• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home› Onderwerpen› Berichtenbox voor bedrijven› Achtergrond›Noord-Brabant als pionier in gebruik Berichtenbox voor bedrijven

Noord-Brabant als pionier in gebruik Berichtenbox voor bedrijven

Berichtenbox voor bedrijven 27 december 2024

In een vergaderruimte ergens in het hart van Noord-Brabant zit Paul Hogenhuis, juridisch adviseur bij de provincie, met een stapel documenten voor zich. Het is 2010 en ondanks de opmars van digitalisering, zucht hij onder de fysieke poststromen.

Gemeentebegrotingen, bestemmingsplannen en communicatie met ondernemers – alles komt binnen in dikke, papieren pakken. Hogenhuis: “Je moet je voorstellen dat we een scanstraat hadden waar de post handmatig werd verwerkt. Vaak kreeg je scheve scans terug en dan moest je opnieuw beginnen. Het kostte zoveel tijd.”

Maar het tij keert. Een nieuwe digitale tool, de Berichtenbox voor bedrijven, wordt geïntroduceerd. Al snel ontstaat er een ambitieus plan: de provincie Noord-Brabant wil deze digitale postbus volledig integreren in haar werkprocessen. Hogenhuis herinnert zich de eerste ontmoeting met de gedeputeerde voor Economische Zaken, de heer Pauli. “Hij zei meteen: ‘Dit is geweldig, maak een afspraak. We gaan hiermee aan de slag.’ Het enthousiasme van de gedeputeerde gaf ons een enorme boost.”

Een brug tussen innovatie en efficiëntie

De inzet van de Berichtenbox voor bedrijven is geen op zichzelf staande beslissing; het past in het bredere beleid van de provincie om te behoren tot de top 5 innovatieve regio’s van Europa. “Hoe kunnen we onszelf de regio van ASML en de Automotive Campus noemen, als onze eigen processen niet mee evolueren?” zegt Hogenhuis met een glimlach.

Het implementatieproces verloopt echter niet zonder uitdagingen. De provincie begint met een pilot en koppelt de Berichtenbox voor bedrijven via een Digi-koppeling aan hun formulierengenerator en hun zaaksysteem. Hogenhuis legt uit: “In het begin was er veel handmatig werk. Onze Documentaire Informatie Voorziening (DIV)-afdeling moest dagelijks notificaties volgen en berichten verwerken. Maar naarmate we de koppelingen verbeterden, werden die processen een stuk efficiënter.” Inmiddels is de Berichtenbox voor bedrijven niet meer weg te denken. Van het versturen van omgevingsvergunningen door de omgevingsdienst tot het goedkeuren van gemeentebegrotingen – alles verloopt soepel en veilig.

Impact op mensen en processen

De voordelen van de Berichtenbox voor bedrijven zijn enorm voor medewerkers. Hogenhuis geeft een treffend voorbeeld: “Vroeger kwam er van 60 Brabantse gemeenten een dik pak post binnen voor de goedkeuring van begrotingen. Dat moest door de scanstraat, waarna een medewerker een pdf kreeg die vaak scheef stond. Nu komt alles digitaal binnen in de Berichtenbox voor bedrijven – een Word-document dat meteen bruikbaar is. Dat scheelt zóveel tijd.”

Ook voor ondernemers biedt de Berichtenbox voor bedrijven een uitkomst. Ze hebben 24/7 toegang tot hun post via een veilig en betrouwbaar kanaal. “Het is niet alleen een kostenbesparing voor de provincie, maar ook voor ondernemers. Minder portokosten, minder administratieve rompslomp. Het is echt een win-win”, vertelt Hogenhuis.

Een voorbeeld voor anderen

Met trots vertelt Hogenhuis dat Noord-Brabant een pionier was in het gebruik van de Berichtenbox voor bedrijven en dat hun aanpak andere overheidsorganisaties heeft geïnspireerd. “We hebben zelfs gemeenten actief geholpen om warm te draaien met hun eigen accounts. Inmiddels gebruiken alle Brabantse gemeenten de Berichtenbox voor bedrijven en dat maakt interbestuurlijke samenwerking zoveel eenvoudiger.”

Maar er is nog werk te doen. Hogenhuis sluit af met een oproep: “Als je organisatie nog niet volop gebruikmaakt van de Berichtenbox voor bedrijven, begin dan vandaag. Zorg voor bestuurlijke ‘backing’; stel een projectteam samen en leer van de ervaringen van anderen. Dit is niet alleen een handige tool – het is een essentieel onderdeel van de moderne overheid.”

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom de Berichtenbox voor bedrijven? Kijk het webinar terug.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Widgetruimte algemeen

Berichtenbox voor bedrijven

  • Veelgestelde vragen Berichtenbox Zakelijk 
  • Aansluiten door overheidsorganisatie
  • Verschil met Berichtenbox voor burgers
 

Nieuwsbrief

Neem een abonnement! En ontvang 2 x per maand het laatste nieuws over de Digitale Overheid.

Berichten

  • Achtergrond

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap