• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Innovatie›Innovatiebudget Digitale Overheid›Criteria

Criteria projecten

De jury beoordeelt de ingediende voorstellen voor projecten aan de hand van onderstaande criteria.

Harde criteria

Elk voorstel moet aan een aantal harde eisen voldoen.

Samenwerking

Het voorstel is ingediend door minimaal 2 overheidsinstanties, waarvan één is benoemd tot regiepartij. Het innovatiebudget is bedoeld om samenwerking te stimuleren en ervoor te zorgen dat we minder dubbel werk doen binnen de overheid.

Cofinanciering

Kleine projecten hebben maximale projectkosten van € 200.000,-. De eigen bijdrage is minimaal 25%.
Grote projecten hebben meer dan € 200.000,- projectkosten. De eigen bijdrage is minimaal 40%.

Dienstverlening

Het voorstel draagt bij aan de verbetering van digitale overheidsdienstverlening aan burgers en ondernemers.

Looptijd

De looptijd van het ingediende project is maximaal 12 maanden vanaf gunning.

Openbaarheid van indiening

Alle ingediende voorstellen bevatten een publiek deelbare samenvatting.

Aanvullende voorwaarden

Indieners gaan ermee akkoord om tijdens de uitvoering van het geselecteerde project aan de volgende voorwaarde te voldoen.

Rapportage

  • De geselecteerde projecten worden via deze website bekend gemaakt.
  • Er wordt een eindrapport gemaakt.
  • Lessons learned worden openbaar gedeeld.

Beoordelingscriteria

Voorstellen die aan de harde eisen voldoen, worden met elkaar vergeleken op basis van de volgende criteria.

Fase van het voorstel

Wat er precies verwacht wordt, hangt af van de fase waarin het voorstel zich bevindt. Bijvoorbeeld: als het voorstel zich richt op een gedegen analyse maken, volstaat een eerste inschatting van gebruikersbehoeften. Wanneer het voorstel dichterbij implementatie ligt, wordt een uitgebreidere onderbouwing verwacht. Wegens het innovatieve en exploratieve karakter zal bij sommige voorstellen worden gevraagd een go/no-go moment in te plannen.

Spreiding en verhouding

Daarnaast wordt er in de uiteindelijke selectie rekening gehouden met de verhouding tussen de gekozen voorstellen. Hierbij wordt gekeken naar:

  • Spreiding over (typen) organisaties en regio’s.
  • Spreiding over fasen waar projecten zich in bevinden, bijvoorbeeld opschaling van bewezen PoC’s (Proof of Concept), het maken of testen van PoC’s en het uitvoeren van een eerste experiment of onderzoek
  • De verhouding tussen kosten en resultaat.

Onderscheidend

Het voorstel is innovatief en nuttig.

  • Het voorstel gaat over het toepassen van oplossingen (bijvoorbeeld processen, methoden of technieken) op een manier die significant anders of beter is dan bestaande oplossingen voor de beschreven uitdaging.
  • Het voorstel heeft duidelijke maatschappelijke relevantie.

Betrokkenheid van gebruikers

Er wordt gewerkt vanuit de gebruiker. Zie ook: Ontwerpprincipes Gebruiker Centraal.

    • Behoeften van gebruikers en gebruikerservaring hebben een duidelijke plek in de opzet.
    • Gebruikers worden tijdig betrokken bij het project, onder andere om bovenstaande actief te peilen en toetsen.
    • Er wordt rekening gehouden met digitale inclusie. Dit betekent: niemand buitensluiten. Uit het voorstel blijkt dat is nagedacht over hoe iedereen kan meedoen in het digitale tijdperk.

Levensgebeurtenissen

Het wordt aangemoedigd om projecten in te dienen die aansluiten bij verbetering van de dienstverlening rondom levensgebeurtenissen. Indien het project verband houdt met een levensgebeurtenis worden onderstaande voorwaarden gesteld;

  • De indieners hebben aantoonbaar kennis van de levensgebeurtenis(sen) waarin burgers/ondernemers met het beschreven probleem te maken krijgen.
  • Minimaal 2 partijen van de keten rond de levensgebeurtenis waar het innovatieve project onderdeel van uitmaakt, zijn aangesloten in het project.
  • Er is een doel geformuleerd vanuit het belang van integrale dienstverlening aan burger/ondernemer.

Kennis en kunde

De indieners zijn klaar om (rond zomer 2025) te starten.

  • De indieners hebben een goed begrip van het beschreven probleem en de mensen (gebruikers) die het raakt. Ze kunnen de waarde en relevantie van het voorstel voor het probleem en de gebruikers aannemelijk maken. Wanneer beschikbaar bevat het voorstel (kwantitatieve of kwalitatieve) informatie over de behoefte.
  • De indieners zijn zich bewust van de levensgebeurtenis(sen) waarin gebruikers met het beschreven probleem te maken krijgen, de partijen die daar een rol in spelen en hun onderlinge verhoudingen.
  • De indieners weten wat de (bestaande) alternatieven zijn en waarom die niet volstaan. Ze weten wat de aanpak in het verleden is geweest en waarom die niet (meer) volstaat.
  • De indieners zijn bereid en in staat om het voorstel uit te voeren. Hier hebben ze een goed onderbouwd en gedragen plan voor. Denk bijvoorbeeld aan: mensen, middelen, draagvlak bij alle relevante stakeholders (binnen en buiten de indienende organisaties) en toegang tot data.

Herbruikbaarheid en transparantie

De resultaten kunnen op andere plekken gebruikt worden.

  • De beoogde resultaten hebben potentiële meerwaarde voor organisaties door heel Nederland.
  • De indieners maken het anderen mogelijk om hun resultaten te hergebruiken. Bijvoorbeeld door code, data en lessons learned openbaar beschikbaar te stellen en actief aan te bieden. Bij voorkeur ligt het eigenaarschap van de resultaten bij de overheid, of heeft de overheid recht op gebruik van en toegang tot data en broncode en het vrij delen daarvan binnen de overheid of, beter, publiek.
  • Opgeleverde producten zijn open source of er is een goed argument om dat niet te doen.

Toekomstplan

Het project heeft een toekomst na het innovatiebudget, als het een succes is.

  • De indieners hebben nagedacht over de toekomst van (mogelijke) uitkomsten. Denk bijvoorbeeld aan schaalbaarheid, implementatie, beheer en structurele financiering en bemensing.

 

Gerelateerde links

  • Innovatiebudget Digitale Overheid
  • Criteria
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Innovatiebudget Digitale Overheid

  • Toekenning innovatiebudget 2025
  • Totaal overzicht Innovatieprojecten
  • Veelgestelde vragen
  • Video’s
  • Criteria
  • Selectieproces
  • Reglement Innovatiebudget Digitale Overheid 2025

Laatst gewijzigd op 14 maart 2025.

 

Zie ook:

  • Innovatiebudget Digitale Overheid
  • Criteria

1 document

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Community's

  • Code for NL
  • RIC (Rijks Innovatie Community)

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap