• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Aanpak Levensgebeurtenissen›Gebeurtenissen burgerdomein›Levensgebeurtenis Ik word 18 jaar›Onderzoek onder jongeren met een vangnet

Onderzoek onder jongeren met een vangnet

Hoe beleven jongeren (en hun ouders) met een sociaal en financieel vangnet de rechten en plichten rondom 18 jaar worden?

Doel van het onderzoek

Als jongeren 18 jaar worden, krijgen ze te maken met rechten, maar ook plichten. Dit onderzoek moet inzicht geven in de beleving en ervaren knelpunten van jongeren en hun ouders.

Jongeren vaak weten dát ze zaken moeten regelen, maar niet goed hoe, waarom en wanneer

Jongeren (en ook hun ouders) zijn goed bekend met de rechten, de ‘mijlpalen’, die horen bij 18 jaar worden, zoals het halen van het rijbewijs, en alcohol drinken. Ook weten ze dat ze zelf zaken moeten regelen. Maar wát er dan precies geregeld moet worden, en hoe dat moet gebeuren, is niet altijd van tevoren bekend. Het gaat dan vooral over studie en financiën (eigen zorgverzekering, studiefinanciering, verzekeringen). Als ze daarbij naar informatie zoeken, is dat meestal rond een specifiek thema, en niet naar regelzaken in het algemeen. De mogelijkheden die de overheid biedt, zoals uitkeringen en toeslagen, zijn maar beperkt bekend.

Zowel jongeren als hun ouders hebben een afwachtende houding bij regelzaken

Jongeren én ouders hebben over het algemeen een afwachtende houding als het gaat over dingen die geregeld moeten worden. Een van de oorzaken daarvan is dat onvoldoende duidelijk is wat de voordelen zijn van het regelen van zaken. Ook is vaak niet bekend wat de negatieve gevolgen zijn van het niet regelen van zaken.

Ouder en jongere samen betrokken bij regelzaken in aanloop en rond 18 jaar

In aanloop en rond de 18e verjaardag wijzigt er veel voor jongeren. Ze krijgen meer rechten: ze mogen bijvoorbeeld stemmen, autorijden en alcohol drinken. Ook krijgen ze te maken met plichten, zoals het afsluiten van een zorgverzekering. Voor jongeren met een vangnet geldt dat zij dit pad naar volwassenheid vaak samen met de ouders afleggen. De mate waarin jongeren en hun ouders hier samen in optrekken, verschilt echter. Soms bieden ouders ondersteuning op afstand, maar er zijn ook situaties waarin de ouders bijna alles regelen. Ouders blijken veel behoefte te hebben aan handvatten om hun kinderen enerzijds op eigen benen leren staan, maar ook zelf controle en zekerheid te behouden. Zij zijn daarnaast vaak een (financieel of sociaal) vangnet voor als er iets mis gaat. Naast ouders speelt ook de omgeving in bredere zin (broers, zussen, school, werkgever, vrienden et cetera) een belangrijke rol in kennis over regelzaken.

Geen grote knelpunten bij regelzaken in aanloop naar de 18e verjaardag

Doordat ouders vaak kunnen optreden als vangnet, zijn er in de beleving van de onderzochte jongeren en ouders  geen grote knelpunten als het gaat om regelzaken rondom 18 jaar. In de praktijk komen regelzaken vaak organisch op het pad van jongeren. Bijvoorbeeld via een brief of omdat ze er automatisch tegenaan lopen. Het gaat om zaken als bankrekening op eigen naam, studiefinanciering, collegegeld, belasting en een eigen zorgverzekering. Voor aanvullende mogelijkheden, zoals toeslagen en aanvullingen, geldt dit minder. Als iets niet goed is ingevuld of geregeld, ontvangen jongeren of hun ouders meestal een bericht.

Financiën zijn wel een aandachtspunt

Hoewel er geen grote knelpunten zijn, zijn financiën vaak wel een punt van zorg. Vooral financiële beslissingen en zaken ervaart men als belangrijk. Als het niet goed is geregeld, wordt dit als een mogelijk knelpunt ervaren. Daarom gaat er hier extra aandacht naartoe of is de rol van de ouders groter. Want financiën kunnen wel degelijk een zorg zijn, daar is vrijwel iedereen van op de hoogte.

De overheid is niet in staat om aan te sluiten bij het taalgebruik van jongeren en de manier waarop zij informatie gebruiken

Hoewel de overheid op verschillende manieren haar best doet om te communiceren in begrijpelijke taal, hebben veel jongeren nog steeds moeite met het begrijpen en gebruiken van overheidsinformatie. Veel jongeren hebben simpelweg nog weinig ervaring opgedaan in contact met de overheid. Daar komt bij dat veel begrippen en regelingen niet bekend zijn bij jongeren, net als het bestaan en de activiteiten van instanties. De overheid weet daarin onvoldoende een brug te slaan tussen het kennisniveau van jongeren en de acties die ze van jongeren verwacht.

Onderzoeksmethode

Methode

Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van 10 duo-interviews: 5 ouder-kind, 5 met jongeren. De ‘hoofdrespondenten’ waren hierbij steeds de jongeren (16-19-jarigen).

Steekproef

Het onderzoek is uitgevoerd onder algemeen Nederlands publiek. In hoeverre de beleving onder specifieke doelgroepen zal verschillen en de mate waarin dan wel knelpunten worden ervaren, daar zijn op basis van het huidige onderzoek geen uitspraken over te doen.

Periode

De gesprekken vonden plaats in december 2020.

Uitgevoerd door

De onderzoeken zijn uitgevoerd door Mare Research.

Meer informatie

Voor vragen kan je terecht bij Maura Matekovic: m.matekovic@minaz.nl of Louise Nell: l.nell@minaz.nl.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Aanpak Levensgebeurtenissen

  • Wat houdt de aanpak in?
  • Gebeurtenissen ondernemersdomein
  • Gebeurtenissen burgerdomein

Laatst gewijzigd op 22 september 2025.

 

3 documenten

  • Documenten

Berichten

  • Nieuwsberichten

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap