• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Contact
Home›NDS nieuws›Samen werken aan proactieve en toegankelijke dienstverlening

Samen werken aan proactieve en toegankelijke dienstverlening

NDS 2 december 2025

Twee mensen bekijken iets grappigs op een laptopscherm.De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in digitale dienstverlening. Vanuit de Nederlandse Digitaliseringsstrategie brengt de overheid versnelling aan door samen te werken met medeoverheden, uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke partners. Wat leveren de inspanningen op?

Proactieve dienstverlening

Op 9 september 2025 vond de Hackathon Proactieve Dienstverlening plaats. 90 deelnemers  gaven input voor de visie op proactieve dienstverlening. De visie wordt eind 2025 opgeleverd. Bestuurlijke besluitvorming volgt begin 2026. In dat jaar gaat men overheidsbreed aan de slag met de uitkomsten van het visietraject.

Visie op signaalmanagement

Eind november is in het Overheidsbrede Overleg Publieke Dienstverlening  (OOPD) de overheidsbrede visie op signaalmanagement vastgesteld. Aan deze visie is in de afgelopen maanden hard gewerkt door een interbestuurlijk projectteam onder regie van het ministerie van BZK. De visie is tot stand gekomen met een open-ontwerp-aanpak. Tijdens het proces gaven meer dan 60 overheidsorganisaties input. Daarnaast  sprak een interbestuurlijke klankbordgroep van directeuren mee over de visie.  Het OOPD stelde daarnaast een plan vast om begin 2026 een roadmap met experimenten op te stellen. Zo brengt men de visie naar de praktijk.

Wil jij bij het vervolg betrokken zijn? Stuur dan een mail naar dienstverlening@minbzk.nl

Herontwerp ketenprocessen

Het programma aanpak Levensgebeurtenissen gaat samen met medeoverheden drie ketenprocessen herzien. Het doel is om de processen te verbeteren, vooral op plekken waar mensen in de knel raken. Het gaat om de volgende processen:

  1. Proactief aanbieden van de zorgtoeslag aan 18-jarigen;
  2. Verbetering overgang jeugdzorg naar volwassenondersteuning;
  3. Herontwerp overheidsbreed proces voor nabestaanden van ondernemers.

Samenwerking en vervolg

De afdeling Dienstverlening van het ministerie van BZK werkt aan prioriteit 4 (De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in (digitale) dienstverlening). Op alle versnellers lopen al initiatieven. Het aanjaagteam heeft in een werksessie gezamenlijk de versnellers verder uitgewerkt. Ieder lid van het aanjaagteam is ‘ambassadeur’ van een versneller.

Meer weten

Wil je meer weten over overheidsbrede dienstverlening? Check dan het dossier op deze website.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Blijf op de hoogte

Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen rondom digitalisering.

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Tip de redactie
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap