Steeds meer overheidsdiensten zijn digitaal. Door online kanalen toegankelijk te maken, zorg je dat iedereen ze kan gebruiken. Ook mensen met een (tijdelijke) beperking.
Wettelijke verplichting
Er is een wet voor digitale toegankelijkheid. Deze wet vraagt het volgende van overheidsinstanties:
- Maak je digitale kanalen toegankelijk: Maak alle intra- en extranetten, websites, mobiele apps en cloudapplicaties van je organisatie toegankelijk. Dat doe je door de verplichte standaard voor toegankelijkheid toe te passen. Je mag dit in stappen doen.
- Publiceer toegankelijkheidsverklaringen: Maak een toegankelijkheidsverklaring voor elke website en app. Ook als deze nog niet toegankelijk is. In die verklaring toon je aan hoe toegankelijk de website of app al is. En je vertelt wat je doet om dit verder te verbeteren.
- Blijf verbeteren: Blijf de toegankelijkheid van je websites en apps verbeteren. Houd de voortgang bij in de toegankelijkheidsverklaringen. Er moet in de loop van de tijd verbetering te zien zijn.
Toezicht
Overheidsinstanties zijn zelf verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van hun digitale dienstverlening. Zij moeten dit uitleggen in hun toegankelijkheidsverklaringen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties werkt aan interbestuurlijk toezicht. Dit is opgenomen in de Wet digitale overheid. De kennisbank van DigiToegankelijk geeft tips hoe je het interne toezicht kunt vormgeven.