VRGZ, VGGM, VR IJsselland, VRT en VRAA.

Beschrijving

De veiligheidsregio’s zijn verantwoordelijk voor brandweerzorg en crisisbeheersing in Nederland en worden geconfronteerd met toenemende complexiteit van incidenten en crises. Informatie gestuurd werken en bovenregionale samenwerking zijn essentieel voor toekomstbestendigheid. Momenteel is er geen gezamenlijk informatieproces en wordt slechts een deel van de 112-IAP data landelijk verwerkt. Dit project analyseert data van zeven veiligheidsregio’s ontwikkelt modellen voor opschaling en dynamisch inzetadvies en doet aanbevelingen voor landelijke datastandaardisatie.

11. TINA – Betrouwbare Transcriptie voor Publieke Organisaties

Initiatiefnemers: Gemeente Leeuwarden en Gemeente Montferland

Beschrijving

TINA is een AI-tool die vertrouwelijke gesprekken automatisch omzet in tekst. Dit bespaart publieke organisaties veel tijd en verhoogt de efficiëntie en transparantie. Het project richt zich op de doorontwikkeling van TINA, met verbeterde privacybescherming, herkenning van dialecten, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. TINA wordt open-source beschikbaar gesteld. Het projectteam creëert een duurzame, open en herbruikbare oplossing die de digitale soevereiniteit van overheden versterkt. TINA helpt publieke organisaties om efficiënter, transparanter en veiliger te werken, met meer ruimte voor echt contact.

12. Integraal klantbeeld

Initiatiefnemers: Gemeente Den Haag en Gemeente Utrecht

Beschrijving

Het ‘Integraal klantbeeld’ is cruciaal voor de overheid om de dienstverlening te verbeteren. Alle contacten van de klant met de gemeente moeten op het juiste moment samenkomen. Klanten willen niet steeds hun verhaal herhalen omdat informatie in verschillende applicaties staat. Dit is echter vaak het geval. Zowel klanten als gemeentemedewerkers hebben behoefte aan een compleet klantbeeld. Dit helpt medewerkers om in complexe gevallen betere beslissingen te nemen.

Het project richt zich op het ontwikkelen van een integraal klantbeeld over meerdere werkprocessen. Deze processen zijn verbonden met de gegevenslaag van Common Ground. Gemeenten zijn gewend aan klantoverzichten binnen één software. Dit leidt tot problemen bij meerdere vraagstukken of zelfs bij eenvoudige aanvragen zoals verhuizingen. Informatie komt niet op tijd samen, wat leidt tot vertragingen en frustratie bij de klant.

13. Data spaces voor ruimtelijke data

Initiatiefnemers: Rijkswaterstaat en RIVM

Beschrijving

Rijkswaterstaat en het RIVM gebruiken verschillende applicaties om metadata en data te ontsluiten. Deze open source applicaties worden breed ingezet binnen de overheid in Nederland en daarbuiten. Zo wordt GeoNetwork gebruikt door het Nationaal GeoRegister en het Europese INSPIRE Geoportal. GeoServer ontsluit geografische data.

Nieuwe ontwikkelingen in Nederland en de EU vragen om nieuwe functionaliteit in deze componenten. Dit betreft ontwikkelingen binnen Data Spaces en de implementatie van nieuwe OGC API standaarden. Het project richt zich op het valideren en verfijnen van DCAT-ondersteuning in catalogussoftware en het ontwikkelen van een Data Spaces Connector. Het doel is een werkend prototype te ontwikkelen dat toegang tot gegevens tussen organisaties mogelijk maakt. Daarnaast wordt een zoekfunctie ontwikkeld om het vinden van gepubliceerde gegevens te vereenvoudigen.

14. BronConnect

Initiatiefnemers: VNG, Gemeente Rijswijk en Rotterdam

Beschrijving

Digitale dienstverlening van overheid aan burger en ondernemer staat of valt met beschikbaarheid van betrouwbare gegevens over die persoon. Het uitgangspunt, ook in Europa, is dat personen in regie zijn bij het delen van diens gegevens uit de bron. Veel van de authentieke bronnen met relevante gegevens voor het maatschappelijk verkeer worden beheerd door overheidsorganisaties, waaronder gemeenten. Om te voorkomen dat de bron voor het delen van gegevens via verschillende kanalen steeds aparte oplossingen moet implementeren, wordt in dit project een voorstel voor een uniforme wijze van ontsluiten van gegevens ontwikkeld en beproefd. Op basis van bestaande open standaarden en voorzieningen ontstaat hiermee dé manier om bronnen te bevragen.

Gerelateerde links

  • Criteria
  • Innovatiebudget Digitale Overheid
  • Reglement Innovatiebudget Digitale Overheid 2025
  • Selectieproces
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Innovatiebudget Digitale Overheid

  • Toekenning innovatiebudget 2025
  • Totaal overzicht Innovatieprojecten
  • Veelgestelde vragen
  • Video’s
  • Criteria
  • Selectieproces
  • Reglement Innovatiebudget Digitale Overheid 2025

Laatst gewijzigd op 16 september 2025.

 

Zie ook:

  • Criteria
  • Innovatiebudget Digitale Overheid
  • Reglement Innovatiebudget Digitale Overheid 2025
  • Selectieproces

1 document

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • Code for NL
  • RIC (Rijks Innovatie Community)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap