De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in digitale dienstverlening. Vanuit de Nederlandse Digitaliseringsstrategie brengt de overheid versnelling aan door samen te werken met medeoverheden, uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke partners. Wat leveren de inspanningen op?
Proactieve dienstverlening
Op 9 september 2025 vond de Hackathon Proactieve Dienstverlening plaats. 90 deelnemers gaven input voor de visie op proactieve dienstverlening. De visie wordt eind 2025 opgeleverd. Bestuurlijke besluitvorming volgt begin 2026. In dat jaar gaat men overheidsbreed aan de slag met de uitkomsten van het visietraject.
Visie op signaalmanagement
Eind november is in het Overheidsbrede Overleg Publieke Dienstverlening (OOPD) de overheidsbrede visie op signaalmanagement vastgesteld. Aan deze visie is in de afgelopen maanden hard gewerkt door een interbestuurlijk projectteam onder regie van het ministerie van BZK. De visie is tot stand gekomen met een open-ontwerp-aanpak. Tijdens het proces gaven meer dan 60 overheidsorganisaties input. Daarnaast sprak een interbestuurlijke klankbordgroep van directeuren mee over de visie. Het OOPD stelde daarnaast een plan vast om begin 2026 een roadmap met experimenten op te stellen. Zo brengt men de visie naar de praktijk.
Wil jij bij het vervolg betrokken zijn? Stuur dan een mail naar dienstverlening@minbzk.nl
Herontwerp ketenprocessen
Het programma aanpak Levensgebeurtenissen gaat samen met medeoverheden drie ketenprocessen herzien. Het doel is om de processen te verbeteren, vooral op plekken waar mensen in de knel raken. Het gaat om de volgende processen:
- Proactief aanbieden van de zorgtoeslag aan 18-jarigen;
- Verbetering overgang jeugdzorg naar volwassenondersteuning;
- Herontwerp overheidsbreed proces voor nabestaanden van ondernemers.
Samenwerking en vervolg
De afdeling Dienstverlening van het ministerie van BZK werkt aan prioriteit 4 (De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in (digitale) dienstverlening). Op alle versnellers lopen al initiatieven. Het aanjaagteam heeft in een werksessie gezamenlijk de versnellers verder uitgewerkt. Ieder lid van het aanjaagteam is ‘ambassadeur’ van een versneller.
Meer weten
Wil je meer weten over overheidsbrede dienstverlening? Check dan het dossier op deze website.



