• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Community’s Gebruiker Centraal

Gebruiker Centraal

Links

  • Gebruiker Centraal

Een toegankelijke, bruikbare en begrijpelijke overheid. Met inclusieve dienstverlening die iedereen kan én wil gebruiken. Omdat deze ontworpen is met mensen in plaats van overheidssystemen als uitgangspunt.

Gebruiker Centraal is een actieve community van en voor professionals die werken aan de dienstverlening of communicatie van de overheid.

Samen werken aan een betere digitale dienstverlening. Die toegankelijk, bruikbaar en gebruiksvriendelijk is voor iedereen. Dat doet de community door kennis en praktijkvoorbeelden te delen. Dat doen ze op de website, daar vind je artikelen, podcasts, video’s en hulpmiddelen. En tijdens evenementen, zoals een jaarlijkse conferentie en webinars. Ook kun je afhankelijk van je interesse en expertises meedoen met verdiepende kenniscommunity’s.

Community’s

Een inclusieve en toegankelijke overheid raakt ook aan veel thema’s. Waar begin je? Gebruiker Centraal heeft kleinere community’s opgericht rondom specifieke thema’s. In deze community’s kun je je verder verdiepen en specialiseren in voor jou al bekende thema’s en je blik verbreden.

  • Hoe communiceer je duidelijk met heldere taal? (Netwerk Direct Duidelijk)
  • Hoe optimaliseer je de klantbeleving van gebruikers? (Community CX)
  • Hoe integreer je meerdere interactiekanalen voor gebruikers van je organisatie? (Community Omnichannel)
  • Hoe maak je online formulieren inclusief en toegankelijk? (Community Online Formulieren)
  • Wat kunnen we leren van andere landen? (UserCentriCities)
  • Hoe maak je overheidsdienstverlening proactief? (Community Proactieve Dienstverlening)
  • Hoe kunnen we meer mensen bereiken met overheidsbrede dienstverlening? (Community Altijd de juiste deur)

Hulpmiddelen

Op de website van Gebruiker Centraal vind je hulpmiddelen die jou kunnen helpen om de dienstverlening en communicatie van je organisatie te verbeteren.

Maak bijvoorbeeld gebruik van een set van richtlijnen voor betere tekst en beeldtaal in de Toolkit Taal. En de uitgebreide lijst hulpmiddelen om je verder op weg te helpen met tekst en beeldtaal.

De lessen uit 50 webinars over duidelijke overheidscommunicatie en -dienstverlening zijn samengevat in het boek Direct geleerd, duidelijk gedaan.

Er wordt vaak vóór de gebruiker gedacht in plaats van mét. Wil je weten of je boodschap begrijpelijk is? Ga dan testen. Zo vergroot je de kans op geslaagde communicatie en voorkom je veel vragen of klachten. Testlab on Tour helpt je om de stap naar testen te zetten.

Of verbeter spelenderwijs je (online) dienstverlening met de meer dan 100 tips van het Optimaal Digitaal Spel. Alle tips zijn gebaseerd op de kennis en ervaring van professionals bij de overheid en uit het bedrijfsleven.

Thema:
Communicatie, Datagebruik, Dienstverlening, Digitale inclusie, Digitalisering, Innovatie, Onderwijs
Type community:
Kennisdelen, Netwerken, Resultaat
Type professional:
Beleidsmakers, Bestuurders, Communicatieadviseurs, IT professionals, Managers, Onderzoekers, UX-professionals
Type organisatie:
Gemeente, Maatschappelijke organisatie, Markt, Provincie, Rijksoverheid, Uitvoeringsorganisatie, Waterschap
Onderwerpen:
Digitale inclusie, Overheidsbrede dienstverlening

Berichten

Oktober 2025

  • 14 okt ‘Alsof je een Ferrari koopt om naar de Albert Heijn te rijden’: zet klant­reis-tooling bewust in
  • 8 okt ‘Met de terugstuurservice pakken we hoog­uit het topje van de ijsberg’
  • 6 okt Gebruikersonderzoek: zo begin je gewoon
  • 6 okt ‘Van woorden naar daden’
  • 2 okt De resultaten van slechts 1 middagje testen

September 2025

  • 24 sep Taal­punt Zwolle: samen werken aan basisvaardigheden
  • 18 sep Van trekken en sleuren naar samen doen
  • 15 sep Duidelijk communi­ceren? Nederlands is niet altijd the way to go
  • 11 sep ‘Blijf de vraag stellen: wordt de inwoner er beter van?’
  • 9 sep De over­heid van 2035: proactief en mens­gericht
  • 3 sep Is het ethisch om niets te doen? Over technologie als ‘oplossing voor alles’
  • 3 sep Zo pak je onduidelijke overheids­communi­catie wél structureel aan
  • 3 sep Het echte probleem zit niet in de taal, maar diep in de organisatie
  • 3 sep Meld­punten onduidelijke over­heids­taal: goede zet of schijnoplossing?
  • 2 sep Samen versnellen met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie: inwoners en ondernemers écht centraal
  • 1 sep Superco: de escape game die je blik op dienst­verlening voor­goed verandert

Augustus 2025

  • 28 aug We moeten niet samen bruggen bouwen
  • 27 aug Een testpanel inzetten? Houd hier in ieder geval rekening mee

Juli 2025

  • 28 jul Dienst­verlening via MijnServices: ‘Je begint niet met de dakkapel als je een huis bouwt’
  • 17 jul Pleidooi bestuurders: bevraag doelgroepen voor beter be­leid

Agenda

Oktober 2025

  • 16 okt CX live bijeenkomst: klantgerichte cultuur & klantgericht leiderschap
  • 29 okt Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 29 oktober
  • 30 okt Gebruikersonderzoek doen: ook jij kan dit! (Direct Duidelijk Tour)

November 2025

  • 3 nov Online bijeenkomst CX: burgers en ondernemers centraal met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie
  • 4 nov Online bijeenkomst Netwerk Direct Duidelijk: duidelijke taal op de werkvloer en gewoonten doorbreken
  • 6 nov Een klantreis… en dan? Van klantreis, naar verbeteren, naar écht impact
  • 7 nov Train-de-trainer serious game Superco
  • 10 nov Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 10 november
  • 13 nov Kennissessie: in gesprek gaan met je klant
  • 13 nov Online bijeenkomst Online formulieren ontwerpen met een UX-aanpak
  • 13 nov Testlab on Tour sessie 2 (van 2): uitleg stappenplan ‘Test je tekst’
  • 17 nov Online bijeenkomst: denk mee over de community’s van Gebruiker Centraal
  • 25 nov In gesprek met taalambassadeurs: zo verbeter jij je digitale dienstverlening (Direct Duidelijk Tour)
  • 27 nov Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 10 november

December 2025

  • 11 dec Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 11 december
  • 17 dec Online spel­leidertraining Optimaal Digitaal 17 december

Januari 2026

  • 19 jan Training Klantreizen

Maart 2026

  • 16 mrt Training Klantreizen

September 2026

  • 14 sep Training Klantreizen

Oktober 2026

  • 29 okt Training Klantreizen
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

Bezoek de community

Gebruiker Centraal - voor een gebruiksvriendelijke overheid
  • Gebruiker Centraal

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap