Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten een wettelijke verplichting en een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.
Alle medewerkers van gemeenten, werkzaam in dit vakgebied, staan voor een grote en dezelfde taak. Zij vormen samen de community Grip op Informatie. De behoefte aan interactie met elkaar, het delen van praktijkervaringen, vragen stellen, discussies voeren en kennisdelen over informatiebeheer, actieve openbaarmaking en digitale duurzaamheid is groot.
Om hen hierin te faciliteren is, naast het organiseren van onder andere on- en offline bijeenkomsten, het (online) VNG forum Grip op Informatie beschikbaar gesteld.