Om de beleving over dienstverlening in kaart te brengen is het Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening ontwikkeld. Het doel is om overheidsorganisaties te helpen met een aanpak om zelf een meethuis te ontwikkelen en zo gericht dienstverlening te verbeteren.
Wat is het meethuis en waarom is het nodig?
Binnen de overheid hebben we het veel over klant- en mensgerichtheid, maar meten we echt goed hoe onze dienstverlening wordt beleefd?
- Het overheidsbrede meethuis voor dienstverlening biedt een eenduidige manier om klantbeleving te meten en verbeteren binnen overheidsorganisaties.
- Het is een driver model waarin de belangrijkste drijfveren van tevredenheid zijn blootgelegd.
- Het model is niet zomaar een dashboard of KPI-set, maar een raamwerk waarmee je het verbeteren van klant-/mensgerichte dienstverlening een stevig fundament geeft in je organisatie.
- En het model is op maat aan te passen naar je eigen organisatie.
Wat biedt het meethuis?
Een bewezen aanpak ondersteund met een praktisch handboek en een lerende community. Het is een strategisch raamwerk om in jouw organisatie stappen te zetten om:
- Gericht en effectief dienstverlening te verbeteren;
- Visie op dienstverlening aan te scherpen of te operationaliseren;
- Te sturen op klantgerichte KPI’s;
- Te leren van andere publieke organisaties.
Zo kunnen overheidsorganisaties dienstverlening beter afstemmen op de behoeften van burgers en ondernemers. Het overheidsbrede meethuis is een inspiratiebron met inzichten van andere organisaties. Zowel op inhoud (wat moet je meten?), als op de aanpak (welke stappen zet ik?) en het gebruik (wat kun je ermee?). In het praktisch handboek vind je een stappenplan, tips en andere publieke organisaties die je voorgingen.
Hoe is het Meethuis tot stand gekomen?
Het Overheidsbreed Meethuis voor dienstverlening is ontwikkeld met en voor publieke organisaties in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelatie (BZK). Heb je vragen of opmerkingen? Mail naar Martijn Lentz of Robert Vels van de CX community.