Te veel mensen beschikken niet over voldoende digitale vaardigheden om mee te komen in de samenleving en de kansen van digitalisering te benutten. Digitale vaardigheden representeren wel een van de belangrijkste levensbehoeftes van burgers. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn er naar schatting 2,5 miljoen Nederlanders met onvoldoende (digitale) basisvaardigheden en hebben ruim 5 miljoen volwassen Nederlanders moeite om bewust, kritisch en actief om te gaan met sociale digitale media. Ook bestuurders, ondernemers en medewerkers van overheden en bedrijven beschikken regelmatig over onvoldoende vaardigheden om kansen te benutten en risico’s te kunnen mitigeren.
Doelen
- Iedereen heeft de digitale vaardigheden om (zo veel mogelijk zelfstandig) mee te kunnen doen in de digitale samenleving.
- Kinderen en jongeren die van school afkomen zijn digivaardig.
- Bestuurders, werkgevers en werknemers zijn digivaardig en in staat de kansen die technologie en digitalisering bieden, veilig en weerbaar te benutten.
- Burgers begrijpen de kansen en risico’s van opkomende technologieën.
- Mensen kunnen in hun eigen buurt terecht voor ondersteuning bij digitale uitdagingen in het dagelijks leven.
Reeds behaalde resultaten
- Uit onderzoek van het CBS komt dat in 2023 83% van de Nederlanders van 16 tot 75 jaar over ten minste digitale basisvaardigheden beschikt. Daarmee is de EU-doelstelling van 80% in 2030 behaald.
- Oplevering van Handboek en Handreiking voor het opzetten van lokale hulpnetwerken op digitale inclusie. Veertien koplopergemeenten zijn gestart met de inrichting van een netwerk voor lokale hulp en dienstverlening.
- Tel mee met Taal en CBS hebben de monitor ‘Landelijk beeld volwasseneneducatie’ ontwikkeld. Hiermee wordt jaarlijks de deelname aan cursussen en kenmerken van cursisten in kaart gebracht in verschillende regio’s met als doel de basisvaardigheden te bevorderen.
- DigiHulplijn voortgezet: tussen de 500-1.000 bellers per maand die worden geholpen bij hun vragen over digitalisering. Een verdubbeling ten opzichte van de start van de DigiHulplijn in 2021. Naast bellen kunnen mensen nu ook contact opnemen via Whatsapp.
- De 688 Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’S) zijn versterkt. Medewerkers verwijzen mensen door naar cursussen digitale vaardigheden. Gemeenten en bibliotheken kunnen de middelen ook benutten om cursusaanbod in te kopen.
- De digitale vaardigheden van Nederlanders worden gemonitord met het DIGCOM-onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Dit is een uitgebreid onderzoek naar de digitale kennis en competenties van Nederlanders, van knoppenkennis tot kritische vaardigheden en van netiquette tot aan AI. Dit biedt inzicht in hoe digitale competenties zich over tijd ontwikkelen en welk beleid moet worden ingezet.
- Opleveren van de Digihandig app. Dit is een flexibel en laagdrempelig leermiddel voor de smartphone waarmee mensen zelfstandig, thuis en in de eigen tijd kunnen oefenen met digitale vaardigheden .
- De AI-parade is langs 35 bibliotheken door het hele land gereisd om mensen laagdrempelig meer inzicht te geven in AI.
Wat gaan we doen?
Aan welke resultaten gaan we het komende jaar werken om de digivaardigheden en kennis te vergroten? Bekijk de activiteiten.
Indicatoren
- Percentage van de mensen van 16 tot 75 jaar met basis digivaardigheden in 2025 (conform Eurostat) (streefwaarde: 80%, in 2021 was de waarde 79%).
- In 2025 is er binnen de overheid structureel een actueel en passend leeraanbod gericht op digitalisering voor bestuurders en topmanagers.
- In 2025 is er in elke arbeidsmarktregio een laagdrempelig scholingsaanbod voor omscholers en schoolverlaters om gevorderde digitale vaardigheden op bijvoorbeeld AI te leren.
- Er zijn lokaal en landelijk op verschillende thema’s activiteiten en campagnes voor het grote publiek, waarbij het bereik wordt gemonitord.
- Percentage mensen met een digitale hulpvraag dat in de buurt hulp weet te vinden in 2025 (streefwaarde: 90%).