De Berichtenbox voor bedrijven is een beveiligd e-mailsysteem tussen ondernemers en de overheid. Daarnaast is het systeem ook inzetbaar voor berichtenverkeer tussen overheidsorganisaties. Met de Berichtenbox kan (bedrijfsgevoelige) informatie veilig en soepel worden uitgewisseld. Bijvoorbeeld bij beschikkingen voor vergunningaanvragen. Maar ook voor meldingen, inschrijvingen, bezwaren en registraties. Zo kan de traditionele, aangetekende en gewone post vervangen worden door beveiligd digitaal berichtenverkeer via de Berichtenbox.
De Berichtenbox biedt de volgende voordelen:
- veilige en betrouwbare berichtenuitwisseling;
- gegarandeerde aflevering;
- 24/7 beschikbaar;
- sluit fouten bij de digitale adressering uit, in tegenstelling tot gewone e-mail;
- kan grote bijlagen meesturen (maximaal 20 bijlagen van maximaal 100MB per stuk);
- bespaart portokosten, zowel voor ondernemers als overheidsorganisaties;
- kosteloos te gebruiken.
Het inzetten van de Berichtenbox geeft overheidsorganisaties een concrete mogelijkheid om invulling te geven aan de ambitie om meer elektronisch zaken te doen.