Digitalisering is een van de belangrijkste transities van deze tijd. Vrijwel alle ondernemers krijgen er mee te maken en moeten zich ertoe verhouden. Of ze nu voorop lopen in toepassing en technologie of juist meer volgend zijn.
Aanpak Levensgebeurtenissen paste de klantreismethodiek toe op het transitiethema digitalisering. In juli 2025 presenteerde de aanpak de inzichten over hoe ondernemers met minder dan 10 medewerkers hiermee omgaan en welke vraagstukken hen bezig houden: Adviesrapport ‘Digitalisering: ik wil efficiënter werken’.
Conclusie
Digitalisering is geen doel op zich, maar wel een belangrijke ontwikkeling die bijdraagt aan efficiënter en effectiever werken. En daarmee aan het toekomstbestendig maken van de onderneming. Voor de meeste ondernemers ligt de focus op de dagelijkse operatie van het bedrijf. Alleen ontwikkelingen die hierin op korte termijn renderen worden overwogen. Ook omdat tijd en geld schaars zijn. Oriëntatie vindt vooral plaats binnen het warme netwerk, waar onder andere collega-ondernemers, brancheverenigingen en boekhouders toe behoren. De overheid is voor informatie en advies over digitalisering weinig of niet in beeld.
Vervolgvraagstukken die worden opgepakt vanuit de aanpak gaan dan ook over ondersteuning bij toekomstbestendig ondernemen en het kantelen van het publieke ondersteuningsaanbod. Zodat ondernemers het aanbod dat voor hen relevant is wél gaan vinden en er ook gebruik van gaan maken.
Vanuit de aanpak is eerder onderzoek gedaan naar dit thema: ‘Digitaliseren: online marketing en verkoop’ uit 2020.
Actieagenda
Aanpak Levensgebeurtenissen geeft hiermee invulling aan ‘kansenkaart 2’ van de Actieagenda mkb dienstverlening om meer vraaggerichte dienstverlening te bieden. En om daarmee beter aan te sluiten op de leefwereld en behoeften van mkb-ondernemers.
Inzichten uit onderzoek onder ondernemers
Het onderzoek ‘Digitalisering: ik wil efficiënter werken’ richt zich op ondernemers met een mkb-bedrijf met tussen 2 en 10 personen die door digitalisering van bedrijfsprocessen en -structuren efficiënter willen worden.
De belangrijkste inzichten uit het onderzoek:
- Digitalisering is geen doel op zich. Ondernemers willen wel slimmer, efficiënter en productiever werken en zo zorgen voor continuïteit en toekomstbestendigheid. Passie voor het vak prevaleert boven groeidoelstellingen.
- Digitalisering is een breed en divers begrip, wat er voor zorgt dat de vertaling in de praktijk voor elk bedrijf anders is. Kenmerkend voor deze doelgroep is dat het om kleinere investeringen gaat die direct raken aan de kernactiviteiten van het bedrijf. En op korte termijn rendement moeten bieden.
- Oriëntatie vindt vooral plaats via het warme netwerk van de ondernemer. Het uitzoeken van kansen begint vaak via Google of andere online bronnen, gevolgd door oriëntatie onder collega-ondernemers, personeel, familie en vrienden. De boekhouder is vaak ook een relevante gesprekspartner. Brancheverenigingen worden ook van als relevante afzender gezien. Overheden worden spontaan niet of weinig genoemd als bron of gesprekspartner.
- Hoewel de overheid weinig in beeld is, zijn er veel programma’s over dit thema, die zich kenmerken door een grote variatie, diverse samenstelling en relatief korte looptijd. De meeste een-op-een-begeleiding vindt plaats op lokaal of regionaal niveau, waarbij landelijke financiering of instrumenten kunnen worden ingezet ter ondersteuning.
Meer over dit onderzoek
Wil je meer lezen over de inzichten uit het onderzoek? Of weten hoe dit onderzoek tot stand is gekomen? Bekijk dan het Adviesrapport ‘Digitalisering: ik wil efficiënter werken’. Wil je op de hoogte blijven van het lopende onderzoek of heb je andere vragen? Stuur dan een mail naar levensgebeurtenissen@kvk.nl
Werkwijze en betrokken organisaties
Via Aanpak Levensgebeurtenissen werken (overheids)organisaties samen aan het verbeteren van de dienstverlening voor ondernemers. Dat doen ze door concrete oplossingen te realiseren. Daarbij staat de belevingswereld van ondernemers centraal, zodat ze werken aan initiatieven en oplossingen waar mensen echt mee zijn geholpen.
Samenwerken aan oplossingen voor ondernemers
De betrokken organisaties werken volgens de klantreismethodiek. Deze methodiek brengt het ervaringsproces van de klantgroep in kaart. Dit gebeurt via een eenvoudige weergave van de stappen die een bepaalde klantgroep zet rondom een bepaalde (levens)gebeurtenis. Het geeft ook de context en de emotie van de klant weer. Op basis van deze inzichten in knelpunten, kansen en successen wordt gewerkt aan het gericht verbeteren, optimaliseren en ontwikkelen van overheidsdiensten, en het meten en evalueren van het effect van verbeteringen en optimalisaties. En aan het verbeteren van de klantbeleving en het vertrouwen dat ondernemers hebben in de overheid. Vanuit de betrokken overheidsinstanties is een kernteam samengesteld. Deze groep zal – onder begeleiding van het Levensgebeurtenissen-team van KVK – stap voor stap de klantreis in beeld brengen.
Betrokken organisaties
- Ministerie van Economische Zaken
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Kamer van Koophandel (KVK)
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen Nederland (ROMs NL)
- Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
- Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Contact
Heb je vragen over dit thema? Neem dan contact met het Levensgebeurtenissen-team van KVK via levensgebeurtenissen@kvk.nl
Bijbehorend onderzoek
Adviesrapport ‘Digitalisering: ik wil efficiënter werken’. Onderwerp in dit onderzoek: hoe maken ondernemers in het micro-mkb (bedrijven met 2 tot 10 medewerkers) hun keuzes? Waarom doen zij dat en welke rol speelt de overheid daarbij? Het onderzoek is uitgevoerd door het team Levensgebeurtenissen van KVK in opdracht van de ministeries van BZK en EZ.