Burgers, bedrijven en overheidsorganisaties in Caribisch Nederland (CN) moeten volwaardig gebruik kunnen maken van digitalisering. De dienstverlening van de overheid is nu weinig integraal, weinig online en tussen overheidsorganisaties wordt weinig informatie uitgewisseld. Omdat er geen goede (basis)registraties zijn, wordt informatie vaak handmatig ingevoerd en op meer plaatsen bijgehouden. Dit kost veel tijd en kan zorgen voor fouten.
De samenleving is weinig digitaal en mensen zijn minder digitaal vaardig. Ongeveer 90% van de burgers heeft wel toegang tot internet in het gezin, dat vooral wordt gebruikt voor (video)bellen, sociale media en streaming. Het internet in Caribisch Nederland is duurder, langzamer en storingsgevoeliger dan in Europees Nederland. Ook zijn overheden, burgers en bedrijven zich vaak nog niet bewust van de gevolgen voor de privacy en cybersecurity. In veel sectoren speelt digitalisering, mede door deze omstandigheden, een kleine rol, terwijl het kansen biedt om problemen op te lossen.
Doelen
- De dienstverlening van de overheid heeft een gelijkwaardig kwaliteitsniveau met die in Europees Nederland, zowel aan de balie als online. Zoveel mogelijk op basis van gelijke voorzieningen en normen, waarbij gegevens bij de bron (basisregistraties) worden opgevraagd. Overheden in CN zijn toegankelijke en hoogwaardige dienstverleners voor burgers en bedrijven. De randvoorwaarden zijn op orde.
- Iedereen in CN kan meedoen in de digitale samenleving. Meer mensen hebben toegang tot internet en de prijs-kwaliteitverhouding is verbeterd. Burgers gebruiken online veilige apparaten. Ook weten ze wat ze kunnen doen in standaardsituaties. Er is hulp en ondersteuning voor mensen die een hulpvraag hebben en mensen weten die te vinden.
- De digitale transitie in CN is verbreed naar andere sectoren. Dat digitale technologie in het dagelijks leven wordt gebruikt is vanzelfsprekend. Digitalisering wordt in sectoren efficiënt ingezet om (eilandelijke) uitdagingen op te lossen.
Reeds behaalde resultaten
- De maatschappelijke opgave is concreter in beeld gebracht door invoering van periodiek overleg, experts ter plaatse en uitbreiding van het coördinerende team van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
- Het wetsvoorstel tot invoering burgerservicenummer (BSN) en voorzieningen digitale overheid Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) is in concept gereed en is geconsulteerd.
- Bonaire is aangesloten op de informatiebeveiligingsdienst (IBD) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
- Op Saba is met hulp van het ministerie van BZK een projectleider digitalisering gestart.
- Op Saba en Sint Eustatius is gestart met vernieuwing van hun websites, om ze digitaal toegankelijk en technisch klaar te maken voor DigiD en digitale dienstverlening.
- Samen met EUTEL en de zeekabelmaatschappij SSCS is in een proefopstelling de kwaliteit van het internet op de Governor De Graaffschool verbeterd.
Wat gaan we doen?
Aan welke resultaten gaan we het komende jaar werken om de digitale volwaardigheid in Caribisch Nederland te versterken? Bekijk de activiteiten.
Indicatoren
- Aantal basisregistraties dat als bronregistratie door overheidsorganisaties wordt gebruikt.
- Aantal basisvoorzieningen dat beschikbaar is voor gebruik in CN.
- Aantal overheidsorganisaties dat online dienstverlening biedt voor burgers en bedrijven.
- De mate waarin dienstverlening is vereenvoudigd en versneld.
- Tevredenheid burgers en bedrijven over overheidsdienstverlening.
- Aantal mensen met toegang (connectie + apparaat) tot internet.
- Percentage burgers met digitale basisvaardigheden en kritische vaardigheden.
- Aantal actieve hulp- en ondersteuningsstructuren.
- De mate waarin digitale technologie in het dagelijks leven is geïntegreerd, gemeten met bijvoorbeeld de meetmethode van de Digital Economy and Society Index (DESI).