• Direct naar de pagina-inhoud
  • Direct naar de hoofdnavigatie
  • Direct naar de secundaire content met widgets
  • Direct naar de footer

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan digitalisering van de overheid

Logo Rijksoverheid, naar de homepage

Digitale Overheid

  • Home
  • Onderwerpen
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Community’s
  • NDS
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Home›Kabinetsbeleid Digitalisering›Werkagenda›5. Versterken digitale samenleving in het Caribisch deel van het Koninkrijk›5.1 Digitale volwaardigheid verwezenlijken in Caribisch Nederland

5.1 Digitale volwaardigheid verwezenlijken in Caribisch Nederland

De informatie op deze pagina is verouderd. Op dit moment vernieuwen we de content op de website op basis van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS). Meer over deze vernieuwde digitaliseringsstrategie vind je op de pagina over de NDS.

Burgers, bedrijven en overheidsorganisaties in Caribisch Nederland (CN) moeten volwaardig gebruik kunnen maken van digitalisering. De dienstverlening van de overheid is nu weinig integraal, weinig online en tussen overheidsorganisaties wordt weinig informatie uitgewisseld. Omdat er geen goede (basis)registraties zijn, wordt informatie vaak handmatig ingevoerd en op meer plaatsen bijgehouden. Dit kost veel tijd en kan zorgen voor fouten.

De samenleving is weinig digitaal en mensen zijn minder digitaal vaardig. Ongeveer 90% van de burgers heeft wel toegang tot internet in het gezin, dat vooral wordt gebruikt voor (video)bellen, sociale media en streaming. Het internet in Caribisch Nederland is duurder, langzamer en storingsgevoeliger dan in Europees Nederland. Ook zijn overheden, burgers en bedrijven zich vaak nog niet bewust van de gevolgen voor de privacy en cybersecurity. In veel sectoren speelt digitalisering, mede door deze omstandigheden, een kleine rol, terwijl het kansen biedt om problemen op te lossen.

Doelen

  1. De dienstverlening van de overheid heeft een gelijkwaardig kwaliteitsniveau met die in Europees Nederland, zowel aan de balie als online. Zoveel mogelijk op basis van gelijke voorzieningen en normen, waarbij gegevens bij de bron (basisregistraties) worden opgevraagd. Overheden in CN zijn toegankelijke en hoogwaardige dienstverleners voor burgers en bedrijven. De randvoorwaarden zijn op orde.
  2. Iedereen in CN kan meedoen in de digitale samenleving. Meer mensen hebben toegang tot internet en de prijs-kwaliteitverhouding is verbeterd. Burgers gebruiken online veilige apparaten. Ook weten ze wat ze kunnen doen in standaardsituaties. Er is hulp en ondersteuning voor mensen die een hulpvraag hebben en mensen weten die te vinden.
  3. De digitale transitie in CN is verbreed naar andere sectoren. Dat digitale technologie in het dagelijks leven wordt gebruikt is vanzelfsprekend. Digitalisering wordt in sectoren efficiënt ingezet om (eilandelijke) uitdagingen op te lossen.

Reeds behaalde resultaten

  • De maatschappelijke opgave is concreter in beeld gebracht door invoering van periodiek overleg, experts ter plaatse en uitbreiding van het coördinerende team van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
  • Het wetsvoorstel tot invoering burgerservicenummer (BSN) en voorzieningen digitale overheid Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) is in concept gereed en is geconsulteerd.
  • Bonaire is aangesloten op de informatiebeveiligingsdienst (IBD) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
  • Op Saba is met hulp van het ministerie van BZK een projectleider digitalisering gestart.
  • Op Saba en Sint Eustatius is gestart met vernieuwing van hun websites, om ze digitaal toegankelijk en technisch klaar te maken voor DigiD en digitale dienstverlening.
  • Samen met EUTEL en de zeekabelmaatschappij SSCS is in een proefopstelling de kwaliteit van het internet op de Governor De Graaffschool verbeterd.

Wat gaan we doen?

Aan welke resultaten gaan we het komende jaar werken om de digitale volwaardigheid in Caribisch Nederland te versterken? Bekijk de activiteiten.

Indicatoren

  • Aantal basisregistraties dat als bronregistratie door overheidsorganisaties wordt gebruikt.
  • Aantal basisvoorzieningen dat beschikbaar is voor gebruik in CN.
  • Aantal overheidsorganisaties dat online dienstverlening biedt voor burgers en bedrijven.
  • De mate waarin dienstverlening is vereenvoudigd en versneld.
  • Tevredenheid burgers en bedrijven over overheidsdienstverlening.
  • Aantal mensen met toegang (connectie + apparaat) tot internet.
  • Percentage burgers met digitale basisvaardigheden en kritische vaardigheden.
  • Aantal actieve hulp- en ondersteuningsstructuren.
  • De mate waarin digitale technologie in het dagelijks leven is geïntegreerd, gemeten met bijvoorbeeld de meetmethode van de Digital Economy and Society Index (DESI).
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Heb je gevonden wat je zocht?
We horen het graag.

Deel deze pagina
  •  Deel via e-mail
  •  Deel op X
  •  Deel op LinkedIn

Widgetruimte algemeen

5. Versterken digitale samenleving in het Caribisch deel van het Koninkrijk

  • 5.1 Digitale volwaardigheid verwezenlijken in Caribisch Nederland
  • 5.2 Samenwerken aan de digitale samenleving binnen het Koninkrijk

Laatst gewijzigd op 21 augustus 2025.

 

Geactualiseerde Werkagenda (pdf)

Waardengedreven Digitaliseren 2024

1 document

  • Documenten

Berichten

  • Achtergrond
  • Nieuws

Vraag, idee, reactie of suggestie?

Werk je aan de digitalisering van de overheid en heb je een vraag of een idee? Reageer via het contactformulier

  • Link DigiD helpdesk digid.nl/hulp
  • Link MijnOverheid / Berichtenbox mijn.overheid.nl/vragen
  • Link eHerkenning helpdesk eherkenning.nl/nl/contact
  • Mailadres Berichtenbox voor Bedrijven ondernemersinformatie@rvo.nl

Digitale Overheid

Voor professionals die werken aan
digitalisering van de overheid

Blijf op de hoogte

  • Nieuwsbrief Digitale Overheid
  • X @digioverheid
  • LinkedIn Digitale Overheid
  • Mastodon Digitale Overheid
  • RSS

English

  • This site in English

Over Digitale Overheid

  • Over ons
  • Contact
  • Colofon
  • Archief
  • Copyright
  • Privacy
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Meld een kwetsbaarheid
  • Sitemap