• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›Stelselvoorzieningen

Stelselvoorzieningen binnen het stelsel van basisregistraties

Slim delen van gegevens met Stelselvoorzieningen

Door gegevens uit het Stelsel van Basisregistraties slim met elkaar te delen, kan de overheid efficiënter opereren en de dienstverlening verbeteren. Daarvoor zijn vier Stelselvoorzieningen beschikbaar. Deze voorzieningen ondersteunen de basisregistraties om hun producten en diensten op 1 manier beschikbaar te maken voor de afnemers.

Het stelsel van basisregistraties ontwikkelt zich door tot een Federatief Datastelsel (FDS). In het FDS staan afspraken en standaarden centraal. De vier stelselvoorzieningen zijn onderdeel van de Gemeenschappelijke Digitale Infrastructuur (GDI) en ontwikkelen zich eveneens door.

Het Stelsel van Basisregistraties onderscheidt de volgende Stelselvoorzieningen:

Digikoppeling

In deze set van standaarden gaat het om toepassing van de Digikoppeling REST-API Koppelvlakstandaard, inclusief de FSC-standaard. Dit maakt een veilige en automatische koppeling mogelijk tussen verschillende organisaties.

Digimelding

De gerealiseerde oplossing voor het melden van fouten in basisregistraties op een uniforme manier. Data-aanbieders van (basis)registraties kunnen zelf beslissen op welke manier ze terugmeldingen ontvangen. Ze hoeven dus niet aan te sluiten op Digimelding.

Digilevering

Via Digilevering kunnen afnemers zich ‘abonneren’ op gebeurtenisberichten uit de basisregistraties. Digilevering verspreidt deze berichten op basis van abonnementen. Noticaties in het FDS vinden plaats via afspraken en standaarden.

Stelselcatalogus

Online catalogus die de structuur beschrijft van het Stelsel van Basisregistraties en de definities van soorten objecten, gegevens en berichten. Het doel is dat afnemers inzicht krijgen in het data-aanbod. Dit aanbod – beschreven volgens afspraken en standaarden – is te vinden in meerdere catalogi.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden: beoogde en gerealiseerde kwaliteit
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

Laatst gewijzigd op 18 juni 2025.

 

5 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap