• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›10 basisregistraties›BRP

BRP

De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens over alle ingezetenen van Nederland en over personen die niet in Nederland wonen – of hier slechts kort verblijven – maar die een relatie hebben met de Nederlandse overheid, de ‘niet-ingezetenen’.

De Basisregistratie Personen (BRP) is een samenvoeging van de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) en de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

Voor operationele zaken over de BRP gaat u naar de website van de RvIG. U vindt hier onder andere informatie over aansluiten, producten en diensten, terugmelden, kwaliteitszorg en gebruikersoverleggen.

Status en wetsinformatie

  • Wettelijke basis: Wet Basisregistratie Personen.
  • Inwerkingtreding wet: met ingang van 1 september 2015.
  • Verplicht gebruik en terugmeldplicht: geldt m.i.v. 27-5-2014 voor ingezetenen. Voor niet-ingezetenen geldt geen verplicht gebruik en geen terugmeldplicht, omdat het onderdeel niet-ingezetenen geen authentieke gegevens bevat.

Rollen

  • Opdrachtgever: Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties (wet BRP)
  • Toezichthouder: het College bescherming persoonsgegevens (wet BRP, art. 4.1) ziet in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer toe op de uitvoering van deze wet.
  • Bronhouder: Bronhouders voor ingezetenen: gemeenten (wet BRP, art. 1.4). Bronhouders voor niet-ingezetenen: de minister is verantwoordelijk. Er zijn inschrijfvoorzieningen ingericht bij een aantal gemeenten, waar de niet-ingezetene zich moet melden voor eerste inschrijving. De inschrijfvoorzieningen vallen onder de verantwoordelijkheid van de registratiehouder (wet BRP, art. 2.64) Er is een aantal overheidsinstanties die nu al gegevens van niet-ingezetenen bijhouden: zogenaamde ‘aangewezen bestuursorganen’ (ABO). Deze ABO’s zullen de gegevens van niet-ingezetenen uit hun eigen bestanden aanleveren aan de BRP. (wet BRP, artikel 2.65).
  • Verstrekker: Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (wet BRP, art. 1.5)
  • Afnemers: bestuursorganen (wet BRP, art. 1.7) met een publiekrechtelijke taak, onderzoeksinstellingen die aan de in de wet BRP gestelde criteria voldoen, in de BRP-regelgeving aangewezen derden (besluit BRP).

Relaties

  • De BRP heeft verbindingen met andere basisregistraties.
  • Afhankelijkheden: geen afhankelijkheden van andere voorzieningen.

kwaliteitsinformatie Basisregistraties

  • Kwaliteitsinformatie per basisregistratie
  • Kwaliteitsinformatie Stelsel van Basisregistraties
  • Driemeting Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties 2019 (CBS)
  • Kwaliteit en terugmelden: beoogde en gerealiseerde kwaliteit

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties

Zie ook:

  • Contactcentrum Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
  • Website RVIG
  • Website Rijksoverheid
  • Thema Basisregistratie Personen op Kennisbank Openbaar Bestuur
  • Wijziging Landentabel vanaf 1 juli 2019
  • Informatieblad Levenloos geboren kind
  • Kamerbrief over aanpak toekomst BRP-stelsel
  • Beantwoording Kamervragen over problemen rond inschrijven in de BRP

5 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werkt u aan de digitalisering van de overheid en heeft u een vraag of idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven info@antwoordvoorbedrijven.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English