Het kabinet heeft digitale toegankelijkheid als verplicht onderdeel van overheidsdienstverlening vastgesteld. Daarmee wordt voorkomen dat mensen worden buitengesloten van online kanalen.
In Nederland is de standaard voor digitale toegankelijkheid vastgelegd in het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (tBDTO). Dit besluit verplicht overheidswebsites en -apps om te voldoen aan de internationale richtlijnen WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), niveau A en AA. Deze verplichting is structureel ondergebracht in de Wet digitale overheid (Wdo).
Kernpunten uit de toegankelijkheidsrichtlijnen
De WCAG-richtlijnen helpen om websites en apps voor iedereen toegankelijk te maken. Vaak voorkomende verbeterpunten zijn bijvoorbeeld: zorgen voor voldoende kleurcontrast in teksten, beschrijvende alt-teksten bij afbeeldingen en de mogelijkheid om functies met het toetsenbord te bedienen. Ook is het belangrijk dat pagina’s logisch zijn opgebouwd, formulieren duidelijke labels hebben en dat storende toevoegingen, zoals flitsende beelden, worden vermeden. Door deze aandachtspunten wordt de informatie beter bereikbaar voor mensen met een beperking en gebruiksvriendelijker voor iedereen. Op de webpagina Wat is verplicht? staat meer informatie.
Wat de wet vraagt van overheidsdiensten
De regels voor digitale toegankelijkheid klinken misschien ingewikkeld, in de praktijk draait het om 3 duidelijke stappen.
-
- Maak digitale kanalen toegankelijk: Maak alle intranetten, extranetten, websites, mobiele apps en cloudapplicaties toegankelijk door de verplichte standaard toe te passen. Dit mag stapsgewijs worden uitgevoerd.
- Publiceer toegankelijkheidsverklaringen: Maak een toegankelijkheidsverklaring voor elke website en app inclusief content van de overheid . Ook als deze nog niet toegankelijk is. In de verklaring staat hoe toegankelijk de site of app al is en welke verbeteringen in gang zijn gezet.
- Blijf verbeteren: De toegankelijkheid van websites en apps wordt steeds verder verbeterd. De voortgang is zichtbaar in de toegankelijkheidsverklaringen. Daarin moet op termijn een duidelijke ontwikkeling te zien zijn.
Toezicht
Overheidsinstanties zijn zelf verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van hun digitale dienstverlening. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties werkt aan interbestuurlijk toezicht, dat in de Wet digitale overheid is opgenomen. Via het dashboard DigiToegankelijk is voor iedereen te zien hoe organisaties scoren op digitale toegankelijkheid en welke verbeteringen staan gepland.