• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Digitale inclusie› Nieuws›Invulassistent voor toegankelijkheidsverklaringen

Invulassistent voor toegankelijkheidsverklaringen

Digitale toegankelijkheid 13 maart 2024

Overheidsorganisaties moeten verklaringen opstellen over de toegankelijkheid van hun websites en apps. Dat doen zij via de invulassistent op toegankelijkheidsverklaring.nl. Dit formulier is op basis van gebruikersonderzoeken verbeterd en uitgebreid. Dit is de eerste stap naar een nieuwe omgeving waarin overheidsorganisaties taken rond digitale toegankelijkheid kunnen beheren, direct gekoppeld aan het Dashboard DigiToegankelijk.

Minder details, meer vooruitgang zichtbaar

Eerder was het in de invulassistent verplicht om details over gevonden problemen uit onderzoeksrapporten over te nemen in de verklaring. Dit is niet meer nodig. Ook nieuw is dat organisaties op elk moment in de verklaring kunnen aangeven dat een probleem is opgelost. Zo is ook in de periode tussen twee onderzoeken te zien dat de organisatie vooruitgang boekt.

Vincent Bijlo legt uit

Bij de vernieuwing is veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid. Via de invulassistent kan een organisatie in 9 stappen een verklaring opstellen. De volgorde en toelichting van de stappen is verbeterd. Wie niet bekend is met het onderwerp, kan bij elke stap een video met uitleg afspelen. In die video’s legt Vincent Bijlo uit wat moet worden ingevuld.

Werken aan toegankelijkheid

Elke overheidsorganisatie moet minimaal eens in de 3 jaar laten onderzoeken hoe toegankelijk haar websites en apps al zijn. De resultaten verwerkt de organisatie in toegankelijkheidsverklaringen voor elk kanaal. Daarin staat wat is onderzocht, welke toegankelijkheidsproblemen zijn gevonden en hoe de organisatie die gaat oplossen.

Overheidsorganisaties zijn sinds 2018 wettelijk verplicht om al hun websites en apps digitaal toegankelijk te maken en te houden. Zij moeten ook voor alle websites en apps toegankelijkheidsverklaringen publiceren. Deze verplichting is opgenomen in de Wet digitale overheid (Wdo). Een organisatie voldoet alleen aan de verplichting als haar websites en apps een geldige status A, B of C hebben.

Gerelateerde links

  • Hoe digitaal toegankelijk is jouw website of applicatie?
  • "Cijfers bewijzen dat het dashboard motiveert om aan toegankelijkheid te werken"
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Widgetruimte algemeen

Digitale inclusie

  • Wat is digitale inclusie?
  • Voor wie is dit belangrijk?
  • Voortgang en ontwikkelingen
 

Zie ook:

  • Hoe digitaal toegankelijk is jouw website of applicatie?
  • "Cijfers bewijzen dat het dashboard motiveert om aan toegankelijkheid te werken"

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

12 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Evenementen

  • Evenementen

Community's

  • DigiToegankelijk
  • Digitale Toegankelijkheid (VNG-forum)
  • Maatschappelijke Coalitie Over Informatie Gesproken
  • Code for NL
  • NL Design System
  • Gebruiker Centraal
  • Overheidsbrede Onderzoekscommunity voor informatie en dienstverlening

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap