Het Handelsregister is de basisregistratie van alle rechtspersonen en ondernemingen in Nederland.
Voor operationele zaken over het Handelsregister gaat u naar de website van de Kamer van Koophandel. U vindt hier onder andere informatie over aansluiten, producten en diensten, terugmelden, kwaliteitszorg en gebruikersoverleggen.
Status en wetsinformatie
- Wettelijke basis: Handelsregisterwet.
- Inwerkingtreding wet: m.i.v. 1 juli 2008 (nieuwe Handelsregisterwet).
- Verplicht gebruik en terugmeldplicht: Per 1 januari 2015 gefaseerd verplicht gebruik. Uiterlijk 1 januari 2021 is verplicht gebruik voor alle bestuursorganen een feit. Terugmeldplicht (artikel 32) is nog niet in werking getreden.
Rollen
- Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
- Toezichthouder: de Kamer van Koophandel laat eens per drie jaar de uitvoering van de wet en de juistheid van de in het handelsregister opgenomen gegevens controleren door een accountant (Handelsregisterwet, art. 41).
- Bronhouder en Verstrekker (landelijke voorziening HR): Kamer van Koophandel (Handelsregisterwet, art. 3 en 4)
- Afnemers: Eén ieder die de gegevens uit het Handelsregister wil raadplegen. Het Handelsregister is een openbaar register. Bestuursorganen moeten op den duur verplicht gebruik gaan maken van de authentieke gegevens uit het Handelsregister als zij deze gegevens nodig hebben voor de uitoefening van hun publieke taak.
Relaties
- Handelsregister heeft verbindingen met andere basisregistraties, waarbij sprake is van doorlevering van gegevens.
- HR maakt gebruik van: BRP, gereed (niet-ingezetenen niet gereed); BAG, gereed.
- Doorleveringen van gegevens: HR levert de volgende gegevens door: BSN, gereed; Adresseerbaar object-ID, gereed (deels); Nummeraanduidig ID, gereed (deels); Adresgegevens, gereed.
- Afhankelijkheden: geen afhankelijkheden van andere voorzieningen.