Bij levensgebeurtenissen (zoals kinderen krijgen, studeren, pensionering, overlijden of het starten van een eigen bedrijf) moeten mensen veel regelen met de overheid. Dit contact verloopt nu niet altijd even soepel. Een levensgebeurtenis kan er ook voor zorgen dat iemand tijdelijk minder ‘doenvermogen’ heeft. Het gaat soms over ingrijpende gebeurtenissen met een grote emotionele impact, die ook financieel grote gevolgen kunnen hebben.
Binnen de Aanpak Levensgebeurtenissen werken de betrokken (overheids)organisaties daarom samen aan het verbeteren van de dienstverlening voor burgers en ondernemers door concrete oplossingen te realiseren. Het doel is om de overheidsbrede dienstverlening meer te laten aansluiten op de leefwereld van burgers en ondernemers.
Wat houdt de aanpak in?
Hoe werken (overheids)organisaties samen aan het verbeteren van dienstverlening?
Gebeurtenissen ondernemersdomein
Hoe kan de overheid vraaggestuurde ondersteuning bieden aan ondernemers?
Gebeurtenissen burgerdomein
Hoe draagt de aanpak bij aan toegankelijke en mensgerichte dienstverlening?