• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Stelsel van basisregistraties›10 basisregistraties›BRI

BRI

In de Basisregistratie Inkomen staat van ongeveer 13 miljoen burgers het verzamelinkomen of het belastbaar jaarloon. Overheidsorganisaties gebruiken de BRI om toeslagen, subsidies of uitkeringen te bepalen. Voor burgers gebruikt de Belastingdienst in plaats van de BRI, het begrip “geregistreerd inkomen”. Burgers kunnen hun geregistreerd inkomen raadplegen op MijnOverheid.
Voor operationele zaken over de BRI voor bronhouders en afnemers gaat u naar de website van Belastingdienst.

Status en wetsinformatie

  • Wettelijke basis: Algemene wet inzake rijksbelastingen.
  • Inwerkingtreding wet: m.i.v. 1 januari 2009.
  • Verplicht gebruik en terugmeldplicht afnemers bij uitvoering publiekrechtelijke taken: m.i.v. 1 januari 2009.

Rollen

  • Opdrachtgever: Ministerie van Financiën. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 2)
  • Toezichthouder: Geen toezichthouder benoemd.
  • Bronhouder en verstrekker (landelijke voorziening): Belastingdienst. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 21)
  • Afnemers: Bestuursorgaan dat op grond van een wettelijk voorschrift bevoegd is tot gebruik van een inkomensgegeven. (Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 21)

Contact basisregistratie Inkomen (BRI)

Particulieren kunnen voor vragen terecht op de website van de Belastingdienst. Er is geen openbare informatie over de aansluitprocedures voor afnemers. Afnemers kunnen zich melden bij het Contactcenter Gegevensuitwisseling van Belastingdienst/ Centrale Administratie. Het mailadres is: gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl.

Kwaliteitsinformatie

  • Kwaliteit en terugmelden: beoogde en gerealiseerde kwaliteit
  • Driemeting Kwaliteit Stelsel van Basisregistraties 2019 (CBS)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Stelsel van basisregistraties

  • Stelselplaat gegevens en basisregistraties
  • Stelselafspraken
  • Kwaliteit en terugmelden: beoogde en gerealiseerde kwaliteit
  • Eenmalig uitvragen, verplicht gebruiken
  • Verbindingen
  • Knooppunten
  • Rollen
  • Stelselvoorzieningen
  • 10 basisregistraties
  • Vragen en antwoorden

Laatst gewijzigd op 16 september 2025.

 

Zie ook:

  • Klantenservice Belastingdienst Particulieren - Basisregistratie Inkomen (BRI)
  • Website Belastingdienst - Uitleg BRI

5 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community

  • TOOI (Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap