• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Werkagenda
  • Onderwerpen
  • Nieuws en achtergrond
  • Evenementen
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›10 basisregistraties›BRI

BRI

In de Basisregistratie Inkomen staat van ongeveer 13 miljoen burgers het verzamelinkomen of het belastbaar jaarloon. Overheidsorganisaties gebruiken de BRI om toeslagen, subsidies of uitkeringen te bepalen. Voor burgers gebruikt de Belastingdienst in plaats van de BRI, het begrip “geregistreerd inkomen”. Burgers kunnen hun geregistreerd inkomen raadplegen op MijnOverheid.
Voor operationele zaken over de BRI voor bronhouders en afnemers gaat u naar de website van Belastingdienst.

Status en wetsinformatie

  • Wettelijke basis: Algemene wet inzake rijksbelastingen.
  • Inwerkingtreding wet: m.i.v. 1 januari 2009.
  • Verplicht gebruik en terugmeldplicht afnemers bij uitvoering publiekrechtelijke taken: m.i.v. 1 januari 2009.

Rollen

  • Opdrachtgever: Ministerie van Financiën. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 2)
  • Toezichthouder: Geen toezichthouder benoemd.
  • Bronhouder en verstrekker (landelijke voorziening): Belastingdienst. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 21)
  • Afnemers: Bestuursorgaan dat op grond van een wettelijk voorschrift bevoegd is tot gebruik van een inkomensgegeven. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 21)

Contact basisregistratie Inkomen (BRI)

Particulieren kunnen voor vragen terecht op de website van de Belastingdienst. Er is geen openbare informatie over de aansluitprocedures voor afnemers. Afnemers kunnen zich melden bij het Contactcenter Gegevensuitwisseling van Belastingdienst/ Centrale Administratie. Het mailadres is: gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl.

Kwaliteitsinformatie

  • Samenvatting Kwaliteitsinformatie per basisregistratie
  • Kwaliteit en terugmelden: beoogde en gerealiseerde kwaliteit
  • Driemeting Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties 2019 (CBS)

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden
  • Aan de slag met de basisregistraties
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

Zie ook:

  • Klantenservice Belastingdienst Particulieren - Basisregistratie Inkomen (BRI)
  • Website Belastingdienst - Uitleg BRI

6 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/vraag-antwoord
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Volg ons via

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • RSS

Over deze site

  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
  • Contact
  • This site in English