In deze uitklapblokken vind je de resultaten die we in 2024 willen behalen bij prioriteit 1.1 Vergroten van digivaardigheden en kennis.
Doorontwikkelen van de platform aanpak op landelijk en lokaal niveau
Doorontwikkelen van de platform aanpak op landelijk en lokaal niveau via samenwerking van bibliotheken, gemeenten, welzijnsinstellingen en private partijen. Dit bouwt onder andere voort op Tel mee met Taal, Alliantie Digitaal Samenleven, Netwerk Mediawijsheid en het hulpnetwerk rondom IDO’s.
- Duidelijk is hoe opschaling en implementatie van lokale hulpnetwerken digitale inclusie vorm kan krijgen in samenwerking met een landelijke coalitie van publieke en private partners op basis van pilots in gemeenten. De lokale ketenaanpak digitale inclusie wordt uitgevoerd in 15 koplopergemeenten, wat input geeft voor verdere doorontwikkeling van de handreiking.
- Er is een breed aanbod om digitale vaardigheden te verbeteren in Europees Nederland en Caribisch Nederland. Er zijn onder meer toegankelijke en laagdrempelige lokale activiteiten en lesaanbod op digitaal bewustzijn, kritische vaardigheden en begrip van nieuwe technologieën. Tevens is er voldoende informeel lesaanbod dat flexibel gevolgd kan worden in de eigen tijd en inspeelt op specifieke leerbehoeften.
- Bibliotheken en eventueel andere voorzieningen/ locaties zijn toegerust om mensen hulp te bieden bij veilig internetten. De bekendheid van deze voorzieningen is toegenomen. Bibliotheken en zorginstellingen werken samen om digitale vaardigheden die mensen nodig hebben in de zorg te verbeteren. IDO’s bieden hulp aan mensen die er zelf niet uitkomen of vragen hebben over digitale diensten. IDO-medewerkers zijn alert op de digitale vaardigheden van IDO-bezoekers en verwijzen bezoekers actief door naar het cursusaanbod. De Koninklijke Bibliotheek stimuleert met het programma Digitaal Burgerschap het activiteitenaanbod in bibliotheken op digitale weerbaarheid en AI.
- 60% van de gemeenten is actief bezig en helpt mensen met digitale vaardigheden en inclusie.
- Gemeenten en sociale partners hebben hulpmiddelen (doorvertaling van het handboek naar de eigen lokale situatie, overzicht van lokaal cursusaanbod en hulporganisaties) om een lokaal ondersteunings-netwerk digitale inclusie te bouwen.
Uitvoerders: BZK, OCW, VWS, SZW, VNG, gemeenten, KB
Randvoorwaarden voor digitale vaardigheden te realiseren
Publiek/maatschappelijk/privaat samenwerken om randvoorwaarden voor digitale vaardigheden te realiseren, zoals computers en internet toegang.
- Apparaten van de Rijksoverheid die nog herbruikbaar zijn, worden beschikbaar gesteld voor kwetsbare groepen.
- Er is in minimaal twee gemeenten geëxperimenteerd met het sociaal internet pakket.
Uitvoerders: BZK, andere departementen, ADS, NL Digital, Stichting Allemaal Digitaal
In kaart brengen en monitoren van de digitale competenties van Nederlanders
- Er is scherper zicht op wat de digitale competenties van verschillende groepen in de samenleving zijn. Dit wordt onder meer gerealiseerd door uitkomsten van het DIGCOM-onderzoek van de UvA te combineren met het twee jaarlijkse onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen’ van CBS en Eurostat. Op basis van deze inzichten wordt beleid gevormd en activiteiten gericht.
- Eerste inzichten:
– Uit het DIGCOM-onderzoek blijkt dat mannen gemiddeld beter scoren dan vrouwen op digitale kennis. Daarom promoten wij voor vrouwen de Informatiepunten Digitale Overheid, onder meer via de Libelle Zomerweek en door een Digibelle uit te brengen (een themanummer van Libelle over digitalisering). Hiermee bereikt de overheid meer dan 150.000 mensen.
– Uit onderzoek van DIGCOM en Centerdata komt naar voren dat alle groepen meer digitaal weerbaar willen zijn. Het programma ‘digitaal burgerschap’ van bibliotheken maakt burgers – jong en oud – vaardig en weerbaar.
– Uit onderzoek blijkt dat ouderen minder digitaal vaardig zijn. Met de Digihandig-app kunnen ouderen op een laagdrempelige manier aan de slag met hun smartphone. Voor aanvullende hulp verwijst de app naar IDO’s, SeniorWeb en de Digihulplijn.
Uitvoerders: BZK, OCW, Alliantie Digitaal Samenleven
Digitale vaardigheden voor gemarginaliseerde groepen internationaal verbeteren
Nederland zet zich in om digitale vaardigheden voor gemarginaliseerde groepen internationaal te verbeteren. Voorbeelden van resultaten:
- Er wordt samengewerkt met (lokale) bedrijven in ontwikkelingslanden om in-company digitale vaardigheden van jongeren te ontwikkelen.
- Jonge vrouwelijke ondernemers in Ethiopië worden ondersteund bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.
Uitvoerder: BZ
Toevoegen van digitale geletterdheid aan het curriculum voor het basis- en voortgezet onderwijs
- Scholen in het funderend onderwijs hebben versterkte ondersteuning om onderwijs te geven in digitale geletterdheid (Masterplan basisvaardigheden).
- Het Expertisepunt digitale geletterdheid ter ondersteuning van scholen is in november 2023 opgericht en dit wordt in 2024 verder uitgebreid.
- De concept kerndoelen worden in het voorjaar van 2024 verwacht.
Uitvoerders: OCW, SLO, Kennisnet en onderwijsveld
Stimuleren van cursusaanbod voor werkgevers en werknemers en benaderen hen proactief
- Het cursusaanbod voor werknemers is onder de aandacht gebracht en waar nodig verbeterd. Via het Nationaal Groeifonds project ‘LLO collectief Laagopgeleiden en Laaggeletterden’ dat in 2023 is gestart met de pilotregio’s Twente en Zuidoost Brabant wordt nieuw lesaanbod op maat en vraaggericht ontwikkeld in pilotregio’s.
- Agrariërs kunnen in de Subsidiemodule agrarische bedrijfsadvisering en educatie advies aanvragen of cursussen volgen.
- Er is meer laagdrempelig trainingsomscholingsaanbod beschikbaar. De Human Capital Agenda ICT vergroot het aantal digitaal geschoolden via het ondersteunen en stimuleren van publiek private samenwerkingen tussen het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Op de netwerkkaart worden deze pps-en die scholing aanbieden gepresenteerd. Partners zijn onder andere de SER, NL Digital, VNO-NCW, CA ICT en Human Capital sectoren.
Uitvoerders: EZK, OCW, LNV, BZK en medeoverheden