In de Basisregistratie Inkomen staat van ongeveer 13 miljoen burgers het verzamelinkomen of het belastbaar jaarloon. Overheidsorganisaties gebruiken de BRI om toeslagen, subsidies of uitkeringen te bepalen. Voor burgers gebruikt de Belastingdienst in plaats van de BRI, het begrip “geregistreerd inkomen”. Burgers kunnen hun geregistreerd inkomen raadplegen op MijnOverheid.
Voor operationele zaken over de BRI voor bronhouders en afnemers gaat u naar de website van Belastingdienst.
Status en wetsinformatie
- Wettelijke basis: Algemene wet inzake rijksbelastingen.
- Inwerkingtreding wet: m.i.v. 1 januari 2009.
- Verplicht gebruik en terugmeldplicht afnemers bij uitvoering publiekrechtelijke taken: m.i.v. 1 januari 2009.
Rollen
- Opdrachtgever: Ministerie van Financiën. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 2)
- Toezichthouder: Geen toezichthouder benoemd.
- Bronhouder en verstrekker (landelijke voorziening): Belastingdienst. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 21)
- Afnemers: Bestuursorgaan dat op grond van een wettelijk voorschrift bevoegd is tot gebruik van een inkomensgegeven. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 21)
Contact basisregistratie Inkomen (BRI)
Particulieren kunnen voor vragen terecht op de website van de Belastingdienst. Er is geen openbare informatie over de aansluitprocedures voor afnemers. Afnemers kunnen zich melden bij het Contactcenter Gegevensuitwisseling van Belastingdienst/ Centrale Administratie. Het mailadres is: gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl.