• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Onderwerpen›Berichtenbox voor bedrijven›Aansluiten door overheidsorganisatie

Aansluiten door overheidsorganisatie

Veel overheidsorganisaties zijn al vanaf 2009 aangesloten op de Berichtenbox. Heeft jouw overheidsorganisatie nog geen Berichtenbox? Vraag er dan 1 aan voor jouw organisatie.

Stappenplan

Het aanvraagproces voor een Berichtenbox bestaat uit 3 stappen:

  1. Bel de servicedesk voor het ‘formulier bevoegd persoon’
  2. Vul het formulier in en mail het terug
  3. Publieke bekendmaking

Stap 1: Bel de servicedesk en vraag een Berichtenbox aan

Je belt met de servicedesk (088 – 042 4400) en de servicedesk stuurt je een formulier ‘bevoegd persoon’ toe.

Stap 2: Vul het formulier in en stuur het per e-mail retour

Wie ondertekent?

Je bepaalt zelf wie binnen jouw organisatie de bevoegd persoon wordt. De bevoegd persoon kan bijvoorbeeld de teamleider ICT, coördinator voor ondernemers of een teamleider van het Klantcontactcentrum zijn.

Wat doet de bevoegd persoon?

De bevoegd persoon heeft de volgende taken:

  • Aanspreekpunt voor de Berichtenbox voor bedrijven. De bevoegd persoon is binnen zijn eigen organisatie aanspreekpunt voor vragen over de Berichtenbox. Als iemand binnen de organisatie een storing signaleert, belt de bevoegd persoon naar de servicedesk.
  • De bevoegd persoon machtigt binnen de organisatie de persoon of personen die inhoudelijk met de Berichtenbox werken.
  • De bevoegd persoon beheert notificatieadressen.

Wat moet ik opgeven als notificatieadres?

Wanneer er een bericht binnenkomt, wordt er automatisch een e-mail gestuurd naar een gekoppeld notificatie e-mailadres. Advies: gebruik een algemeen adres (bijvoorbeeld info@gemeente.nl). De beheerders van dit adres informeren de betrokken ambtenaar, die vervolgens inlogt om het bericht te lezen en af te handelen. Het is toegestaan meerdere notificatieadressen op te geven.

Waar moet ik het formulier naar toe sturen?

Je stuurt de getekende verklaring per e-mail naar ondernemersinformatie@rvo.nl. Na ontvangst van de getekende verklaring wordt, per post en separaat, je gebruikersnaam, wachtwoord en ID-code toegezonden om in te kunnen loggen op de Berichtenbox. Daarnaast zal de bevoegde persoon ingevoerd worden als contactpersoon in onze database. Het e-mailadres van de bevoegd persoon zal in eerste instantie gebruikt worden als notificatieadres.

Stap 3: Publieke bekendmaking

Het is belangrijk dat ondernemers en bevoegde instanties weten dat ze officieel gebruik kunnen maken van de Berichtenbox. Je maakt dit openbaar met een openstellingsbesluit. Hierin staat duidelijk om welke procedures het gaat. Je publiceert dit besluit via het kanaal dat past bij de regeling zoals in dit voorbeeld van de provincie Noord-Brabant.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Berichtenbox voor bedrijven

  • Veelgestelde vragen Berichtenbox Zakelijk 
  • Aansluiten door overheidsorganisatie
  • Verschil met Berichtenbox voor burgers

Laatst gewijzigd op 18 augustus 2025.

 

Berichten

  • Achtergrond

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap