• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Nieuws›Aan de slag met meten en verbeteren van klantbeleving

Aan de slag met meten en verbeteren van klantbeleving

Gebruiker Centraal 14 april 2025

Om de beleving over dienstverlening in kaart te brengen is het Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening ontwikkeld. Het doel is om overheidsorganisaties te helpen met een aanpak om zelf een meethuis te ontwikkelen en zo gericht dienstverlening te verbeteren.

Wat is het meethuis en waarom is het nodig?

Binnen de overheid hebben we het veel over klant- en mensgerichtheid, maar meten we echt goed hoe onze dienstverlening wordt beleefd?

  • Het overheidsbrede meethuis voor dienstverlening biedt een eenduidige manier om klantbeleving te meten en verbeteren binnen overheidsorganisaties.
  • Het is een driver model waarin de belangrijkste drijfveren van tevredenheid zijn blootgelegd.
  • Het model is niet zomaar een dashboard of KPI-set, maar een raamwerk waarmee je het verbeteren van klant-/mensgerichte dienstverlening een stevig fundament geeft in je organisatie.
  • En het model is op maat aan te passen naar je eigen organisatie.

Wat biedt het meethuis?

Een bewezen aanpak ondersteund met een praktisch handboek en een lerende community. Het is een strategisch raamwerk om in jouw organisatie stappen te zetten om:

  • Gericht en effectief dienstverlening te verbeteren;
  • Visie op dienstverlening aan te scherpen of te operationaliseren;
  • Te sturen op klantgerichte KPI’s;
  • Te leren van andere publieke organisaties.

Zo kunnen overheidsorganisaties dienstverlening beter afstemmen op de behoeften van burgers en ondernemers. Het overheidsbrede meethuis is een inspiratiebron met inzichten van andere organisaties. Zowel op inhoud (wat moet je meten?), als op de aanpak (welke stappen zet ik?) en het gebruik (wat kun je ermee?). In het praktisch handboek vind je een stappenplan, tips en andere publieke organisaties die je voorgingen.

Hoe is het Meethuis tot stand gekomen?

Het Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening is ontwikkeld met en voor publieke organisaties in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie (BZK). Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar Martijn Lentz of Robert Vels van de CX community.

Gerelateerde links

  • Meethuis voor dienstverlening
  • Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening naar fase 2
  • Aan de slag met meten en verbeteren van klantbeleving
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap