Overheidsbrede monitor Generatieve AI
De 1e Overheidsbrede monitor Generatieve AI is gepubliceerd. Dit om meer inzicht te krijgen in het gebruik van GenAI bij de overheid en in de kansen en knelpunten.
“Digitale problemen raken hier direct het dagelijks leven”
Volgens Tim Muller, directeur RCN, zijn cyberoefeningen nodig, maar begint digitale weerbaarheid al bij hoe de overheid haar dagelijkse dienstverlening inricht.
Gemeenten pakken digitale thema’s gezamenlijk aan
Tijdens de ALV van de VNG werd door gemeenten unaniem gestemd vóór een collectieve aanpak van gemeentelijke digitalisering, op dezelfde 6 prioriteiten uit de NDS.
Samen werken aan proactieve en toegankelijke dienstverlening
De overheid stelt burgers en ondernemers centraal in digitale dienstverlening. Wat gebeurt er momenteel op prioriteit 4 van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie?
Samen bouwen aan een soevereine cloud voor de hele overheid
Cloudtechnologie is het fundament onder de digitale overheid. Het aanjaagteam Cloud werkt hard aan een gezamenlijke koers, op weg naar meer grip en soevereiniteit.
FDS: 1e afspraken vastgesteld en online te vinden
Er is ingestemd met de 1e versie van het Afsprakenstelsel Federatief Datastelsel. Hierin staan de afspraken waaraan je moet voldoen om data te delen via het FDS.
Overheid verstuurt digitale tijdkaarten via Peppol
De overheid verzendt tijdkaarten van uitzendkrachten nu elektronisch via het Peppol-netwerk. Dat zorgt voor een betrouwbaar en volledig gestandaardiseerd proces.
Verslag How to-sessie RIC: welke stappen zet de NDS?
Wat zijn de doelstellingen van de NDS? En welke stappen worden al gezet? In een How to-sessie van de Rijks Innovatie Community (RIC) deelden betrokkenen hun plannen.
“We maken iets wat de hele overheid vooruithelpt”
Met het Innovatiebudget wordt een tool ontwikkeld die documenten automatisch anonimiseert, terwijl ze leesbaar blijven. Informatie blijft veilig, zonder extra werkdruk.
De Overheidsbrede Cyberoefening: van pilot tot traditie
De Overheidsbrede Cyberoefening draait om dóen: ervaring opdoen, leren door te proberen. Hoe ontwikkelde dit project zich? En wat zijn de ambities voor de toekomst?
AI Act Service Desk helpt organisaties bij AI-regelgeving
De Europese Unie heeft de AI Act Service Desk gelanceerd om organisaties te ondersteunen bij het toepassen van de AI-verordening. Het doel: verantwoord AI-gebruik.
Departementen kiezen voor veilige AI-chatbot van SSC-ICT
In 2026 krijgen duizenden rijksambtenaren toegang tot een nieuwe AI-chatbot: vlam-chat. Verschillende ministeries hebben aangegeven deze dienst te willen afnemen.











